magazine / december 2015

Zet iemand in 't zonnetje

©Hassan Azmi Hijazi/Esseline van de Sande

We staan er nauwelijks bij stil, maar licht is - zeker in deze donkere dagen – voor ons onmisbaar. Toch houdt voor 1,2 miljard mensen de dag op, na zonsondergang. Licht is voor hen de eerste stap naar een beter bestaan. Jij kunt ze daarbij helpen.

Kinderen die ‘s avonds huiswerk kunnen maken doen het beter op school en vergroten zo hun toekomstkansen. Bedrijfjes kunnen langer open blijven en het is veiliger op straat. Slechts een paar voorbeelden van de manier waarop licht de welvaart en het welzijn in een samenleving verhoogt. Miljoenen mensen zitten nu ’s avonds in het donker of gebruiken brandgevaarlijke lampen met kerosine of olie. Dat moet en kan anders, blijkt ook uit ons meest recente Energie[r]evolutiescenario.

HOOP VOOR DE TOEKOMST

Volgens dit veelgeprezen en hoopgevende scenario kan iedereen in 2050 beschikken over duurzame energie. Daarmee is dit niet alleen de oplossing voor ons klimaatprobleem, maar ook een ideale energiebron voor de mensen in ontwikkelingslanden die niet of nauwelijks toegang hebben tot elektriciteit. Hoe haalbaar zo’n toekomst is, laat Greenpeace ook in de praktijk zien. Zo plaatsten we ondermeer zonnepanelen in het Indiase dorp Dharnai, waardoor mensen voor het eerst in hun leven elektriciteit kregen. Gelukkig zijn er meer van deze initiatieven. Wij brengen er graag een onder je aandacht: de WakaWaka.

GEEF EEN WAKAWAKA

Met de WakaWaka, Swahili voor ‘helder licht’, kun je in deze donkere dagen niet één maar twee mensen letterlijk licht in de duisternis schenken. Van elke verkochte lamp wordt de opbrengst gebruikt om er een te geven aan bijvoorbeeld Nigeriaanse vluchtelingen, slachtoffers van overstromingen in Malawi of Nepalezen die alles kwijtraakten door een aardbeving. De stichting WakaWaka maakt de praktische lamp van gerecycled plastic en zo duurzaam dat hij jarenlang meegaat. Kijk voor meer informatie op waka-waka.com.