magazine / december 2015

Rewind // Forward

©Bernd Roemmelt/Greenpeace

Met deze rubriek blikken we terug en vooruit op onze campagnes. Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer Mexico’s eerste stap naar een gifvrij landbouwsysteem, duurzame Nederlanders inspireren Mark Rutte en hoe we oliezoekers gaan weghouden uit de Noordpool.

Meld je aan voor de nieuwsbrief en je bent altijd up to date

The Governor of the state of Yucatan, Rolando Zapata Bello, and environmental partners, discuss ecological farming and traditional practices aboard the Greenpeace ship Esperanza.ESPERANZA BRENGT HOOP IN MEXICO (najaar 2015)

Met vijftien onafhankelijke Mexicaanse wetenschappers aan boord voer de Esperanza langs rivieren en kustmeren van Sinaloa, een van Mexico’s belangrijkste landbouwstaten. Op diverse plaatsen onderzochten ze het water op de hoeveelheid residuen van kunstmest en pesticiden. De reis was een unieke kans voor de wetenschappers. Zij hebben maar beperkte middelen om dit soort onderzoek uit te voeren, terwijl het gebruik van kunstmest en pesticiden in Mexico is toegenomen door de verspreiding van grote monoculturen. Deze landbouwmethode gedijt eigenlijk alleen met inzet van kunstmest en chemische plaagbestrijding.
Voor een milieuvriendelijk antwoord op monoculturen, kunstmest en pesticiden, hoeven ze in Mexico niet ver te zoeken. Mexicaanse boeren telen van oudsher volgens het milpa-systeem, waarbij op hetzelfde stuk grond meerdere gewassen zoals mais, bonen en pompoen worden verbouwd. Het resultaat: plaagbestendige akkers waarop natuurlijke bestrijding voldoende is. In oktober reisde de Esperanza naar het Mexicaanse schiereiland Yucatan, waar Greenpeace Mexico samen met andere ngo’s, de Maya-gemeenschap en de lokale overheden werkt aan verduurzaming van het landbouwbeleid. Op Wereldvoedseldag (16 oktober) deed de gouverneur van Yucatan aan boord van de Esperanza een hoopgevende belofte: vanaf 2018 zal hij de traditionele landbouw steunen en verder ontwikkelen. Yucatan lijkt op weg naar een gifvrij landbouwsysteem; Greenpeace hoopt dat de rest van Mexico snel volgt.

GOEIE AFSPRAAK, MARK! (najaar 2015)

Je pakt regelmatig de fiets, bent wellicht flexitariër en zet je handtekening tegen TTIP. Duurzame keuzes maak je elke dag, vaak zonder dat iemand het ziet. Helaas doet onze regering niet mee, ondanks het Energieakkoord uit 2013 waarin ze een flinke verduurzaming van onze energievoorziening belooft. Een teleurstelling voor het klimaat en een blamage voor ‘vooruitstrevend’ Nederland. Daarom eist Greenpeace namens alle duurzame Nederlanders dat Mark Rutte zijn afspraken nakomt.
Goed doen, doet goed volgen. We vroegen iedereen om zijn of haar onzichtbare heldendaden voor het klimaat nu eens wél aan de grote klok te hangen - en daar nog een duurzame actie aan toe te voegen. Een van die helden is Indira (29). Zij koos ‘voorkom verspilling’ als actie: ‘Ik laat me graag verleiden door mooi uitgelichte aanbiedingen, waardoor er nogal eens een bloemkool in de afvalbak belandt. Mijn afspraak met Mark bleek een win-winsituatie: ik kocht geen muffins, maar maakte zelf lekkere bloemkool-brownies!’
Al jullie ‘Beste Mark’-afspraken stuurden we naar Mark Rutte en zijn internationale collega’s, ter inspiratie voor de VN-klimaattop in Parijs. Of Mark Rutte zich aan zijn deel van de afspraken houdt, lees je op greenpeace.nl/gpm20/COP.

Greenpeace activists dressed as polar bears protest at a Shell petrol station in Malmö against Shell's plan to drill for oil in the Arctic seas off the coast of Alaska this summer.Greenpeaceaktivister klädda som isbjörnar protesterar vid en av Shells bensinstationer i Malmö mot Shells oljeborrningar norr om Alaska. Aktivisterna omdekorerar Shells logga och målar svarta avtryck från isbjörnsramar på asfalten.SHELL WEG UIT ALASKA. WAT NU? (2016-...)

We moeten bekennen dat we het niet helemaal zagen aankomen. Terwijl we de laatste van de 40 dagen zonder Shell aftelden, werkten de campagneleiders al aan nieuwe plannen om Shell uit het Noordpoolgebied te krijgen. En toen kwam het goede nieuws: Shell besloot Alaska voorlopig helemaal met rust te laten. President Obama deed daar in oktober nog een schepje bovenop. De VS zal in de nabije toekomst geen nieuwe boorlicenties uitgeven. En bestaande vergunningen, van onder andere Shell en Statoil, worden niet verlengd. Daarmee neemt de VS een serieuze stap richting duurzame bescherming van het Noordpoolgebied.
Shell is helaas niet de enige bedreiging voor de Noordpool. Veel landen en bedrijven azen op dit kwetsbare gebied. Daarom gaat Greenpeace door. Ons doel is de permanente  bescherming van het Noordpoolgebied tegen olieboringen, industrie en overbevissing. Net zoals we dat op de Zuidpool voor elkaar kregen. Dat prachtige gebied is sinds 1998 internationaal beschermd als natuurreservaat voor de duur van vijftig jaar.
Ook de opwarming van de aarde is catastrofaal voor het Noordpoolgebied en haar bewoners. Greenpeace blijft campagne voeren voor een wereldwijde energierevolutie die klimaatverandering kan tegengaan. Samen met jou maken we ons sterk voor echte, blijvende bescherming van onze unieke Noordpool.

BEDANKT
Dankzij jouw steun en die van honderdduizenden andere donateurs boekt Greenpeace fantastische successen, zoals de terugtrekking van Shell. Maar ook de bijdrage van de Nationale

Postcode Loterij is onmisbaar voor ons werk. Daarom zijn we enorm blij met de verlenging van onze samenwerking met de Postcode Loterij, voor een periode van vijf jaar.