magazine / maart 2016

Werk aan de winkel

Tineke Alberts (l) en Herma Ronda (r) van boerderij Buitenbant.

©Greenpeace/ Bas Beentjes

Slechts 5 inkoopkantoren van onze supermarktketens bepalen wat bij 16,7 miljoen consumenten op het bordje belandt en wat 65.000 boeren daarvoor betaald krijgen. Van de zotte, vindt een groeiende beweging van boeren, burgers en milieuorganisaties. Samen kunnen we de macht van de supermarkt breken en gezond, betaalbaar voedsel op de akkers én in de schappen krijgen.

BOEREN IN BALANS

‘Mijn leven draait om balans met de natuur’, vertelt Tineke Alberts van boerderij Buitenbant. ‘Op het boerenbedrijf van m’n ouders had ik al een akkertje waar ik zaden en kruiden teelde. Telkens als mijn vader met Roundup ging spuiten, werd ik woedend.’ Toen Tineke in 2007 de pacht van het bedrijf overnam, was het logisch dat ze omschakelde naar biologisch-dynamisch boeren. In 2009 kwam Herma erbij. Sindsdien doen ze bijna alles samen. ‘In het begin teelden we alleen uien, peen en grote bulkgewassen. Tot we de film “De wereld volgens Monsanto” zagen.’
Diep geraakt besloot Tineke haar oude hobby op te pakken. Op de halve hectare naast het huis kweekt ze nu zaden voor pompoen, calendula en raapstelen. ‘Raapstelen was de eerste en enige oogst die mislukte. Tot ze opeens drie jaar later tussen de luzerne naar boven kwamen.’ Bevriende boer Krispijn van den Dries was net BioRomeo gestart om zich aan de wurggreep van de supermarkten te ontworstelen en wilde de raapstelen graag afnemen. Sindsdien leveren de boerinnen regelmatig aan BioRomeo.

Wie investeert in de bodem krijgt een stevige plant die weerbaarder is

Op de overige 10 hectare land verbouwen ze afwisselend aardappelen met uien en erwten met grasklaver om de grond stikstof terug te geven. Wie investeert in de bodem, zoals Tineke en Herma doen, krijgt een stevige plant die weerbaarder is. Herma: ‘Een gangbare boer gebruikt kunstmest om planten snel te laten groeien. Daar worden ze zwak van, waardoor je gif moet spuiten tegen ziektes. Ondertussen hollen ze de grond uit door bijvoorbeeld een vroege en late peen in één seizoen te laten groeien.

De natuur heeft tijd nodig, maar krijgt dat op deze manier niet. Zolang supermarkten bepalen wat wij verdienen, worden boeren gedwongen om steeds groter te worden, steeds uniformer. Wist je dat Jumbo is gestopt met de groenten van Hak omdat die te duur zouden zijn?’

De oplossing is niet simpel, weten Tineke en Herma. Een deel daarvan ligt bij de overheid, want die moet de biolandbouw stimuleren.‘Voor Greenpeace ligt daar een belangrijke taak’, zegt Tineke. ‘Onze maatschappij is letterlijk ontaard geraakt. Consumenten hebben het geld, dus de macht. Als we onze krachten bundelen, kunnen we het tij keren.’
Meer weten over Tineke en Herma? Kijk dan dit filmpje.