magazine / december 2015

De aarde is ook van mij

©Gerda Horneman/Greenpeace

Bedrijven en overheden zijn nog elke dag bezig om onze aarde te plunderen of te vervuilen. Samen kunnen we ze overtuigen van schone alternatieven. Ken jij mensen zoals Hugo en Koen die werk maken van milieuproblemen? Stuur dan een mailtje naar redactie.nl@greenpeace.org.

Hugo de Boon (22) en Koen Meerkerk (21) van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam verwerken samen met vier medestudenten afgedankt fruit in duurzaam ‘leer’. Twee keer per week wordt na afloop van de Rotterdamse markt zo’n 3.500 kilo onverkoopbaar voedsel - grotendeels fruit - achtergelaten. Eeuwig zonde, vonden Hugo en consorten. Een half jaar geleden kwamen ze daarom op het geweldige idee van Fruitleather. Uitgerust met boodschappenkarren trekken ze nu tweewekelijks over de markt om de afgedankte mango’s, bananen en appels op te halen. Al dat fruit transformeren ze tot een nieuw experimenteel materiaal. Hugo: ‘Alles doen we zelf en met de hand. Van fruit ontpitten tot het vermalen, koken en uitrollen van de vruchtenpulp in onze studio’. Het product staat nog in de kinderschoenen: er zijn prototypes van een tas, een lampenkap en een krukje. Maar tijdens de Design Week in Eindhoven en Wenen toonden designers en bedrijven warme belangstelling voor andere toepassingen van hun fruitleer. Houd ze in de gaten op fruitleather-rotterdam.com.