magazine / maart 2017

Rewind // Forward

©Greenpeace/ Bas Beentjes

Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer een standbeeld voor minister Kamp, campagnevoeren op maat, de stand van de Noordzee en eindelijk openheid over milieurisico's.

ALTIJD UP TO ACTIE Voer samen met ons actie, heel gemakkelijk online. Meld je nu aan, dan ontvang je iedere maand een actiemail.

ZWARTE BUSTE VOOR KAMP

Greenpeace activists project an "on/off-button" on the E.On coal power plant in Rotterdam. With this action, they urge the government to take concrete steps to phase out fossil fuels. Like many scientists and politicians, Greenpeace pleads for closure of all coal plants in the Netherlands and with the COP21 climate conference in Paris coming to an end now, this should be a reasonable decision.Greenpeace projecteert een grote aan-/uitknop op de nieuwe kolencentrale van E.ON in Rotterdam. Hiermee maant de milieuclub de energieproducent en de Nederlandse overheid om snel een einde te maken aan het kolentijdperk. Net als vele hoogleraren en een Kamermeerderheid pleit Greenpeace voor een sluiting van alle kolencentrales in Nederland. Met het einde van de klimaattop in Parijs in zicht, moet Nederland eindelijk haast maken met het uitfaseren van fossiele energie en het stimuleren van schone, hernieuwbare energie.
Al decennialang voert Greenpeace campagne voor de sluiting van kolencentrales. En met succes: in het Energieakkoord is vastgelegd dat vijf centrales dicht moeten. Maar wan-neer... Daarvoor trokken we het afgelopen jaar ten strijde. We lieten onderzoek doen, waaruit bleek dat sluiting van de centrales de goedkoopste manier is om veel CO2 te besparen. Nadat we met Kamerleden spraken, vroegen zij minister Kamp in een motie om sluiting. En we voerden actie. Zo blokkeerden onze kersverse directeuren, al hangend tussen twee windmolens, een kolenschip.

Maar in januari maakte Kamp bekend dat hij - tegen zijn belofte aan de Kamer in – een beslissing over de kolenexit doorschuift naar een volgend kabinet. Een onbegrijpelijke en onverantwoorde keuze in het licht van de almaar groeiende klimaatcrisis, vindt Greenpeace. Dus 'beloonden' we de minister met een chique buste van… kool. Op 7 februari, vlak voor het Kamerdebat over de Nederlandse energievoorziening, onthulden we het borstbeeld in het bijzijn van Kamerleden van VVD, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en SP. Greenpeace bood dit beeld aan in naam van de ruim 117.000 Nederlanders die onze petitie tekenden voor een einde van het kolentijdperk. De strijd gaat dus door: Greenpeace zal niet rusten voordat de laatste kolencentrale uitdooft.

EUROPEES HOF: MILIEURISICO’S VAN GLYFOSAAT MOETEN OPENBAAR

Glyfosaat
In 2015 kwalificeerde de Wereldgezondheidsorganisatie glyfosaat als 'waarschijnlijk kankerverwekkend voor mensen'. Toch verlengde de Europese Commissie (EC) afgelopen juni de toelating van deze onkruidverdelger met anderhalf jaar. Overheden, en ook de EC, baseren hun besluiten over bestrijdingsmiddelen mede op geheime en dus oncontroleerbare onderzoeksrapporten van bedrijven zelf.

Greenpeace stapte daarom samen met Pesticide Action Network EU naar het Europese Hof van Justitie. Onze eis: transparantie. Eind vorig jaar bepaalde het Hof dat overheden onderzoeksrapporten naar milieurisico's niet langer geheim mogen houden. Dit is een nieuwe mijlpaal in onze campagne voor een gifvrij Europa. Dankzij deze rechtszaak kunnen onafhankelijke wetenschappers voortaan kritisch kijken naar studies die zijn uitgevoerd in opdracht van bedrijven. Daarmee drijft de uitspraak een belangrijke wig tussen de innige banden van overheden met de industrie.

START EN WIN JOUW EIGEN CAMPAGNE

Greenpeace activists Katie Furlong (UK) and Julke Brandt (GER), who occupied Statoil's rig in the Barents Sea, hand over 120K signatures calling for the protection of Bear Island to Per Schive, Deputy Director General of Norway's Ministry of Climate and Environment. Minister Tine Sundtoft has Greenpeace's complaint on her table, and has the power to stop Statoil's drilling plans and protect Bear Island.
Een illegale vuilstortplaats in het bos, een fel verlichte kantoortoren midden in de nacht: wat is jouw grootste ergernis? Dit is het moment om daar iets aan te doen! Snel en simpel via de Petitiestarter, het online platform dat Greenpeace het afgelopen jaar in de steigers zette. Iedereen die wilde, kon een petitie aan zijn of haar gemeente promoten. Binnen enkele dagen na de lancering stonden er al honderd lokale petities op en waren de eerste gemeenten hard op weg om te vergroenen.

Geïnspireerd door het succes van de petitieplatforms van Greenpeace Argentinië, Nieuw-Zeeland en India breiden we onze Petitiestarter nu ook in Nederland uit tot ver buiten de gemeentegrenzen. Je kunt vanaf nu petities op touw zetten over klimaatverandering, afval en recycling, dieren, gifvrije wereld, landbouw, maatschappelijke issues, natuurbescherming en voedsel.

Onze petitiestarter biedt allerlei extra's, waarmee je de kans vergroot dat je jouw campagne ook daadwerkelijk wint. Zo kun je vragen stellen aan ervaren actievoerders, persvoorlichters en organisatoren. Ook geven we tips en hulpmiddelen; je kunt voorbeelden van andere petities zien, petitieformulieren downloaden en zo ook offline handtekeningen verzamelen. Leuk en attent is bovendien dat je ondertekenaars een bedankje of update kunt sturen. Grijp de kans om jouw ergernis aan te pakken: start én win jouw eigen campagne!

VISVANGSTWIJZER: HOE HET ÉCHT GAAT MET DE NOORDZEE

Greenpeace activists and divers from the Dutch organisation Ghost Fishing recovering lost fishing nets (ghostnets) in the North Sea Sanctuary (Sylter Aussenriff) off Sylt.Banner in Dutch reads:"Laat de Noordzee leven!" (Let the North Sea live!)Greenpeace Aktivisten und Taucher der niederlaendischen Organisation Ghost Fishing bergen, mit dem Greenpeace Schiff MY Arctic Sunrise, im Schutzgebiet Sylter Aussenriff, verlorene Fischernetze (Geisternetze).
De Nederlandse visserij probeert ons ervan te overtuigen dat er genoeg vis in de Noordzee zit en dat zij die op relatief duurzame wijze vangt. Maar uit Greenpeace-onderzoek blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Onze Visvangstwijzer zet de resultaten van dit onderzoek voor je op een rij.

De wijzer toont per vissoort de visstand, overbevissing, vismethodes en bijvangst. Vooral de vismethodes blijken oorzaak te zijn van de teruglopende visstanden. De Nederlandse vissersvloot bestaat vooral uit schepen met niet-selectieve bodemsleepnetten: die sleuren het onderwaterleven mee, verwoesten de zeebodem en veroorzaken veel bijvangst, waarvan soorten als de zeebaars de dupe zijn. Als we niet ingrijpen, raakt het ecosysteem in de Noordzee nog verder uit balans.

Daarom moeten duurzame en kleinschalige vissers meer ondersteuning krijgen van de overheid. Daarnaast is het hard nodig om gebieden tegen schadelijke visserij te beschermen door zeereservaten te creëren. Dan kan het zeeleven zich herstellen en krijgt de Noordzee weer een robuust ecosysteem met voldoende en diverse vis.

Bekijk zelf de stand van de Noordzee op visvangstwijzer.nl. Teken je ook de petitie voor meer zeereservaten? Fijn, bedankt!