magazine / maart 2016

Rewind // Forward

©Greenpeace/ Ulet Ifansasti

Met deze rubriek blikken we terug en vooruit op onze campagnes. Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer een nieuwe ranglijst in onze campagne voor duurzame palmolie, hoe we een Aziatische plunderaar gaan aanpakken en een terugblik op 40 jaar actievoeren op het water.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief en je bent altijd up to date

Nieuwe ranglijst onthult: wie kiest voor Bossen?NIEUWE RANGLIJST ONTHULT: WIE KIEST VOOR BOSSEN? (MAART 2016)

De bosbranden in Indonesië van 2015 legden 2,6 miljoen hectare regenwoud, orang-oetanleefgebied en landbouwgrond in de as. Deze branden zijn een direct gevolg van ontbossing en drooglegging van veengronden voor oliepalmplantages. Mede dankzij onze campagnes heeft een indrukwekkende lijst palmolieproducenten en -handelaren een duurzaam palmoliebeleid omarmd. Toch gaat de ontbossing in Indonesië sneller dan ooit. Hoe kan dat?
We onderzochten de praktijken van vijftien consumentenbedrijven die op papier mooie beloften deden. Hoeveel procent gegarandeerd ontbossingsvrije palmolie gebruiken ze? Hoe transparant zijn ze over de herkomst van hun grondstoffen en maken ze zich echt sterk voor verandering in de sector? Het resultaat is een ranglijst die laat zien dat alle bedrijven een flink tandje moeten bijzetten.
Samen met supporters vraagt Greenpeace deze voedsel- en cosmeticafabrikanten om échte toezeggingen, échte deadlines en échte actie in het veld. Uitstel is geen optie meer, er staan levens op het spel. Bekijk de ranglijst en teken de petitie op greenpeace.nl/bossen.

Divers from Greenpeace and Taiwanese environmentalists form a mock-up school of tuna bearing the message "The Last Tuna?" at a Greenpeace organized activity in Pingtung County, Taiwan. Greenpeace is promoting marine protected areas around coastal Taiwan, and seeking Taiwanese support for global efforts to stop the collapse of Pacific tuna stocks by endorsing proposed marine reserve areas in Western and Central Pacific Ocean.BLIK OP TONIJN (APRIL 2016)

De tonijnvisserij is een van de schimmigste visserijsectoren: de overbevissing is dramatisch, de bijvangst idem dito en de lijst milieu- en mensenrechtenschendingen is eindeloos. Met de Rainbow Warrior onthulden we deze schandalige praktijken eind 2015 opnieuw. Ons onderzoek toonde ook aan dat ‘s werelds grootste inblikker van tonijn, Thai Union Group, daar alles van afweet.
Toch reageerde het bedrijf niet op onze vragen of op alle negatieve aandacht in de wereldwijde pers. Wel lanceerde het een nieuw logo en een pr-campagne die ons - en jou - ervan moeten overtuigen dat het bedrijf volledig zuiver op de graat is.
We vroegen Thai Union dus nogmaals de milieu- en mensenrechtenschendingen in zijn productieketen aan te pakken. Dat dit mogelijk is bewees onlangs een groot vissersbedrijf in Australië. Na onze campagne schoonde het zijn keten op en vist nu met duurzamere methodes.
Maar Thai Union hield zich stil. Omdat het bedrijf marktleider is, kan zijn omslag naar een duurzaam en ethisch verantwoord beleid de hele sector in beweging zetten. Daarom gaat Greenpeace nu wereldwijd druk uitoefenen op alle grote consumentenmerken die schuilgaan achter dit moederbedrijf, zoals John West. Hoe? Daarover leest
je binnenkort meer op greenpeace.nl/oceanen.

Campaigner Sune from Denmark calculates distances at the chart table of the Esperanza. Arriving at Bjørnoya (Bear Island) late in the evening as the region starts to get its first night time, towards the end of the Arctic summer. The crew concentrate hard to manoeuvre the Esperanza into the centre of a small sheltered bay, so the ship can anchor ready for the morning's activities.MONSTER AAN BIJ GREENPEACE (APRIL 2016)

Heb je altijd al eens een kijkje aan boord van een Greenpeace-schip willen nemen, maar is dat nooit gelukt? Monster dan nu virtueel aan! Via onze nieuwe interactieve website ‘Sailing with Greenpeace’ kan iedereen rondlopen op iconische schepen als de Esperanza, de Arctic Sunrise en de Rainbow Warrior. Als virtueel bemanningslid kom je alles te weten over dat wat Greenpeace zo uniek maakt en waarmee we de laatste 40 jaar waanzinnige avonturen beleefden.
Laat je meevoeren door de interactieve kaarten, animaties, foto’s en films, luister naar de herinneringen van actievoerders en bekijk nooit eerder vertoond materiaal. Zo is het verhaal van de Rainbow Warrior, die in Auckland tot zinken werd gebracht, indrukwekkend in beeld gebracht. Maar ook anno nu is onze bemanning te volgen. Op de actuele kaarten zie je dat de schepen ons naar alle uithoeken van de wereld brengen, waar we milieumisstanden aantonen en actie kunnen ondernemen om de aarde te beschermen.
Kom aan boord op sailing-with-greenpeace.com en neem plaats aan het roer van alle Greenpeace-campagnes. Laat je bij vertrek een boodschap in een fles achter voor de bemanningsleden?

Alle deelnemers aan de Postcode Loterij: bedankt!
Samen met u en de Nationale Postcode Loterij werken we aan een groene, vreedzame wereld. De Postcode Loterij steunt

Greenpeace dit jaar opnieuw met een geweldige gift van €2.250.000. We zijn er ontzettend blij mee.