magazine / september 2013

Kort

Digitaal prikbord

Waar we vroeger en masse afgedrukte (vakantie)foto’s in dikke albums plakten, bestaan tegenwoordig de meeste foto’s slechts op het scherm van camera, telefoon en computer. Diensten als Instagram en Pinterest maken het mogelijk om op het web digitale fotoalbums aan te maken. Greenpeace Nederland is sinds kort actief op Pinterest, waar foto’s van adembenemend natuurschoon en machtige Greenpeace-schepen goed tot hun recht komen. We hebben prikborden gewijd aan prachtig zeeleven, bijen en dieren die in het Noordpoolgebied leven. Je kunt je op onze prikborden abonneren en elke afzonderlijke foto ‘repinnen’. Daarmee zet je de foto op je eigen online prikbord en wordt deze deel van je eigen collage. Neem nu een kijkje.

Mission: Save the ocean

10, 17 en 24 oktober, National Geographic Channel, 09:00u

Wat hebben Greenpeace, Richard Branson, het WNF, de MSC (Marine Steward Counsel) en de Nationale Postcode Loterij met elkaar gemeen? Een immense passie voor onze prachtige oceanen. Elke dag zetten we ons in om de wateren en het kwetsbare leven daarin te beschermen tegen overbevissing, illegale visserij, maar ook onwetendheid. Hoe we dat precies doen, is nu te zien in drie korte, maar indrukwekkende documentaires. In opeenvolgende afleveringen volg je de inspanningen van het WNF voor kwetsbare schildpadden in Suriname, Greenpeace in actie tegen overbevissing en illegale vissers en het werk van de MSC voor duurzame vis en de belangrijke rol van de consument. Sir Richard Branson praat de prachtige (actie)beelden sympathiek aaneen. Een trailer bekijk je hier.

Crowdfunding voor een betere wereld

Wie een bedrijfje wil beginnen of een mooi idee heeft, hoeft niet per se kapitaalkrachtig te zijn. Je kunt proberen online zo veel mogelijk geld bij elkaar te sprokkelen via crowdfunding. Op platforms als Kickstarter wordt tegenwoordig voor van alles fondsen geworven, van boeken tot theatervoorstellingen. Nu is er ook een site voor producten en diensten die de wereld een beetje mooier en beter willen maken. Op Oneplanetcrowd.nl zagen we bijvoorbeeld geldvragen voor een energiebesparingsapp voor de smartphone en een vierde wiel voor een auto die rijdt op zonne-energie. Projecten die hun financiering al rond hebben, zijn een boekje met recepten die geen E-nummers bevatten en de aanleg van een publieke moestuin in Utrecht. Je kunt zelf kiezen hoeveel je in een project investeert. Per oplopend bedrag krijg je daar natuurlijk ook iets voor terug, afhankelijk van welke dienst of product je hebt gekozen.

Klimaatjagers

Vanaf 8 september, Nederland 2, 20:20u

Bernice Notenboom is ontdekkingsreizigster extraordinaire. Alleen ‘jaagt’ ze niet de laatste gestreepte gifkikker na, maar de impact van het veranderende klimaat. Wat betekent bijvoorbeeld het smeltende Noordpoolijs voor het leven in Australië? De VPRO zendt de journalistieke ontdekkingen uit van Bernice en haar team van wetenschappers in Groenland, Brazilië, Afrika, Alaska, Oceanië en India. Een échte aanrader. Voorgaande afleveringen kun je hier online terugkijken.

Dag van de Duurzaamheid

Voor de vijfde keer organiseert Urgenda de Dag van de Duurzaamheid. Op 10 oktober vinden door het hele land duurzame activiteiten plaats, waaronder lezingen, festivals en voorleesacties om kinderen met het onderwerp duurzaamheid in aanraking te brengen. Speciaal voor de voorleesactie hebben Urgenda en Greenpeace met nog vijf andere organisaties de verhalenbundel ‘Nog lang en gelukkig’ samengesteld. Dit boek kan door scholen en voorlezers gratis besteld worden. En over kinderen gesproken; van 16 september tot 5 oktober kunnen basisschoolleerlingen ‘groene voetstappen’ verzamelen door lopend, fietsend of skeelerend naar school te gaan. Bijbehorend lesmateriaal kan gratis via de website worden gedownload.

Zelf supermarktje spelen

In de Verenigde Staten zijn ze al sinds de jaren zestig enorm populair, in Nederland beleeft de food coop sinds kort een opleving. Een food coop (‘voedselcoöperatie’) is een groep mensen die samen direct bij de boer of voedingsmiddelenproducent spullen inkopen, zoals groenten, kaas en (biologisch) vlees. Daarmee verkorten ze de keten en zijn ze vaak goedkoper uit. De nadruk in deze coöperaties ligt vaak op lokaal voedsel dat duurzaam is geproduceerd. Om de boel lopend en betaalbaar te houden, wordt meestal van alle deelnemers verwacht dat ze enkele uren per maand helpen, bijvoorbeeld bij de distributie van het voedsel of bij administratieve taken. Kijk hier en hier voor coops in Nederland. Vind je er geen in jouw buurt? Richt er dan een op! Cor-Jan, van Foodcoop Amsterdam, helpt je graag, bijvoorbeeld met het opzetten van een computersysteem voor bestellingen.