magazine / september 2015

Russische roulette

Teken gaan in de winter niet meer dood en verzwakken deze elanden. Daardoor hebben andere parasieten vrij spel.

©Bernd Roemmelt/Greenpeace

Van deze zes prachtige dieren zal ten minste één soort uitsterven als we de uitstoot van CO2 niet drastisch verminderen. Dat is de schokkende conclusie van het grootste onderzoek ooit naar het effect van klimaatverandering op de biodiversiteit.

Welke soort het eerst verdwijnt door de opwarming van de aarde, is niet te voorspellen. De wereld speelt Russische roulette met onze soortenrijkdom. En in Parijs hebben we straks niet één, maar tweehonderd vingers aan de trekker.

Stop klimaatverandering!
Sms 'klimaat' naar 4333 en Doneer direct € 2 om klimaatverandering te helpen stoppen. Alleen met jouw bijdrage kunnen we het thuis van deze kwetsbare dieren beschermen.

In een interview met The Guardian waarschuwt Mark C. Urban, auteur van het onderzoek, de tweehonderd deelnemers aan de VN-klimaattop in Parijs: ‘Op de huidige voet doorgaan levert grote risico’s op. Kijk naar buiten, tel zes willekeurige diersoorten en weet dat één daarvan verdwijnt: dat is nogal ingrijpend. Het heeft gevolgen voor onze economie, onze cultuur, onze voedselzekerheid en onze gezondheid. Dit dwingt ons om nú in te grijpen.’