magazine / maart 2016

kort

Milieunieuws en -tips in een flits

* Beste gulle gever

Tot twee keer toe heb je ons verrast met een donatie van € 750, gewoon verstuurd in een envelop via de post. We zouden je graag persoonlijk bedanken, maar respecteren natuurlijk dat je anoniem wilt blijven. Daarom zetten we bij wijze van uitzondering GPM in, in de hoop dat je dit leest: hartelijk bedankt, gulle gever! We zullen je bijzondere gift inzetten voor een groene, betere wereld.

Warme groet,

De mensen van Greenpeace

* Ga eens de boer op

Altijd al eens bij een echte bio-boer op het erf willen rondsnuffelen? Houd dan 18 en 19 juni vrij in je agenda. Ook dit jaar organiseert Bionext het ‘Lekker naar de Boer-weekend’. Boeren en tuinders in heel Nederland,  van groente- en fruittelers tot varkens- en pluimveehouders, openen hun staldeuren en erven. Tijdens deze dagen ervaar je het boerenleven door bijvoorbeeld een rondleiding op het erf, een kijkje in de stal of uitleg over de verschillende (gifvrije!) gewassen. Zo’n 150 boerderijen vullen het weekend met onder andere proeverijen, boerenmarkten, muziek en leuke spelletjes voor kinderen. Benieuwd naar een bio-boer bij jou in de buurt? Een overzicht van alle activiteiten op 18 en 19 juni vind je op lekkernaardeboer.nl

* Hout de dief

In de handel in illegaal hout gaat evenveel geld om als in de handel in cocaïne. Het verschil is: voor de bestrijding van drugshandel zijn miljarden beschikbaar. Tegen fout hout wordt nauwelijks opgetreden, ondanks de Europese Houtwet waarmee landen al sinds 2013 illegale houthandel strafrechtelijk kunnen aanpakken. Greenpeace onthulde meerdere keren hoe illegaal hout zonder problemen op de Nederlandse markt kan belanden en misschien wel bij jou als terras of vloer. Nu bevestigt de Europese Commissie onze bevindingen in haar nieuwste evaluatie. Greenpeace heeft jarenlang gevochten voor de huidige houtwet, als belangrijk middel om deze georganiseerde misdaad te bestrijden. Voorwaarde is wel dat de handhaving op orde is. Help staatssecretaris Van Dam daarvan te overtuigen en teken onze petitie: greenpeace.nl/houtdieven.

* Organisch duo

We hadden twee perfecte kandidaten om Kumi Naidoo, onze internationale directeur, op te volgen: Bunny McDiarmid en Jennifer Morgan. Bunny begon als matroos, onder meer op de Rainbow Warrior, en eindigde als directeur van Greenpeace Nieuw-Zeeland. Jennifer was directeur klimaat van het gerenommeerde World Resources Institute en bepaalde eerder de klimaatkoers van internationale organisaties als het WWF. Maar waarom kiezen als je ook kunt delen? Daarom presenteren wij je trots niet één, maar twee unieke krachten aan het roer van Greenpeace International. Bunny: ‘Dit gedeelde leiderschap past bij het Greenpeace van nu, waarbij alles draait om samenwerken en verbinden.’ Jennifer: ‘Als Bunny en ik het beste in elkaar naar boven kunnen halen, krijgen we een betere organisatie. Als Greenpeace het beste in de mensheid naar boven kan halen, krijgen we een betere wereld.’

* Beheerders van de toekomst

Trek je - net als het gros van de Nederlanders - regelmatig het bos in, dan is de kans groot dat je een domein van Staatsbosbeheer betreedt. Deze organisatie beheert 95.000 hectare aangelegd bosgebied, een kwart van alle bossen in Nederland. Een deel daarvan staat nu op een kruispunt in zijn verdere ontwikkeling, ook omdat de levenscyclus van een aantal boomsoorten eindigt. Op de vraag ‘hoe nu verder met het bosbeheer?’ zoeken studenten van het mbo, hbo en wo het antwoord in het Speulder- en Sprielderbos op de Veluwe. In dit grootste, nieuwe oefenbos van Nederland gaan zij samen met beheerders van Staatsbosbeheer leren, oefenen en onderzoeken in speciale leerboswachterijen. Dankzij de jonge bosbeheerders van de toekomst kunnen we ook in de komende decennia blijven genieten van mooie, vitale bossen die bestand zijn tegen ziekten en klimaatverandering. Meer informatie: staatsbosbeheer.nl.