magazine / maart 2015

Achter de lens

Het welkomstritueel in Papoea-Nieuw-Guinea.

© GP/John Novis

Wat is een goede foto? Voor ons: een beeld dat verwondert, inspireert, je bij de keel grijpt of meevoert naar onbekende oorden. Goede Greenpeace-foto’s zetten ook aan tot actie of doen je beseffen waarvóór je in actie komt. Met die focus reizen onze fotografen in de voorhoede of juist in het kielzog van ons werk. Overal ter wereld.

JOHN NOVIS
is fotograaf en leidt al achttien jaar de fotoredactie van Greenpeace International. Dagelijks stuurt hij fotografen mee op acties en onderzoeks-
expedities. Zelf gaat hij ook regelmatig mee op pad.

13 december 2012 – ‘Puur geluk’

‘In gedachten verzonken, vermoeid en verhit stap ik door de jungle van Papoea-Nieuw-Guinea. Urenlang zijn we al onderweg naar een inheemse gemeenschap die door Green-peace en lokale organisaties is getraind in duurzaam bos-beheer en verantwoorde houtkap. Opeens schrikken we op. Luid schreeuwend en met veel lawaai rennen deze jongens ogenschijnlijk door het dolle heen op ons af. Mijn eerste reactie blijkt de beste: ik grijp de veldcamera die om mijn nek hangt, richt en druk af. Uiteindelijk trekken we tien dagen lang door de prachtige regenwouden van de eilanden-groep, waarbij ik duizenden foto’s maak van de bewoners. Maar niet een is zo bijzonder als deze: de jongens van het dorpje Travalo die vreemdelingen volgens traditie onthalen met enthousiasme, goede bedoelingen en in vrede.’