magazine / december 2013

Een roerig jaar op woelige baren

Van het tropische Amazonewoud tot de kille vlakten van het Noordpoolgebied: zonder onze schepen zouden de milieuproblemen in deze afgelegen gebieden onzichtbaar blijven. Waar voeren de Arctic Sunrise, de Esperanza en de Rainbow Warrior in 2013 naartoe? Ons jaaroverzicht aan de hand van scheepsroutes.

Arctic Sunrise

Noorwegen - Noordelijke IJszee – Petsjorazee
1. De Arctic Sunrise meert aan in Kirkenes, Noorwegen, om voorraden aan te vullen en nieuwe bemanningsleden te verwelkomen. Aan boord worden de laatste voorbereidingen getroffen voor acties tegen boringen in het Noordpoolgebied: spandoeken schilderen, klimspullen testen en scenario’s doorspreken.

2. Begin september: de Russische kustwacht dreigt met geweld als de Arctic Sunrise de Noordelijke Zeeroute opvaart. Om de veiligheid van iedereen aan boord te garanderen, besluit Greenpeace de geplande actie tegen olieboringen in het gebied af te blazen.

Maar drie weken later zijn we terug voor een vreedzaam protest bij boorplatform Prirazlomnaya van oliebedrijf Gazprom in de Petsjorazee. Twee actievoerders beklimmen het platform. Dan is er paniek: de Russische kustwacht schiet gericht. De rubberboten vluchten weg. De volgende dag landen gewapende agenten via een helikopter op het dek van de Arctic Sunrise en arresteren alle opvarenden. De Arctic Sunrise wordt naar de havenplaats Moermansk versleept. Dagenlang hebben we geen contact met onze mensen aan boord, die al die tijd in twee kleine ruimtes samengepakt zitten. Het schip ligt in de haven van Moermansk te verpieteren. Machinist Mannes Ubels laat in een brief uit de cel weten dat hij zich grote zorgen maakt over mogelijke waterschade aan de Arctic Sunrise. Zie ook pag 6.

Verenigd Koninkrijk - Frankrijk - Spanje - Italië - Slovenië - Kroatië - Roemenië - Griekenland
Op tournee door Europa om kleinschalige vissers een hart onder de riem te steken. In verschillende Europese havens komen duizenden geïnteresseerden aan boord tijdens open dagen.

3. Duurzame vissers zijn de toekomst’, staat op een spandoek tijdens een actie bij de havenplaats Denia in Spanje. Lokale vissers en hun vertegenwoordigers praten op het schip over hun ervaringen. Door in Europees verband samen te werken, kunnen we richting de EU met één stem pleiten voor een duurzame herziening van het visserijbeleid.

4. In een rubberboot voorkomen Greenpeace-actievoerders voor de kust van Sicilië dat een bodemtrawler zijn netten uitgooit. Deze manier van vissen is zeer schadelijk voor het zeeleven; het verzwaarde net vangt álles op zijn pad en trek een vernietigend spoor over de zeebodem. 

ESPERANZA 

Filippijnen - Thailand - Mauritius - Sri Lanka - Indische Oceaan – Madagaskar
5.
De Esperanza sluit zich aan bij ruim honderd Thaise vissers die actievoeren tegen de vernietiging van hun kustgebied door industriële activiteiten. Ze varen onder meer naar een olieboorplatform 12 kilometer uit de kust van Songkhla.

6. De industriële visserij vormt een gevaar voor de Indische Oceaan. De Esperanza is twee maanden in het gebied voor onderzoek, en om illegale en schadelijke visserij aan de kaak te stellen. Greenpeace roept overheden in het gebied op de rijke biodiversiteit in hun zeeën te beschermen.

7. Met verwijderbare verf schrijven Greenpeace-actievoerders het woord ‘Illegaal’ op de romp van de FV Premier, een schip van het grootste Zuid-Koreaanse tonijnbedrijf Dongwon Industries. Het schip is beschuldigd van illegale vispraktijken voor de West-Afrikaanse kust. Mauritius staat niet toe dat de Koreanen hun illegaal gevangen tonijn aanlanden.

8. Van Rotterdam naar Hamburg en weer terug. In juli van dit jaar lijken zes vriescontainers met walvisvlees compleet de weg kwijt. En dat was nu juist de bedoeling: Greenpeace volgt met de Esperanza – die even in Europa is – de felomstreden lading op de voet en verhindert dat deze op Nederlandse bodem  belandt. Transportbedrijf Samskip zegt toe te stoppen met het vervoeren van walvisvlees uit IJsland.

RAINBOW WARRIOR

Taiwan - Zuid-Korea - Indonesië/Java - Indonesië/Bali - Indonesië/Papoea - Nieuw-Zeeland – Australië
Ons boegbeeld Rainbow Warrior blijft tot de verbeelding spreken. In elke haven waar het schip aanmeert, komen honderden mensen kijken. En terecht! Het schip – in 2011 gebouwd met hulp van onze trouwe donateurs – is het schoonste ensnelste en schip van onze vloot.

9. Met een luide sirene aan boord herinnert de bemanning van de Rainbow Warrior de Zuid-Koreanen eraan dat ze niet voorbereid zijn op een mogelijke nucleaire ramp. Dit terwijl ze wél maandelijks oefenen voor een eventuele militaire invasie van buurland Noord-Korea.

10. Actie tegen de MV Meister, een schip dat kolen vervoert vanaf Abbot Point in Queensland, vlakbij het beschermde natuurgebied en Werelderfgoed Great Barrier Reef. De Rainbow Warrior vaart in zes weken langs de Australische kust om aandacht te vragen voor het kwetsbare koraal in dit gebied, dat veel te lijden heeft onder klimaatverandering.

11. De nieuwe Rainbow Warrior bezoekt voor het eerst Matauri Bay in Nieuw-Zeeland, de ‘begraafplaats’ van de oorspronkelijke Rainbow Warrior, die in 1985 werd opgeblazen door agenten van de Franse geheime dienst. De Nederlandse fotograaf Fernando Pereira kwam hierbij om het leven.