magazine / maart 2015

Questionmark, voor al je dagelijkse boodschappen

Even scannen en je weet hoe duurzaam je boodschappen zijn.

© GP

Twee jaar geleden kreeg Greenpeace een fantastisch bedrag van de Nationale Postcode Loterij om een langgekoesterde droom te realiseren: Questionmark. Hoe staat het nu met deze vernieuwende app en website?

Greenpeace-directeur Sylvia Borren droomde er al jaren van: een gratis app waarmee consumenten in één oogopslag kunnen zien wat de impact is van hun boodschappen. Een instrument waarmee ze direct invloed kunnen uitoefenen op de duurzaamheid van producten én productie-ketens. Dankzij de deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij konden Greenpeace, Nudge, PlanetZer0 en de internationale federatie van vakbonden ITUC deze droom waarmaken: in 2013 werd Questionmark opgericht.

Wat vind jíj belangrijk?

Zo werkt de Questionmark-app: in de supermarkt scan je de barcode van een product met je smartphone en voilà, in het schermpje verschijnen scores voor milieu, volksgezondheid, mensenrechten en dierenwelzijn. Zo kun je razendsnel producten vergelijken en een bewuste keuze maken. Je kunt de scores zelfs aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Vind je milieu of mensenrechten net een tikkie belangrijker dan dierenwelzijn? Dan telt dat thema zwaarder mee in de totaalscore van het product.

Alle ingrediënten onder de loep

Wat je als consument niet direct ziet, is de grondigheid waarmee die scores tot stand komen. Questionmark onderzoekt alle ingrediënten van een product zeer uitvoerig, gebaseerd op wetenschappelijk geaccepteerde standaarden. Een voorbeeld: voor het huidige onderzoek naar groente en fruit analyseert Questionmark wel 2.400 ingrediënten. Letterlijk elk stukje van de productieketen wordt beoordeeld, van teeltmethode en verwerking tot transportafstand en verpakking.

Chocoladeletteronderzoek

Consumenten hebben toegang tot de informatie achter deze scores en worden direct bij de app betrokken. Zo stuurden zij honderden foto’s van chocoladeletters, die werden gebruikt voor het onthullende Sinterklaasonderzoek dat Questionmark presenteerde in het tv-programma Kassa. Ook bedrijven, wetenschappers, maatschappelijke organisaties en vakbonden worden uitgenodigd bij te dragen aan de onderzoeken. In de toekomst kunnen ook de mensen die onze producten maken, vaak in ontwikkelingslanden, hun foto’s en informatie over arbeids- en milieuomstandigheden uploaden naar de website van Questionmark.

Ruim 27.000 producten

Bedankt!
Speel jij mee met de Postcode Loterij? Heel hartelijk dank. De Postcode Loterij maakt een belangrijk deel van ons werk mogelijk; ook in 2015 ontving Greenpeace hiervoor maar liefst € 2.250.000.

Dankzij de Postcode Loterij heeft Questionmark zich in rap tempo ontwikkeld tot een onafhankelijke organisatie die een enorme hoeveelheid productinformatie onderzoekt, beoordeelt en toegankelijk maakt. Inmiddels kun je meer dan 27.000 producten scannen in de categorieën vlees, vleesvervangers, zuivel, eieren, broodbeleg, ijs, bier, frisdrank, water en chocolade.
Meer info: thequestionmark.org