magazine / maart 2015

Rewind // Forward

2015 >>

© GP/Ben Deiman

In deze rubriek blikken we terug en vooruit op onze campagnes. Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie?
Dit keer Shell die maar van geen ophouden weet, onze groeiende groep supporters dankzij de Greenpeace Academy (doe jij al mee?) en wat er misging bij de Nazcalijnen.

ALTIJD UP TO DATE? Meld je aan voor de nieuwsbrief

Greenpeace nuclear campaigner Tobias Riedl during a protest where 120.00 people protest against the nuclear policy of the German government by forming a human chain between nuclear power plant Krummel and nuclear power plant Brunsbuttel.Greenpeace Atomkampaigner Tobias Riedl nimmt am Anti-Atom-Treck von Gorleben nach Kruemmel teil. Trekker mit Greenpeace "Atom-Faessern".

2015 >>

Wil de echte actievoerder opstaan?

Wat voor wereldverbeteraar of actievoerder ben jij? Een kapitein die de leiding neemt? Een onderzoeker die vervuilers ontmaskert? Of een vastberaden klimmer die niet loslaat? Volg Greenpeace 5x5 Academy en kom erachter! In januari lanceerden we deze online trainingen voor al onze supporters; want iedereen kan actievoeren. In vijf sessies van vijf minuten leer je alles over de werkwijze van Greenpeace – Wat gebeurt er voordat Greenpeace overgaat tot actie? Waar worden de schepen voor ingezet? – en de rol die jij kunt spelen om onze aardbol groener en gezonder te maken. Online actievoerders doen dat snel en simpel vanaf hun computer, tablet of smartphone. Zij gaven weerbarstige bedrijven en politici regelmatig nét dat laatste zetje naar een Greenpeace-succes. Anno 2015 zijn zij dan ook niet meer weg te denken uit onze campagnes.

Natuurlijk willen we je niet alleen online ontmoeten. Als aanvulling op de Greenpeace Academy organiseren we daarom later dit jaar de Supportersdag. In een uitgebreid programma proef je van de verschillende onderdelen van ons werk en ontmoet je campagneleiders en actievoerders. Voor de nieuwe generatie klimaatbeschermers is er natuurlijk een kinderprogramma. Doe je mee? Meld je hierbij aan voor onze actiemails. Je ontvangt dan automatisch een uitnodiging voor de Supportersdag, de Greenpeace Academy en nieuwe campagnes en online acties.

Greenpeace activists protest near Shell's Conical Drilling Unit (CDU) 'Kulluk' in Dutch Harbor, Unalaska.    A banner reads "Save the Arctic. Stop Shell." Greenpeace is campaigning to save the Arctic from attempts by oil companies to exploit the regions resources for short term profit.

Zomer 2015 >>

Get the (S)hell out of the Arctic!

Een booreiland dat net niet op de klippen loopt, een boorschip dat stuurloos ronddobbert, vergunningen die niet in orde blijken... de pogingen van Shell in 2012 om bij Alaska naar olie te boren lijken wel afkomstig uit een slapstickfilm. Je zou erom lachen als de consequenties – verwoesting van de kwetsbare natuur bij een olielek en gevaarlijke klimaatverandering – niet zo dramatisch waren.

Anders dan de spreekwoordelijke ezel stoot Shell zich wél twee keer aan dezelfde steen. Het Nederlandse bedrijf wil deze zomer opnieuw een poging wagen om olie uit de Noordpoolbodem te halen. En dat in 2015, dat de geschiedenisboeken zal ingaan als het jaar waarin wereldleiders erin slaagden óf faalden om ein-de-lijk een klimaatpact te sluiten dat de gemiddelde wereldtemperatuur onder de 2 °C houdt. In het gerenommeerde tijdschrift Nature rekenden wetenschappers onlangs nog voor dat we de Noordpoololie vooral in de bodem moeten laten zitten, als we de wereldwijde opwarming binnen de perken willen houden.

Ook in Nederland groeit het verzet tegen de Noordpoolboringen. In december nam de Tweede Kamer een motie aan, waarin ze de regering oproept tegen deze olieboringen te pleiten tijdens de internationale klimaatonderhandelingen. En 70 procent van de Nederlanders blijkt volgens recent onderzoek vóór bescherming van dit prachtige natuurgebied. Onze Koninklijke Shell lapt dit allemaal aan zijn vieze laars, maar wij natuurlijk niet! Help Greenpeace de Noordpool zo snel mogelijk te beschermen: teken de petitie.

Portrait of Kumi Naidoo, executive director of Greenpeace International, participating in The Peoples Arctic: Unified for a Better Tomorrow conference. His quote: Indigenous Peoples and all concerned about the land must stand shoulder to shoulder if we are to have any hope of securing the planet for future generations.

<< December 2014

Peru: sorry!

Ken je de uitdrukking ‘Je hebt alleen maar spijt van de dingen die je niet gedaan hebt?’ In Peru hadden we echter spijt, als haren op ons hoofd, van een actie met onverwachte gevolgen. De intenties waren zo goed: Greenpeace zou de aandacht vestigen op de gevolgen van klimaatverandering tijdens de VN-top in de Peruaanse hoofdstad Lima. We wilden de noodzaak onderstrepen om de klimaatbesprekingen nu eens te laten slágen. De Nazcalijnen, een werelderfgoed op 400 kilometer afstand van Lima, kozen we niet bij toeval, maar om hun historische link met de huidige klimaatcrisis. Volgens archeologen is de Nazcacultuur namelijk verdwenen door een catastrofale combinatie van boskap en een overstroming, veroorzaakt door een orkaan.

Op 8 december 2014, na grondige voorbereidingen, legde een internationaal en ervaren actieteam een spandoek naast de Nazcalijnen met de tekst ‘Time for change, the future is renewable’. De actievoerders raakten de aard-tekeningen (geogliefen) niet aan, brachten en haalden de materialen te voet en lieten niets op het terrein achter. Wat ze zich niet realiseerden, is hoe kwetsbaar de bovengrond was: alleen al voetafdrukken konden beschadigingen veroorzaken en dat is precies waarover de (terechte) ophef en verontwaardiging ontstond. Kumi Naidoo, directeur van Greenpeace International, reisde direct naar Lima om de Peruaanse bevolking en de regering zijn oprechte verontschuldigingen aan te bieden. De lokale stichting Maria Reiche die zich inzet voor het behoud van de Nazcalijnen, heeft inmiddels geconcludeerd dat er geen onherstelbare schade is aangericht. Het onderzoek van het Peruaanse ministerie loopt nog. De laatste updates vind je hier