magazine / september 2015

Rewind // Forward

19 augustus 2015: Bevroren tonijn aan boord van een vissersschip in de Stille Oceaan wordt naar Samoa vervoerd voor verwerking in blikjes.

©Paul Hilton/Greenpeace

In deze rubriek blikken we terug en vooruit op onze campagnes. Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer een update over onze campagne tegen de olieboringen van Shell bij de Noordpool, de vangst van onze Rainbow Warrior in de Stille Oceaan en een vooruitblik op de VN-Klimaattop in Parijs.

Oceans campaigner Yen Ning looking out from the bridge of the longline fishing vessel Dong Yu 1518 in the South Pacific albacore tuna fishery.Greenpeace travels into the Pacific to expose out of control tuna fisheries. Tuna fishing has been linked to shark finning, overfishing and human rights abuses.
AUGUSTUS 2015 - ...

RAINBOW WARRIOR ONDERZOEKT TONIJNJAGERS

Misbruik, uitbuiting, illegaliteit en verwoesting. Het lijkt wel de beschrijving van een oorlogsgebied, en dat klopt ook. De Stille Oceaan is het straffeloze jachtgebied van duizenden vissersschepen op zoek naar tonijn. Het gebrek aan controle op zee leidt tot excessen die zelfs doorgewinterde Greenpeace-actievoerders niet eerder meemaakten. Dus stroopten we onze mouwen op en zetten met de Rainbow Warrior koers naar dit immense gebied.
In de Stille Oceaan vangen zes vloten samen 70 procent van de tonijn: Japan, Indonesië, Korea, Filipijnen, Taiwan en Amerika. We gaan aan boord van vissersschepen, kijken logboeken in, documenteren de vangsten en de werk- en leefomstandigheden. We ontdekken dat de lucratieve handel in haaienvinnen, ondanks een helder verbod, nog altijd levendig is. Niet gek, want bij het vissen met (tonijn)longlines bestaat 25-50 procent van de vangst uit haaien. De vinnen vormen voor de vissers vaak een welkome aanvulling op hun karige inkomens.

Vanaf de Rainbow Warrior brengt Greenpeace gestaag in kaart wat precies nodig is om deze straffeloosheid te stoppen. Via een nieuwe website onthullen we alle misstanden in deze dodelijke industrie, laten we oplossingen zien en vragen we jou om steun voor onze missie. Want alleen met hulp van mensen zoals jij kunnen we eisen dat overheden en bedrijven de tonijnvisserij drastisch veranderen.

Ontdek wat campagneleider Yen Ning (op de foto hierboven) uit Taiwain zag tijdens haar bezoek aan een Chinees vissersschip.

OKTOBER - DECEMBER 2015

WELKOM IN DE NIEUWE WERELD

Deelauto’s, vegetarische vrijdagen, écht groene stroom en kledingbibliotheken: overal schieten groene initiatieven als paddenstoelen uit de grond. De mensen die ze bedenken en gebruiken geloven stuk voor stuk dat het anders kan. Zelfs de rechter bevestigt met een beroep op de wet dat het anders móet, met zijn uitspraak in de klimaatzaak van Urgenda.

In de politiek is dit geloof nog niet ingedaald. Daar wordt krampachtig vastgehouden aan olie en steenkool, met fossiel gas als zogenaamd duurzaam alternatief. Nederland zal de nationale en internationale afspraken over CO2-reductie niet kunnen nakomen. Op de internationale klimaatranglijst bungelen we op plaats 42.

Tijd voor twijfel is er niet. In 2020 loopt het Kyoto Protocol af en daarom moeten er dit jaar, tijdens de VN-klimaattop in Parijs, nieuwe afspraken komen om de CO2-uitstoot drastisch te beperken. Greenpeace en klimaatverdedigers slaan daarom wereldwijd de handen ineen. Doe mee en laat Mark Rutte en de andere fossiele treuzelaars zien dat wij al lang klaar zijn voor een nieuwe wereld. Bijvoorbeeld tijdens de Klimaatparade. Vorig jaar liepen in Nederland een paar duizend mensen mee met de People's Climate March. Laten we er dit jaar tienduizend van maken!

Doe mee!

• Geef het goede voorbeeld en stap vanaf oktober met jouw klimaatactie de nieuwe wereld in.
  • Loop mee in de Klimaatparade met je gezin, klas, buurthuis, leesclub of collega’s.
  • Docenten: geef een les over het klimaat, de klimaattop of loop (symbolisch) mee in de parade met behulp van de klimaattoolkit voor basis- en voortgezet onderwijs.

Klimaatagenda najaar 2015

One of Shell's drill rigs, the Polar Pioneer, sits in a bay in Unalaska's Dutch Harbor.
JULI - SEPTEMBER 2015
SHELL ZET BOOR IN DE NOORDPOOL... EN STOPT!

Shell heeft deze zomer zijn eerste én laatste boor in de zeebodem van het Noordpoolgebied bij Alaska gezet. De boringen begonnen al een maand later dan gepland 'dankzij' een metersgroot gat in het Shell-boorschip Fennica, het uitblijven van een vergunning én  actievoerders zonder hoogtevrees in Seattle en Portland. Na een zomer vol kritiek van actievoerders, politici en zelfs een belangrijke klimaatlobbyclub, kwam aan het eind van het boorseizoen het grote nieuws: Shell stopt met de oliezoektocht in het Noordpoolgebied!

De protestgolf van #PeoplevsShell trok over de hele wereld. Ook in Nederland zorgden jij en andere supporters ervoor dat Shells riskante booravontuur niet aan pers en publiek voorbijging. Meer dan 50.000 Nederlanders spraken zich uit tegen de roekeloze olie- en gasboringen van Shell. Boomerangkaarten vroegen aandacht voor de slachtoffers die Shell overal ter wereld maakt. En dan waren er nog de 13.380 mensen die 40 dagen tanken zonder Shell. Door een maand lang de Shell-pomp voorbij te rijden, boorden zij de oliereus 2,5 miljoen liter benzine door de neus. Een fruitige actie op het Shell-kantoor in Amsterdam zorgde voor nog eens 1.000 extra anti-Shell-automobilisten.

Kom ook in actie!
Zolang fossiele bedrijven niet klaar zijn met de Noordpool, zijn wij niet klaar met hen. Wereldwijd tekenden al ruim zeven miljoen supporters om officiële bescherming voor dit prachtige Noordpoolgebied. En ook jouw hulp is hard nodig. Kies de vorm die bij je past en kom in actie voor de Noordpool!