magazine / maart 2016

Digitaal dwarsliggen

Like, Share, post, retweet en hopen dat we viral gaan...
Voor bijna honderduizend online supporters en het social mediateam van Greenpeace is dat dé manier om de wereld in hoog tempo te verbeteren. Maar hoe ziet dat er eigenlijk uit, werken in de digitale voorhoede?

Daar liep Bob Overbeeke door de straten van Amsterdam, met een camera in de hand en een poster op zijn buik: ‘Smile, you’re on Periscope’. Bob is social mediaspecialist voor Greenpeace, en dan zit je niet altijd achter je computer. In november vorig jaar deed hij verslag van de Klimaatparade via Periscope, een app van Twitter waardoor onze supporters live konden meekijken met wat hij zag en filmde: duizenden mensen die bijzonder uitgedost meeliepen voor een sterk klimaatakkoord.

SNEL ALS EEN VIRUS

Bob is een van de drie creatieve professionals die bedenken hoe social media de Greenpeace-campagnes het best kunnen ondersteunen. ‘We reageren op vragen en opmerkingen op Facebook, Twitter en Instagram, en plaatsen berichten en foto’s die met Greenpeace en het milieu te maken hebben. Mensen kennen vooral onze offline acties met spandoeken aan gebouwen en kolencentrales. Maar dankzij de strategische inzet van social media zien we nog sneller resultaat. ’ Zes jaar geleden zagen we daarvan het eerste bewijs: Greenpeace confronteerde Nestlé toen met een satirisch filmpje, waarin een suffe kantoorbediende zich rotschrok toen een KitKat-reepje in een bloederige orang-oetanvinger veranderde. Het filmpje ging meteen viral via social media: meer dan 1,5 miljoen keer werd het bekeken en gedeeld. Bob: ‘Een waanzinnig aantal voor die tijd. Bovendien zegde Nestlé binnen twee maanden toe te stoppen met de inkoop van palmolie waarvoor regenwoud is verwoest.’

LEES VERDER>