magazine / maart 2017

Koken en stoken zonder gas, doe je mee?

We moeten van het aardgas af. Voor de Groningers, maar ook omdat gas – hoewel schoner dan kolen of olie – een vervuilende brandstof is. Terwijl de politiek zich beraadt op besparingsmaatregelen, kun je zelf jouw gasverbruik alvast terugschroeven en vervangen.

Jouw elektriciteit kan, dankzij de vele aanbieders van echt schone energie, volledig worden opgewekt door zon en wind. Goede kans dat je een van de 400.000 Nederlandse huishoudens runt, die al een stukje 'zwart dak' met zonnecellen op 't huis of schuur heeft. Maar ook de verwarming van onze gebouwen, goed voor 13 procent van de Nederlandse CO2-uitstoot, moet vergroenen. Een uitdaging, want op dit moment stookt vrijwel iedereen nog op aardgas.

Hoe kunnen we aardgas duurzaam vervangen? Duurzaam biogas is schaars en kan het best gebruikt worden in de industrie, waar vaak geen alternatieven beschikbaar zijn. Voor huishoudens binnen de bebouwde kom is duurzaam opgewekte elektriciteit de meest praktische en groene gasvervanging. Samen met mínder gasgebruik levert dat de meeste milieuwinst op.

2035 GASVRIJ?

Zoals de regering ons aan aardgas heeft geholpen, zo is ze ook nodig om ons er vanaf te helpen. Haar huidige plannen zijn nog gebaseerd op een maximale stijging van de gemiddelde wereldtemperatuur met 2 °C, maar dit is in Parijs terecht bijgesteld naar 1,5 °C. Onderzoeksbureau NewClimate berekende dat Nederlandse huishoudens dan al voor 2035 gasvrij moeten zijn. Dat kan bijvoorbeeld door strengere eisen aan nieuwbouwprojecten en aan de energielabels voor woningen, winkels en kantoren. Ook de industrie moet klaargestoomd worden voor een toekomst zonder gas. Ambitieus, maar mogelijk én noodzakelijk. Greenpeace zal ook het nieuwe kabinet aansporen tot maatregelen die de gaskraan op tijd dichtdraaien.

ZELF AAN DE SLAG

Om gasvrij en energiezuinig (ver)bouwen te stimuleren, heeft de regering een aantal aantrekkelijke subsidies in het leven geroepen. Zo betaalt ze 20 procent van de rekening als je minimaal twee isolerende maatregelen neemt en krijg je € 750 tot € 2.000 subsidie bij de aanschaf van een zonneboiler. Ook provincies en gemeenten hebben interessante aanbiedingen. Je kunt dus nu al aan de slag met goede, groene isolatie en (bijna) gasvrije mogelijkheden.  LEES VERDER>

BESPARINGSMAATREGELEN OP EEN RIJ

DAKISOLATIE 761-1.523 m3 minder gas per jaar