magazine / maart 2017

Kort

Milieunieuws en -tips in een flits

* HOE GROEN IS HOUSE OF CARDS?

Shoppen, socializen, bankieren, het checken van nieuws en natuurlijk het weer. We doen tegenwoordig álles online. Sterker nog: we kijken meer naar een beeldscherm dan naar onze geliefde. Hoeveel CO2-uitstoot kost die digitale levensstijl eigenlijk? Met onze nieuwe, gratis Click Clean Scorecard kom je daar snel en gemakkelijk achter. Download de Scorecard (alleen via Google Chrome), dan verschijnt naast de adresbalk het icoontje. Als je daarop klikt tijdens het browsen, zie je direct hoe groen of vies het bedrijf achter de website of app is. Ook kun je oproepen om te vergroenen. Apple draait inmiddels al op 100 procent schone energie en Facebook is goed op weg met grote investeringen in duurzame bronnen. Netflix draait helaas, en onnodig, nog steeds op fossiele brandstoffen.
Klik hier om de Click Clean Scorecard te downloaden

* NATIONALE PROEFTUIN

Kijk naar onze akkers en het wordt al snel duidelijk hoe weinig speelruimte de natuur in Nederland nog heeft. Met een nieuwe gratis zadenruilbank  wil de landelijke organisatie voor hobbytuinders (AVVN) het groene evenwicht in ons land helpen herstellen. Elke plant heeft een eigen manier om zijn zaden te verspreiden: door openspringende peulen, met parachuutjes, weerhaakjes of een voor vogels smakelijk omhulsel. Via de Nationale Proeftuin kun je jouw zelfgekweekte zaden ruilen met die van andere plantenliefhebbers. Zo help je de verspreiding van jouw eigen plantzaden een handje of geef je andere soorten een grotere overlevingskans. Per bloembak en per vierkante meter kun je Nederland biologisch weer rijker maken – en daar zelf natuurlijk ook de vruchten van plukken.

* LENTEKRIEBELS

De winter is officieel voorbij. Tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak! Met deze goedkope, natuurlijke én milieuvriendelijke allesreiniger poets je de hele lente door:

INGREDIËNTEN:
- 15-20 gram Marseillezeep (te koop bij de drogist)
- 1 liter kraanwater
- flinke eetlepel soda

BEREIDINGSWIJZE:
Rasp de Marseillezeep. Kook het water. Laat de zeep oplossen in het water. Voeg de soda toe, roer goed door en laat het mengsel afkoelen. Giet het geheel in een fles, even schudden en voilà: aan de schoonmaak!

TIP
Pers een citroen en voeg het sap tegelijkertijd met de soda toe voor een extra frisse bries.