magazine / september 2015

GP JONG - voor de helden van nu

Stroom uit zon, wind en water zorgt voor minder CO2 in de lucht.

©Vivek M./Greenpeace

Chantal (12) uit Deventer vroeg Greenpeace wat klimaatverandering nou precies is. En Chantal is niet de enige die dat wel eens weten wil. Daarom in deze GP JONG een uitgebreid antwoord van campagneleider Josje.

Deze dieren kunnen jouw hulp goed gebruiken

Hoi, ik ben Josje. Bij Greenpeace probeer ik klimaatverandering te stoppen. Ik overtuig de regering en bedrijven ervan dat ze voor schone energie moeten zorgen.

Ben jij wel eens hartstikke moe? En helpt het dan als je een appel eet of lekker gaat slapen? Dan snap jij hoe energie werkt. Je hebt energie nodig om huiswerk te maken, te fietsen of te spelen. Als je energie op is, word je moe. Dan is je 'brandstof' op en moet je gaan slapen of eten. Zo 'maakt' je lichaam weer nieuwe energie. Auto's, lampen en computers gebruiken ook energie. Maar die energie wordt 'gemaakt' door olie, gas en steenkolen te verbranden. Dan komt ook CO2 vrij, de stof die klimaatverandering veroorzaakt.

We wonen in een broeikas (ja, echt)

Om de aarde zit een laag lucht, die we de atmosfeer noemen. Dat is een soort broeikas die ons op aarde lekker warm houdt. In de atmosfeer zitten namelijk stoffen die de zonnewarmte vasthouden. Een van die stoffen is...CO2 !

Testing testing...

Wat weet jij over schone energie?
Test je kennis met deze quiz!

Broeikas op hol

Op zich een prima stofje dus, maar té veel CO2 in de atmosfeer is niet goed. Dan wordt het té warm op aarde. En dat is precies wat al ruim anderhalve eeuw gebeurt. We verbranden zoveel aardolie, steenkool en gas dat de temperatuur op aarde te snel stijgt. Wetenschappers waarschuwen al jaren: zo slaat de broeikas op hol!

Lekker warm?

Je denkt nu misschien: ‘Lekker, een beetje warmer!’ Maar de gevolgen van een kleine temperatuurstijging zijn niet zo lekker:

• In sommige, vaak arme gebieden blijft het veel te droog. Dan is het moeilijk om eten te verbouwen.
  • Op andere plaatsen komt de regen juist met bakken uit de lucht. Dan krijg je overstromingen. In Bangladesh, maar ook in Nederland.
  • Over de hele wereld kunnen meer heftige stormen voorkomen.
  • Het ijs van de Noord- en Zuidpool smelt, net zoals de gletsjers in de bergen. Dat smeltwater komt via rivieren in zee terecht.
  • De zeespiegel stijgt door al dat extra water. Maar ook doordat het zeewater opwarmt en uitzet. Zo komen er weer meer overstromingen.

Help!

Dat klinkt allemaal behoorlijk naar. Maar als we nu in actie komen, kunnen we die klimaatverandering nog op tijd stoppen. Zonder energie kunnen we natuurlijk niet. Maar als we onze energie uit zonlicht, water en wind halen - en dat kan echt - hebben we die gevaarlijke olie, kolen en gas niet meer nodig. Zover is het jammer genoeg nog niet, maar gelukkig kun je zelf al een heleboel doen, te beginnen met slimmer met energie voor onze lampen en computers omgaan! Hier ontdek je wat jij kunt doen.

Meer weten?

Greenpeace heeft een pagina speciaal voor jou gemaakt. Je vindt er toffe filmpjes, spreekbeurtpakketten en nog veel meer.