magazine / december 2013

'Laat de Arctic 30 vrij!'

Solidariteitsactie in Kaapstad, bij standbeelden van Nelson Mandela en Frederik Willem de Klerk.

© Greenpeace

Politieke wereldleiders, ruim 200 ngo’s, artiesten, juristen, familieleden, honderden burgemeesters en parlementariërs: uit alle windrichtingen klonk de afgelopen maanden de roep om vrijlating van de Arctic 30. Miljoenen mensen stuurden een e-mail naar hun Russische ambassade en online campagnenetwerk Avaaz verzamelde 1 miljoen handtekeningen. De steunbetuigingen waren hartverwarmend voor onze vrienden en collega’s in hun Russische cellen. De Braziliaanse Ana Paula schreef: ‘Ik heb geen woorden genoeg om alle mensen te bedanken die om ons geven en oproepen tot onze vrijlating.’ We tonen vijf opvallende steunbetuigingen.

• ‘De gevolgen van de opwarming van de aarde zullen het hardst aankomen in ontwikkelingslanden. Ik prijs Greenpeace, omdat ze de exploitatie van grondstoffen op de Noordpool onder de aandacht van de wereld brengt.’ ~ Aartsbisschop Desmond Tutu, Zuid-Afrika

• ‘Zoals bekend waren de Greenpeace-actievoerders ongewapend en zetten ze slechts vreedzame middelen in om te protesteren tegen de olieboringen die de Noordpool bedreigen.’ ~ Elf Nobelprijswinnaars

• ‘Ik steun de Arctic 30, omdat ze hun werk vreedzaam doen en ik graag de vreedzame, geweldloze weg wil blijven bewandelen.’ ~ Aung San Suu Kyi, oppositieleider Birma

• ‘Wij eisen de onmiddellijke vrijlating van alle gevangenen en het vrijgeven van het Greenpeace-schip de Arctic Sunrise. Ook eisen we een einde aan olieboringen in de ijzige wateren van het kwetsbare Noordpoolgebied, waar een effectieve reactie op een olielek onmogelijk is.’ ~ Europees Parlement