magazine / december 2015

Achter de lens

©Christian Åslund/Greenpeace

Een goede Greenpeace-foto roept emotie op, inspireert of zet aan tot actie. Onze fotografen zoeken tijdens hun werk voortdurend naar dit soort beelden. En soms is het raak. In deze rubriek delen ze hun mooiste foto en het verhaal dat erachter zit. Deze keer: Christian Åslund.

5 APRIL 2013 – NOORDPOOL

Over de fotograaf

Fotojournalist en fotoactivist Christian Åslund reist de hele wereld over om sociale misstanden en milieuproblemen vast te leggen. Sinds 1998 werkt hij als freelancefotograaf voor Greenpeace.

‘Dit is Renny Bijoux uit de Seychellen, een kleine tropische eilandstaat die bedreigd wordt door klimaatverandering. Als klimaatambassadeur voor Greenpeace ging hij in 2013 mee op expeditie naar de Noordpool. Renny had nog nooit in een tent geslapen, nog nooit sneeuw gezien en dus geen ski-ervaring.

Deze foto is gemaakt in het Barneo Ice Camp. Het was de eerste dag waarop we echt voelden welke zware omstandigheden ons te wachten stonden. Een week later stond Renny met de drie andere ambassadeurs op de Noordpool om een tijdcapsule met de namen van alle Noordpoolbeschermers achter te laten. Ze plantten ook een “vlag van de toekomst”, als reactie op de Russische claim op het gebied. Renny, een voormalige atleet, bleek een uitstekend skiër te zijn.’