magazine / juli 2016

Online actievoerders

Online campagnevoeren is belangrijk voor Greenpeace. Dat vertelde onze social mediaspecialist Bob Overbeeke al in GPM21. De kracht van online media ligt natuurlijk in het snel mobiliseren van een massa mensen voor het goede doel. Greenpeace presenteert daarom trots: Petitiestarter en E-activists. Doe je ook mee?

PETITIESTARTER MOBILISEERT LOKALE STEUN

Hoe groen is het stoplicht bij jou in de straat? Sinds vorig jaar mogen gemeenten alleen maar duurzame stroom inkopen. Vaak kiezen ze toch voor de goedkoopste kolenstroom, blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau SOMO. Misschien draaien jouw tv en smartphone dus wél op groene stroom, maar de lantaarnpalen en het stoplicht in jouw buurt niet. Met onze Petitiestarter kun je zo'n fossiele gemeente een broodnodig groen zetje geven. Naomi Vasquez uit Den Haag is een van de eerste gebruikers: ‘Wil je een punt op de gemeentelijke agenda krijgen, dan is lokale steun belangrijk. Petitiestarter vind ik daarvoor het ideale middel: hoe meer handtekeningen, hoe sneller de discussie op gang komt. Nederland loopt flink achter in Europa, we wekken slechts 6 procent energie duurzaam op. Daarom wil ik mijn gemeente helpen vergroenen: de energierevolutie begint ook in mijn buurt!’ Ook aan de slag? Ga naar petitiestarter.nl.

E-ACTIVISTS: GEEN ONTKOMEN MEER AAN

                               Sinds mei heeft Greenpeace een team van elf E-activists die voor verschillende campagnes in actie kunnen komen. Op 4 juni is het tijd voor de lakmoesproef: samen trekken de vrijwilligers vanachter hun laptops ten strijde tegen bij-onvriendelijke supermarkten.Vooraf hebben ze bedacht met welke boodschap ze via welke kanalen het meest kunnen bereiken. Tegelijkertijd voeren andere vrijwilligers offline actie bij filialen van Albert Heijn, Jumbo en Lidl. E-activist Joeri Westen mailt onder andere alle bestuurders en directieleden van Albert Heijn met de vraag om voor de bijen op te komen. En op Google Maps ‘plakt’ hij bij alle Albert Heijns in Assen, Groningen en Leeuwarden een protestplaatje uit de bijencampagne. ‘Supermarkten vinden het vervelend als consumenten een negatief beeld van ze krijgen. Nu ziet iedereen op Google Maps deze plaatjes: een prima manier om ons punt te maken!’ Ook Twitter wordt een succesverhaal. Het team krijgt zoveel retweets dat #reddebij urenlang op nummer 7 van populairste onderwerpen staat. Wat Joeri én Greenpeace betreft komt het team vaker in actie: ‘Ik ben niet geschikt om aan een spandoek te hangen, maar met E-activists hoor ik toch bij een actieteam. Dat speciale gevoel kan ik iedereen aanraden.’ Meer weten of direct aanmelden? Ga naar greenwire.nl.