magazine / maart 2017

De aarde is ook van mij

©Greenpeace/ Celine Brouwer

Wilco van Rooijen (links) ken je misschien van zijn K2-beklimming in 2008, toen hij in de 'zone des doods' dagenlang vermist was. Een jaar later startte hij het project 'Clean 2 Antarctica', waar hij momenteel samen met 'afvalpionier' Edwin te Velde aan verder werkt. Samen bouwen ze een gigantische zonneauto, waarmee ze op het ruigste continent ter wereld een tocht van 2.500 km willen maken. De auto bestaat grotendeels uit zeshoekige kunststofblokjes die aan elkaar geklikt worden. Ze zijn gemaakt van 100 procent afvalplastic dat wordt verzameld door stadsjuttende jongeren. Waarom dit avontuur? 'Omdat we willen aantonen dat het mogelijk is om te leven met zero waste en zero emission. Als dat op Antarctica kan, kan het overal. Bovendien willen we jongeren vertellen over het belang van dit continent. In 2048 loopt het Verdrag van Antarctica af. De volgende generatie beslist dus of Antarctica beschermd blijft.'
Kijk voor meer informatie op clean2antarctica.nl.