magazine / juli 2016

Kort

Milieunieuws en -tips in een flits

* Ontspullen voor het goede doel

Opruimen, ontspullen, delen of hoe je het ook wilt noemen: het is hartstikke hip om overbodige dingen weg te doen. Dat geeft ruimte in huis en hoofd. En hoe mooi is het als je daarmee ook nog eens jouw favoriete goede doel ondersteunt? Dat kan sinds kort via stichting goedomtedelen.nl, een soort milieuvriendelijke Marktplaats waar je geen bont en auto’s zult vinden en waar de commerciële advertenties ontbreken. Ook krijgt je op airw wél de garantie dat wat je koopt overeenkomt met wat je ontvangt. Een pak pannenkoekenmix in de brievenbus krijgen, in plaats van een iPhone: dat kan dus niet, omdat de aankoop via de stichting loopt. De verkoper ontvangt pas het geld als de koper het product ontvangen heeft. Maar het allergrootste pluspunt is toch wel dat een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat dat jij als verkoper bepaalt. Zo dragen jouw spullen twee keer bij aan een betere wereld.

 

*Mysteryland krijgt Green Teams

Mysteryland is een van de duurzaamste festivals van de wereld. Samen met Greenpeace doet de organisatie er dit jaar nog een schepje bovenop. Op 27 en 28 augustus zorgen Greenpeace-vrijwilligers ervoor dat het camping- en festivalterrein schoon blijft en het afval netjes gescheiden wordt. Wie op camping 'Holy Ground' overnacht, komt onze Green Teams gegarandeerd tegen. Campinggasten kunnen ook genieten van heerlijke biologische ontbijtjes en gebruikmaken van Kartents: kartonnen recyclebare wegwerptenten. Zo laten we zo'n 100.000 mensen uit de hele wereld zien dat je met een beetje inzet de planeet een stuk mooier maakt! Als opwarmertje geven we de komende maanden mooie festivalprijzen weg. Kijk op greenpeace.nl/mysteryland.

© Greenpeace / Gerda Horneman

* Oproep: gebruik uw politieke invloed

Ongeveer 20.000 Greenpeacedonateurs zijn lid van een politieke partij. Bent jij daar een van? Kom dan 8 september 0m 19:00 uur naar het Greenpeace-kantoor in Amsterdam! Faiza Oulahsen, campagneleider schone energie: 'In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 schrijven de partijen op dit moment hun verkiezingsprogramma’s. Voor het milieu is het enorm belangrijk dat punten als schone energie en TTIP daar goed in staan. Daarom komen we graag in contact met partijleden. Of je actief of passief lid bent, maakt niet uit: jij kunt invloed uitoefenen op het verkiezingsprogramma van jouw partij. Hoe? Daarover hoop ik met je op 8 september van gedachten te wisselen. Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar mijn collega pelle.berting@greenpeace.org. Tot 8 september!’

 

* Inspiratie voor innovatie

Wat kunnen we leren van kunstenaars, techneuten, of andere mensen die rare en vernieuwende dingen verzinnen? Dat vroegen Greenpeace-techies Marleen van Zanten en Berit Soolsma zich af. Nieuwe ideeën, een onverwachte invalshoek: Greenpeace is gewend om buiten de lijntjes te kleuren. Soms moet je even helemaal uit je (milieu)wereld durven stappen om inspiratie op te doen voor acties en campagnes. Marleen en Berit besloten daarom een digitaal platform te starten. Je leest er bijvoorbeeld over de Pigeon Air Patrol: luchtkwaliteitsmetingen uitgevoerd door stadsduiven in Londen. Maar ook over een klein apparaatje dat Marleen zelf graag wil gebruiken tijdens Greenpeace-acties, omdat ze daarmee hangend aan een kolencentrale alles kan filmen. De twee nodigen iedereen uit om bij te dragen aan dit platform: ‘Stel vragen, reageer, start een discussie!’ Nieuwsgierig? Neem snel een kijkje op innovation.greenpeace.org.

* Jaarverslag 2015: zó besteedde Greenpeace jouw euro

Greenpeace is onafhankelijk en ontvangt dus geen subsidies van overheden of bijdragen van bedrijven. Jij maakt het mogelijk dat wij in actie komen voor het milieu, in Nederland én wereldwijd. Zó hebben we jouw euro in 2015 besteed. Op greenpeace.nl/jaarverslag vind je een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen van vorig jaar en uiteraard de gehele financiële verantwoording.

* Potverdorie!

Cantaloupechutney met selderij, aardbeienjam met roze peper of meloenjam met wortel. Voor zijn bijzondere chutneys, jams en stropen combineert Potverdorie! groenten en fruit die anders in de gft-bak zouden verdwijnen. Twee rotte tomaten zijn voor een supermarkt vaak genoeg om de hele krat weg te gooien. Maar afvallers zijn voor Potverdorie! geen uitvallers. Het bedrijf gaat elke week naar lokale supermarkten en de Amsterdamse groothandelsmarkt om lelijke wortels, appels met een beurs plekje en minder mooie citroenen op te halen. Charlotte Heine, het creatieve brein achter de culinaire hoogstandjes, gaat daar vervolgens mee aan de slag. 'Bewustwording is ons belangrijkste doel. Niet alleen voor supermarkten, maar ook voor consumenten. Want Potverdorie! wat is het zonde dat zoveel bruikbaar eten wordt weggegooid.'