magazine / maart 2017

RED HET AMAZONERIF VAN DE OLIE

©Greenpeace

Bij de Amazonerivier, verborgen onder een dikke laag modder, is een bijzonder koraalrif ontdekt. Vlakbij dit ecologische wonder willen BP en Total naar olie gaan boren. Dat laten we toch niet gebeuren?

TEKEN DE PETITIE Zet je handtekening voor de bescherming van het rif. Wereldwijd gingen al meer dan 600.000 mensen je voor. Bedankt!

Een nieuwsgierige wetenschapper met een handgetekende kaart uit 1977: soms is er niet meer nodig om een schat te vinden. Zo vond een team van Braziliaanse en Amerikaanse onderzoekers een koraal- en sponswereld van 9500 km2 bij de monding van de Amazonerivier. Tot hun grote verbazing ontdekten ze er al direct 73 vissoorten, 60 soorten sponzen van soms wel twee meter groot en tal van zeesterren en kreeftachtigen. En dat op een plek waar al dit onderwaterleven bijna onmogelijk leek.

WONDER ONDER DE MODDER

Dichtbij het rif stort de Amazone gigantische hoeveelheden water vol sediment uit het regenwoud de Atlantische Oceaan in. Door deze aanhoudende modderstroom kunnen koraaldiertjes amper gebruikmaken van fotosynthese – en dus zonlicht - om te groeien. Dat maakt het rif, een levend organisme, een groot mysterie. Wetenschappers staan te popelen om dit wonder, dat zich uitstrekt van Frans-Guyana tot de Braziliaanse staat Maranhão, verder te onderzoeken.

Dáárom is jouw hulp nodig

1) Het Amazonerif kan weleens een van de belangrijkste ecologische ontdekkingen van de laatste tien jaar zijn.

2) De kans op een olieramp is groot door sterke stromingen en de instabiele zeebodem.

3) Om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen, moet alle olie in de grond blijven.

MILJARDEN VATEN OLIE

Bij de monding van de Amazonerivier is een aantal jaar geleden nóg een belangrijke ontdekking gedaan: een olievoorraad van 15 tot 20 miljard vaten. Dat staat gelijk aan tweederde van de reserves van Alaska. Als al die olie opgeboord en verstookt wordt, komt er minstens 5 miljard ton CO2 bij in de atmosfeer. Dat staat gelijk aan de CO2-uitstoot van alle auto's ter wereld, drie jaar lang. Fossiele energiemaatschappijen BP en Total staan al klaar om hun handen daaraan vuil te maken. Ze wachten alleen nog op een vergunning van de Braziliaanse overheid.

INSCHATTINGSFOUT

Een van de toekomstige boorputten is slechts acht kilometer verwijderd van het pas ontdekte rif. Maar daar zien de oliemaatschappijen het probleem niet van in. Mocht zich een olieramp voordoen, stellen BP en Total, dan zal de olievlek 'slechts' effect hebben op de wateren voor de kust van Frans-Guyana en Caribische eilanden als Trinidad en Tobago en Saint Lucia. Ze baseren hun risicoanalyse op de zeestroming en ‘vergeten’ de instabiele zeebodem en de sterke stroming vanuit de Amazonerivier.

BP’S ZWARTE GESCHIEDENIS

Tijdens de 95 proefboringen bij het rif is het al 27 keer misgegaan. Een olieramp is dus niet ondenkbaar als ze eenmaal echt gaan boren. Eerdere activiteiten van BP zijn nog een extra reden voor ongerustheid: het boorplatform Deepwater Horizon ontplofte in 2010 in de Golf van Mexico. Elf medewerkers werden gedood en er lekte 780 miljoen liter olie in de zee. BP bleek niet in staat de gebarsten oliepijp op 1.500 meter diepte te dichten. Een ramp voor de natuur en voor de mensen die van de zee afhankelijk zijn.

GROOTSTE MANGROVEBOS TER WERELD

Recht tegenover de boorlocaties van BP en Total ligt het nationaal park Cabo Orange. Dit beschermde natuurgebied is een veilig thuis voor veel vogels en vissoorten. Cabo Orange beschermt ook het grootste aaneengesloten mangrovebos op aarde. Als een voedselrijke dijk ligt dit bos langs het rif. Vissen leggen er hun eitjes en het labyrint van wortels is een veilige plek voor kleine en jonge zeedieren. Het mangrovebos helpt bovendien klimaatverandering tegen te gaan. Bomen en wortels nemen CO2 op én het bos beschermt de kust tegen stormen en erosie.

ONDERZEEËR OP EXPEDITIE

Ana Paula, onze heldin op de cover, is met de Esperanza en een team van wetenschappers op expeditie in het gebied. Volgens de wetenschappers is het rif mogelijk een van de grootste ecologische ontdekkingen van de laatste tien jaar. Met een kleine onderzeeër helpt Greenpeace het rif in beeld te brengen, en stelt al het beeldmateriaal ter beschikking aan de wetenschap. Tegelijkertijd mobiliseren we wereldwijd zo veel mogelijk mensen om BP en Total ervan te overtuigen dat ze niet naar olie moeten boren. Nóg meer fossiele brandstoffen uit de grond halen is echt waanzin.

SAMEN BESCHERMEN WE DIT UNIEKE RIF

Naar olie boren, zeker bij zo'n prachtig rif, dat laten we toch niet gebeuren? We hielden machtige oliemaatschappijen al eerder met succes tegen. Samen met jou kregen we Shell weg bij de Noordpool, het leefgebied van de ijsbeer. En in Australië verjoeg Greenpeace BP uit de Great Australian Bight, de grootste walviskraamkamer op aarde. Nu willen we de riskante plannen van BP en Total bij het springlevende Amazonerif stoppen. Help ons en kom vandaag nog in actie. Samen beschermen we dit unieke, pas ontdekte koraalrif tegen risicovolle olieboringen!