magazine / december 2015

kort

Milieunieuws en -tips in een flits

* Raad het geluid

Olifantenorkesten, tsjilpende insecten, wonderlijke onderwaterzang: de mooiste dier- en natuurgeluiden uit de hele wereld beluister je gewoon vanuit je luie stoel. De Macaulay Bibliotheek is ‘s werelds grootste en oudste wetenschappelijke archief van audio- en video-opnamen van dieren. De beelden en geluiden zijn nu gedigitaliseerd en voor iedereen toegankelijk gemaakt. De gigantische Macaulay-verzameling bevat onder andere het hoorspel van driekwart van alle vogelsoorten die we kennen. Maar er is meer dan alleen gekwetter: maar liefst 150.000 opnames van 9.000 diersoorten zorgen voor 7.513 uur luisterplezier. Nergens anders vind je zoveel biodiversiteit zo dicht bij elkaar. Je kunt in het digitale archief zoeken op diersoort of verborgen schatten ontdekken via tips van de redactie. Bijvoorbeeld het buitenaardse geluid van een baardrob, volgens medewerkers een van de verbazingwekkendste geluiden uit de collectie. Luister en geniet via macaulaylibrary.org.

* Brei uw eigen groene voetafdruk

Yes! Breien is weer helemaal terug. Deze koude maanden zijn perfect om met een paar flinke bollen wol en wat breinaalden op de bank te kruipen. Kun je wel een uitdaging gebruiken, ga dan aan de slag met ons patroon voor de enige echte Greenpeace-sokken. Zo loop je er deze winter gegarandeerd warm bij. Gebruik duurzame wol en zet de kachel wat lager: dan heb je niet alleen groene sokken maar ook een groene ecologische voetafdruk. Ontrafel het breipatroon op greenpeace.nl/sok (maat 39 of 42/43).

* Outdoor-producten vervuilen het milieu

Een goede uitrusting is onmisbaar voor wie graag de natuur in trekt. Gek genoeg hebben makers van outdoorproducten niet altijd het beste voor met de natuur. Onder andere The North Face, Jack Wolfskin en Mammut gebruiken PFC’s om hun producten waterdicht te maken. Onzichtbaar trekken deze giftige stoffen een spoor over de hele wereld. Tijdens acht expedities namen Greenpeace-teams sneeuw- en watermonsters uit gebieden reikend van de Himalaya tot het Andesgebergte en de Zwitserse Alpen. Alle monsters bevatten PFC’s en dat is schokkend: de gifstoffen zijn niet afbreekbaar en komen daardoor in de voedselkringloop terecht en uiteindelijk ook in ons lichaam. Daar kunnen ze het immuunsysteem aantasten en onze hormoonhuishouding verstoren. Overigens droegen alle expeditieleden outdoorkleding zónder PFC’s. Die bleek net zo goed te beschermen tegen wind, regen en sneeuw als de bekende, vervuilende merken. Greenpeace confronteerde de producenten met de onderzoeksresultaten, maar zij gaven tot dusver geen krimp. Dat is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk, want voor hun verkoop zijn deze merken afhankelijk van natuurliefhebbers. Meer over het onderzoek en onze vervolgstappen op detox-outdoor.org.

* Klein dorp verslaat kolengigant

In het Turkse dorpje Yirca draaien sinds oktober de moskee en de school op zonne-energie. Dat klinkt niet spectaculair, maar de weg er naartoe was dat wel degelijk. Iets meer dan een jaar geleden werd Yirca namelijk internationaal nieuws: een groot kolenbedrijf verwoestte met toestemming van de lokale autoriteiten de plaatselijke olijfgaard voor de aanleg van een kolencentrale. Die kwam er gelukkig nooit: samen met Greenpeace spanden de bewoners een rechtszaak aan en ze wonnen! Daar bleef het niet bij. Om te laten zien dat het echt anders kan, haalde Greenpeace door middel van crowdfunding in Turkije € 20.000 op voor zonnepanelen in het zwaar getroffen dorpje. Onze vrijwilligers uit zeven landen installeerden de zonnepanelen in Yirca. Daarmee trekken de dorpbewoners niet alleen een lange neus naar de corrupte autoriteiten, maar laten ze ook zien hoe een klein dorp het kan winnen van een groot bedrijf.

* Op zoek naar het nieuwe normaal

De grenzeloze gulzigheid waarmee wij leven is niet meer van deze tijd. Dat concludeert documentairemaakster Renee Scheltema in ‘Normal is over’. In haar onafhankelijke film toont ze hoe mensen de oorzaak zijn van cruciale problemen: klimaatverandering, het uitsterven van diersoorten, de uitputting van natuurlijke hulpbronnen en de industriële voedselproductie. ‘Hebben we echt een wereldramp nodig om te beseffen dat wij een wereldramp zijn?’ Op zoek naar het antwoord neemt Scheltema ons mee in een persoonlijke tocht. En net als in het echte leven, vindt ze oplossingen waar je die het minst verwacht. Voor de documentaire leverde Greenpeace beeldmateriaal dat haar verhaal ondersteunt. Tegen betaling van € 7 kun je de film bekijken via normalisoverthemovie.com.

* Stroom-ranglijst kleurt rood

Greenpeace beoordeelt samen met de Consumentenbond, Hivos en Natuur & Milieu jaarlijks alle Nederlandse stroomleveranciers op duurzaamheid. Dat levert dit jaar een ranglijst op waar we niet blij van worden: het merendeel van de energiebedrijven kleurt oranje of rood.
Nuon en Essent zijn dónkerrood en krijgen een dramatische onvoldoende. Beide bedrijven halen hun elektriciteit vooral uit fossiele brandstoffen. Eneco scoort slechter dan vorig jaar, maar is met een mager zesje de enige van de vijf grote internationale energiebedrijven die (licht)groen kleurt. Hoe het wél moet zien we bij Duurzame Energie Unie, Pure Energie en Qurrent: zij staan bovenaan met een dikke tien. De stroomranglijst laat in één oogopslag zien wie écht groene stroom levert. Hoe meer mensen daarvoor kiezen, hoe sneller energiebedrijven zullen verduurzamen. Het volledige rapport vind je hier