magazine / september 2014

From Russia with love

© Greenpeace / Bas Beentjes

Bijna twintig jaar lang heeft de Arctic Sunrise Greenpeace geholpen het milieu te beschermen. Ons iconische actieschip is flink beschadigd na een maandenlange Russische detentie. Nu heeft de Arctic Sunrise jouw hulp nodig!

Wat kan jij doen? Help mee de Arctic Sunrise zeewaardig te houden.

 

Van de ijskoude Noordpool tot de bloedhete Amazone: de Arctic Sunrise voerde onze actievoerders naar plaatsen waar we anders nooit zouden kunnen komen. Dankzij de Arctic Sunrise kon Greenpeace de walvisjacht bij Antarctica belemmeren en de Deni-indianen helpen hun gebied in de Amazone af te bakenen. Nu heeft het schip onze hulp nodig. In Russische detentie is de ijsbreker flink beschadigd. De afgelopen maand hebben we de Arctic Sunrise opgelapt om hem zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen. Maar om het schip ook volgend jaar zeewaardig te houden, is groot onderhoud nodig. Greenpeace heeft de ijsbreker hard nodig om de Noordpool te beschermen, zeker nu Shell daar opnieuw wil gaan boren! Help jij mee?

DE TERUGKEER

De Arctic Sunrise is weer thuis! Op 9 augustus, ruim tien maanden na de Greenpeace-actie tegen het Russische boorplatform bij de Noordpool, vaart onze iconische ijsbreker eindelijk weer door de sluizen van IJmuiden. Tientallen supporters juichen het schip toe. Faiza Oulahsen en andere leden van de 'Arctic 30' stappen aan boord om mee te varen naar thuishaven Amsterdam. Het is de eerste keer dat ze weer op het schip zijn, sinds de gewelddadige entering en arrestatie door de Russische kustwacht in september vorig jaar.

Dolgelukkig was iedereen toen onze Arctic 30 eind december 2013 vrijkwamen. Maar Greenpeace moest één gevangene achterlaten in de ijzige haven van Moermansk: de Arctic Sunrise. Ondanks wereldwijde protesten én een uitspraak van het Internationaal Zeerechttribunaal weigerden de Russische autoriteiten het schip vrij te geven. Zelfs nadat ze beloofden de ijsbreker te laten gaan, wierpen ze nog talloze administratieve blokkades op die het vertrek vertraagden.

Maar nu vaart het donkergroene schip met de Greenpeace-regenboog Amsterdam weer binnen, vergezeld door een stralende zon en tientallen vrolijke bootjes. Meer dan tweehonderd mensen en (internationale) media staan klaar om de Arctic Sunrise te verwelkomen. Aan boord drinken de Arctic 30 een kopje thee uit de samovar die ze cadeau kregen van Russische Greenpeace-supporters. 'Arctic Sunrise - From Russia with love' staat erin gegraveerd.

DE SCHADE

Waar hoofdmachinist Mannes Ubbels al vanaf zijn eerste uur in de Russische gevangenis bang voor was, blijkt te kloppen: de Arctic Sunrise is flink beschadigd geraakt. Als de bemanning in juli het schip weer op mag, treft ze een enorme rotzooi aan. Alle navigatie- en communicatieapparatuur en laptops zijn meegenomen of vernield. In de ruim tien maanden dat de Arctic Sunrise aan de ketting lag, is slechts minimaal onderhoud gepleegd. Zo kan het schip niet vertrekken. Pas na een aantal spoedoperaties is de ijsbreker in staat op eigen kracht naar huis te varen.

Daarmee is het verhaal niet voorbij. Terug in Amsterdam nemen we de verdere schade op. De Arctic Sunrise zou vorig jaar na terugkeer uit de Petsjorazee een grote onderhoudsbeurt krijgen. Die kon niet doorgaan - het schip werd immers vastgehouden door de Russen - waardoor zijn toestand snel is achteruitgegaan. Na een grondige inventarisatie en inschakeling van een onafhankelijke expert, concluderen we dat de reparatie- en onderhoudskosten in de miljoenen euro's lopen.

Dankzij onze donateurs kunnen we het schip binnen een maand zodanig oplappen dat het weer in actie kan komen. Maar zijn conditie is niet goed genoeg om volgend jaar met ons naar de Noordpool te varen; daarvoor is groot onderhoud nodig. Juist voor onze campagne om dit kwetsbare, bedreigde gebied te beschermen hebben we de ijsbreker hard nodig. Daarom roepen we wereldwijd de hulp in van onze supporters.

De Arctic Sunrise is al twintig jaar onze onmisbare ijsbreker. Wist je dat de eerste actie van het schip gericht was tegen olieboringen? Bekijk hier het roemruchte verleden van de Arctic Sunrise.

DE TOEKOMST? HELP DE ARCTIC SUNRISE WEER NAAR DE NOORDPOOL!

De Arctic Sunrise heeft rake klappen opgelopen in haar Greenpeace-bestaan. In het Amazonewoud werd ze omsingeld door dronken, gewelddadige illegale houtkappers. De Japanse walvisjager Nisshin Maru ramde ons schip opzettelijk in 2006. En in mei 2008 bekogelden Turkse tonijnvissers de Arctic Sunrise met stukken lood, waarbij onze helikopter zwaar beschadigd raakte. Toch bleef het schip vol trots over de hoge golven varen.

De langdurige Russische detentie betekende bijna de nekslag voor onze trouwe ijsbreker. We krijgen het schip op korte termijn wel weer in de vaart. Maar alleen met een grondige opknapbeurt kan de Arctic Sunrise opnieuw het ijzige Noordpoolgebied in om daar de riskante olieboringen te stoppen.

Zonder de Arctic Sunrise staan we 1-0 achter op multinationals als Shell en Gazprom, die al zijn begonnen met boren in het kwetsbare gebied. Met jouw hulp kunnen we het iconische schip zo opknappen dat het volgend jaar met ons naar de Noordpool kan varen.

'De oliebedrijven die de kwetsbare poolnatuur op het spel zetten voor snel gewin hebben geprobeerd ons de mond te snoeren', zegt Faiza als ze op 9 augustus weer voet zet op de Arctic Sunrise. 'Zonder succes. De Arctic Sunrise zal opnieuw naar de Noordpool varen!' Ben jij net zo vastbesloten als Faiza om de Noordpool te beschermen? Doneer dan nu voor de Arctic Sunrise! Laat jouw naam bijschrijven in het speciale logboek aan boord van het schip of maak kans op een rondleiding.

Arctic Sunrise
De Arctic Sunrise is een ijsbreker. Wanneer de ronde, verstevigde romp een ijsplaat raakt, komt de boeg omhoog uit het water, om vervolgens met het volle gewicht op het ijs neer te vallen. Het ijs breekt en zo wordt de vaarweg vrijgemaakt. Perfect voor poolexpedities! Nadeel is dat de ijsbreker geen kiel heeft die het schip in balans houdt. Met slecht weer is de deining zo sterk dat zelfs de meest ervaren schippersmagen het zwaar hebben. De bemanning gaf het schip dan ook zijn bijnaam: de wasmachine. Bijzonder detail is het kraaiennest in de mast met een perfect uitzicht over de ijsvlakten en mogelijke gevaren. Daarom vind je hier een tweede controlepaneel waarmee het schip volledig te navigeren is.

Feiten & cijfers
Bouwjaar: 1975
Aankoopjaar: 1995
Breedte: 11,5 meter
Lengte: bijna 50 meter
Snelheid: max. 12 knopen (ca. 22 km/u)
Bemanning: 12 – 30
Helikopterdek: ja
Rubberboten: 4

ARCTIC SUNRISE during circumnavigation of James Ross island, first time a ship has done this. The ice has melted due to climate change, making it possible for a ship to sail around the island, which was before completely surrounded by thick ice.

 

 

  

 

 

© Greenpeace / Steve Morgan