magazine / maart 2015

Floortje Dessing presenteert 'De Zeven Zeeën'

© GP/Bas Beentjes

Op 30 maart start op NPO 3 om 20:30 uur het spannende tv-programma ‘De Zeven Zeeën’. Tien bekende Nederlanders strijden om de titel Beste actievoerder voor de bedreigde zeeën. Presentatrice Floortje Dessing en Tom Grijsen, campagneleider oceanen voor Greenpeace, vertellen aan GPM waarom dit programma er moest komen.

Floortje, een spelprogramma is nieuw voor jou. Hoe vond je dat?

Floortje: ‘Ik vond het oprecht hartstikke leuk om dit te presenteren. Maar ik wilde het ook doen vanwege de gedachte erachter. Kijk, jullie donateurs zien het nut wel van wat Greenpeace doet. Maar de allergrootste uitdaging is om juist al die mensen te bereiken die zich niet met vervuiling van de oceanen bezighouden. Dat is zó moeilijk.’
Tom: ‘Precies. Díe mensen willen we wakker schudden. We hebben brede steun nodig om weer schone zeeën vol vis te krijgen.’
Floortje: ‘Ik vind het goed dat Greenpeace buiten de lijntjes durft te tekenen, haar blik durft te verleggen. Daar is flink wat moed voor nodig. Niet iedereen zal direct begrijpen waarom Greenpeace met BNN zo’n spelprogramma maakt.’

Leg eens uit dan. Waarom Greenpeace en BNN?

Tom: ‘Greenpeace en BNN lijken meer op elkaar dan je misschien zou denken. We zoeken allebei grenzen op, durven heilige huisjes aan te pakken. Samen kunnen we aantrekkelijke televisie maken over een belangrijk thema: de ecologische ramp die zich in de oceanen voltrekt.’
Floortje: ‘Ik hoop echt dat mensen die dit lezen begrijpen waarom Greenpeace dit wil maken en waarom BNN zich daaraan heeft verbonden. ‘De Zeven Zeeën’ kan een nieuwe, jonge doelgroep aanspreken.’

Zijn de kandidaten geselecteerd op hun milieubewustzijn?

Tom: ‘Nee zeg. BNN zocht naar een goede mix van Bekende Nederlanders die allemaal een eigen groep “vertegenwoordigen”: er zit een stylist bij, een zanger, een sporter, acteurs...’
Floortje: ‘Sommige kandidaten zijn voor een bepaalde doelgroep echt übergeweldig. Pepijn Lanen bijvoorbeeld, rapper van de Jeugd van Tegenwoordig. Die doet dit soort dingen bijna nooit, maar híer wilde hij bij zijn.’
Tom: ‘Je zag gedurende de serie wel de schellen van hun ogen vallen: hoe kan dit en waarom wist ik dat niet? Ze wilden echt iets dóen om de oceanen gezonder te maken.’
Floortje: ‘Bastiaan van Schaik bijvoorbeeld, de stylist. Dat is echt iemand van het goede leven, glitter en glamour, champagne drinken met vrienden, beetje kaviaar erbij... Het was heel mooi om te zien dat hij zich langzaam realiseerde hoe kaviaar en garnalen eigenlijk geproduceerd worden. Bastiaan had echt zoiets van: Tjee, dat heb ik nooit geweten. Je zag dat kwartje gewoon vallen.’
Tom: ‘Weet je nog dat we op een avond met Niels Gomperts op de kade stonden? De camera’s waren al opgeborgen. Hij zag een plastic zakje in het water drijven, sprong zó in die smerige haven en trok dat zakje eruit.’

Herken jij de oceanenproblemen van je reizen, Floortje?

Floortje: ‘Jazeker, zelfs extremer dan in deze serie. Ik zag overbevissing bij Gabon, dynamietvissers bij de Filipijnen, beschadigd koraalrif rond de Malediven, noem maar op. Maar op tv kun je niet alleen ellende laten zien. Dat doe ik ook niet in mijn programma’s, dan haken mensen af. Je moet het verpakken in mooie, optimistische beelden van de natuur.’
Tom: ‘Stel dat jij campagneleider oceanen was bij Greenpeace. Wat zou je anders doen?’
Floortje: ‘Voor mij, als jaren 70-kind, staat Greenpeace voor rechtvaardigheid. Voor mensen die zien wat er mis is en die het lef en de kracht hebben om daar iets aan te doen. Maar er is ook een stroming die Greenpeace ziet als mensen die boos zijn. Ik denk dat Greenpeace iets meer zou moeten meebuigen met de tijdgeest, zonder dat je je eigen identiteit opgeeft. Kijk, het stomme is: iedereen wil wat Greenpeace wil. Niemand zegt “vervuil die oceanen maar, helemaal prima.” Natuurlijk moeten jullie ook actie blijven voeren, dat is jullie kracht. Maar ‘De Zeven Zeeën’ kan eraan bijdragen dat meer mensen je verhaal begrijpen, dat ze anders aankijken tegen Greenpeace-acties.’

Wetenschappers zeggen: het gaat erg slecht met de zee, maar het is nog niet te laat. Wat moeten we doen?

Tom: ‘Als je een paar flinke stukken zee echt beschermt tegen schadelijke menselijke activiteiten, wordt de zee daar weer gezond. Denk aan kraamkamers, paaigebieden en plekken met veel zeeleven. Greenpeace voert hier opnieuw campagne voor, want dit jaar beslist de Nederlandse overheid over de beschermingsplannen voor twee Noordzeegebieden. Bovendien bepaalt de VN of er een wet komt waarmee we ook zeegebieden kunnen beschermen in de internationale wateren. We dagen iedereen uit om een handje te helpen en onze Noordzee weer gezonder te maken.’
Floortje: ‘Zeereservaten zijn gewoon heel hard nodig. Hopelijk draagt dit programma daaraan bij.’

Nieuwe missie: bescherm de Noordzee

'Deze lente komt Greenpeace in actie om de Noordzee te beschermen en de vervuiling en overbevissing tegen te gaan. De Noordzee heeft alle hulp nodig, dus ook de jouwe. Teken daarom nu het Manifest der Zeven Zeeën.

Om de Noordzee weer springlevend te krijgen zijn zeereservaten nodig. Dit zijn beschermde gebieden waar al het leven met rust wordt gelaten. Op dit moment is slechts 0,25% van onze Noordzee tegen visserij beschermd. Dit jaar bepaalt de overheid hoe de natuurgebieden Friese Front en de Centrale Oestergronden beschermd zullen worden. Onze missie: ervoor zorgen dat een groot zeereservaat beide gebieden overlapt. Dank je wel voor je steun!'

Volg Tom via Twitter