magazine / september 2014

De Arctic Sunrise twintig jaar in actie

Je gelooft het niet, maar in een vorig leven was de Arctic Sunrise bestemd voor de zeehondenjacht. Het schip heette toen nog Polarbjørn. Greenpeace heeft de ijsbreker zelfs eens geblokkeerd (in 1984), toen het schip op weg was naar Antarctica met onderdelen voor een Franse landingsbaan die dwars door een broedgebied van pinguïns zou lopen.
 
In 1995 kocht Greenpeace het schip. We hadden een ijsbreker nodig voor onze – vaak hachelijke – tochten in de poolgebieden.

CORMORANT platform, North Sea.

 

1996

Zijn eerste expeditie als actieschip van Greenpeace brengt de Arctic Sunrise naar de Noordzee en de Atlantische oceaan, om olielekkages door boorplatforms in kaart te brengen. © Greenpeace / Fred Dott

 

 

Greenpeace ship Arctic Sunrise, in the low sun, in Antarctica.Greenpeace Schiff "Arctic Sunrise" in der Antarktis. Eisschollen schwimmen im Hintergrund.

 

1997

In het jaar van het Kyoto Protocol vaart de Arctic Sunrise als eerste helemaal rond het James Ross-eiland in het zuidpoolgebied. Opwindend, maar ook zorgwekkend. De vaarweg is vrij doordat een gigantische ijsplaat is afgebroken als gevolg van klimaatverandering. © Greenpeace / Steve Morgan

 

 

Wandering Albatross caught in Japanese longline Blue Fin Tuna campaign    (Annual Report 1997  page 8)

 

1997

Bij Nieuw-Zeeland volgt de Arctic Sunrise drie Japanse longliners die op tonijn jagen. Ook dolfijnen en albatrossen sterven in de duizenden haken van dit vistuig. Greenpeace stuurt beelden van de vernietigende vangst de wereld rond. © Greenpeace / Dave Hansford

 

 

Damage to the bow of the Greenpeace ship MY Arctic Sunrise following a collision with the factory ship of the Japanese whaling fleet, Nisshin Maru. The Nissin Maru cut across the bow of the Arctic Sunrise, causing the collision.The Arctic Sunrise is in the Southern Ocean as part of the Defending Our Oceans Tour to document and disrupt the continued whaling in the Southern Ocean Whale Sanctuary. Greenpeace is using every available peaceful means to bring the hunt to an early end and make it the last time the Sanctuary is breached by the whalers.

 

1999

Als de Arctic Sunrise in het Antarctische gebied in actie komt tegen de Japanse walvisjacht, ramt een van de enorme walvisschepen ons vier keer zo kleine schip. De schade is aanzienlijk, maar de Arctic Sunrise kan gelukkig nog varen.© Greenpeace / Kate Davison

 

 

Indian woman onboard Arctic Sunrise with her 2 children. She is bottle feeding her baby, the other child is eating an apple.    She was given a lift from Porto Eden to Punta Arenas to go to the hospital.

 

2000

Een Indiaanse vrouw en haar twee kinderen krijgen een lift van de Arctic Sunrise naar het ziekenhuis. Ons schip is in Chili tijdens de Stop Pollution Tour die de watervervuiling in Zuid-Amerika aan de kaak stelt. © Greenpeace / Rodrigo Baléia

 

 

Biruvi and Nilo D'Avila putting up a sign to mark the boundaries of Deni land.

 

2001

De Arctic Sunrise vaart, met steun van de Nationale Postcode Loterij, de Amazonerivier op voor een reeks acties tegen houtkapbedrijven. Greenpeace helpt de Deni-indianen hun leefgebied af te bakenen, zodat zij de houtkappers uit hun gebied kunnen weren.© Greenpeace / Daniel Beltrá

 

 

The Arctic Sunrise is being followed by a Greenpeace inflatable boat displaying two protest banners against Dow Chemicals. Greenpeace activists and Bhopal residents placed a monument at the Dow head office in Terneuzen, Netherlands, to mark the 18th anniversary of the biggest ever industrial disaster that took place in Bhopal, India. At the same time the monument was placed, activists hung giant photographs in the town centre of Terneuzen, depicting the plight of residents of Bhopal.

 

2002

Op de 18e ‘verjaardag’ van de grootste giframp ooit in het Indiase Bhopal, vertrekt de Arctic Sunrise van Bhopal naar Europa met vaten giftig afval. Ze zijn bestemd voor Dow Chemical in Terneuzen, dat zijn verantwoordelijkheid voor de giframp blijft ontkennen. © Greenpeace / Bas Beentjes

 

Landscape shot of the MVAS at Pio XI Glacier.

 

2004

Greenpeace toert met de Arctic Sunrise door Zuid-Amerika om te documenteren hoe gletsjers krimpen door de opwarming van de aarde. Het smeltwater van deze gletsjers is van levensbelang voor de mensen die aan de voet van de bergen wonen. © Greenpeace / Daniel Beltrá

 

 

The Greenpace ship MY Arctic Sunrise anchored in still water in the Helheim Fjord in South Eastern Greenland, surrounded by pancake ice, melted from icebergs broken off the surrounding glaciers that feed into the fjord.

 

2005

Amerikaanse wetenschappers reizen aan boord van de Arctic Sunrise naar het Noordpoolgebied om klimaatonderzoek te doen. Geschokt ontdekken ze dat een grote gletsjer op Groenland veel sneller smelt dan ze dachten. © Greenpeace / Nick Cobbing

 

 

The MY Arctic Sunrise, during the  voyage south to the Southern Ocean. Greenpeace is using every available means to bring the whaling hunt to an early end and make it the last time the Sanctuary is breached by the whalers.

 

2005

'Achter mij glijdt de bank door de kantine. Tijd om mezelf vast te binden.' Greenpeace-vrijwilligers trotseren met de Arctic Sunrise een woeste storm bij Antarctica, tijdens een wereldwijde campagne voor bescherming van de oceanen. © Greenpeace / Jeremy Sutton-Hibbert

 

 

Greenpeace blockades the Panamanian flagged cargo vessel Probo Koala in the harbour of Paldiski in Estonia. On 19th August this year the Probo Koala unloaded a toxic waste shipment in the West African town of Abidjan, Ivory Coast. This shipment killed seven people and poisoned another 44,000 people. Greenpeace calls on the Estonian government to detain the vessel and demands that the EU Commission and the member states ensure that the ship is held until a full criminal investigation is carried out. The Probo Koala has become a vital piece of evidence in the toxic investigation.

 

2006

Greenpeace ontdekt de Probo Koala in de haven van Paldinski (Estland), kort nadat de tanker in Ivoorkust zwaar gif heeft gedumpt. De Arctic Sunrise vaart er onmiddellijk naartoe en gooit het anker uit op 100 meter van de Probo Koala: het gifschip kan de haven niet meer uit. © Greenpeace / Christian Aslund

 

 

Crews of the MY Arctic Sunrise and the MY Esperanza are entertained by a penguin while preparing to use their bodies to write "Help End Whaling!" on the ice of Antarctica.  The communication is held to mark the completion of a two month campaign against the whaling fleet of Japan.

 

2006

De Arctic Sunrise komt opnieuw in actie tegen Japanse walvisjagers. Greenpeace-actievoerders bereiden zich voor om op de witte ijsvlakte van Antarctica met hun lichamen de noodkreet 'Help end whaling' te vormen. © Greenpeace / Jeremy Sutton-Hibbert

 

 

Greenpeace shows the movie 'An inconvenient truth' at the Greenpeace ship Arctic Sunrise in the Scheveningen harbour.Greenpeace vertoont the film 'An inconvenient truth' op het Greenpeace schip Arctic Sunrise in de haven van Scheveningen.

 

2007

Onder grote belangstelling draait Greenpeace de beroemde klimaatfilm 'An Inconvenient Truth' op de Arctic Sunrise. Als kleine bioscoop toert het actieschip langs Nederlandse havens. © Greenpeace / Rob Keeris

 

 

Greenpeace deckhand Jorge Punzi from Argentina and other activists going out to inspect fishing activities in the North Sea.Greenpeace bemanningslid Jorge Punzi uit Argentinië op weg naar een inspectie op de Noordzee.

 

2007

Met de Arctic Sunrise vaart Greenpeace de Noordzee op om het vissen op kabeljauw te stoppen. De campagne levert verhitte debatten op tussen voor- en tegenstanders van een (tijdelijk) verbod op kabeljauwvangst. © Greenpeace / Christian Aslund

 

 

Crew of the Greenpeace ship Arctic Sunrise hold a banner reading 'Marine Reserves now!' during an action where they confiscated a length of illegal driftnet from the Italian fishing vessel Diomede II, fishing off the coast of Sicily in the Mediterranean Sea. Greenpeace has called on the Italian coastguard to confiscate the remaining net and seize the vessel's catch.

 

2007

In december vaart de Arctic Sunrise voor het eerst naar Libië, waar Greenpeace de Arabische versie presenteert van haar rapport over zeereservaten in de Middellandse Zee. © Greenpeace / Jiri Rezac

 

 

Glaciologist Dr Jason Box gathers samples of cryoconite from the lower section of the Petermann glacier. Cryoconite is the term used to describe a collection of impurities which gather on the surface of the ice. Dr Box intends to have these analysed in a lab on return from Greenland. Previous samples taken from other glaciers in Greenland have contained traces of lead and cadmium. Cryoconite also effects the changing albedo (reflectance) of sections of Greenland's glaciers, because it adds a darker coating to the existing lighter ice; darker parts of the spectrum absorb more heat, thereby accelerating melt rates of the areas of ice immediately below the cryoconite layer.  The Greenpeace ship MY Arctic Sunrise is in the background.

 

2009

Wetenschappers onderzoeken vanaf de Arctic Sunrise hoe snel de Petermann-gletsjer bij Groenland smelt. © Nick Cobbing / Greenpeace

 

 

 

Greenpeace activists on inflatables with the ship MY Arctic Sunrise and the coal ship Pascha in the background during a protest against coal exports from Svalbard to European coal fired power plants. Banners are displayed reading "Coal Climate Crime" and "Coal fired Arctic meltdown". Coal burning is the greatest threat to climate, accounting for over 40% of all fossil fuel CO2 emissions, making it the largest single source.

 

2009

De Arctic Sunrise voorkomt dat een schip wordt volgeladen met steenkolen bij een Noorse kolenmijn in het kwetsbare Noordpoolgebied. De 70.000 ton kolen zijn bestemd voor Europese afnemers. ©Greenpeace/Christian Aslund

 

 

The CTD unit (conductivity, temperature & depth) is lowered from the Greenpeace ship, MY Arctic Sunrise, into the Gulf of Mexico. The crew and scientists worked 30 straight hours deploying and recovering the CTD tp cpllect water samples. Greenpeace, partnered with teams of independent scientists, has been investigating the environmental effects of the oil spill and toxic dispersant used to break up the million barrels of crude oil spilled in the worst environmental disaster in United States history.

 

2010

Na de olieramp in de Golf van Mexico, waarbij miljoenen liters ruwe olie in zee stromen, brengt de Arctic Sunrise onafhankelijke wetenschappers naar het gebied om de gevolgen van de ramp te onderzoeken. © Mannie Garcia / Greenpeace

 

 

Greenpeace ship's Arctic Sunrise arrives in Dakar welcomed by a flotilla of local fishermen on their pirogue boats. Banner reads in English : "Welcome Arctic Sunrise "West African waters including those of Senegal have been subject to overfishing for decades, the effects of which are being felt by local communities. The scientific community recognizes that fishing capacity of many stocks must be reduced in order to ensure the long term sustainability of West Africas marine resources.Greenpeace is campaigning in West Africa for the establishment of a sustainable, low impact fisheries policy that takes into account the needs and interests of small-scale fishermen and the local communities that depend on healthy oceans.

 

2012

Kleine vissers uit Senegal verwelkomen de Arctic Sunrise. Greenpeace komt voor de West-Afrikaanse kust in actie tegen de overbevissing door Europese supertrawlers en vóór duurzame visserij. © Greenpeace / Pierre Gleizes