magazine / juni 2017

De aarde is ook van mij

©Greenpeace/Celine Brouwer

‘Mijn ideale wereld? Een wereld waarin de enige CO2-uitstoot komt van onze adem en van de kampvuurtjes waar mensen vreedzaam omheen zitten.’ Singer-songwriter Florian Wolff wordt wel de groenste muzikant van Nederland genoemd. Zijn podium draait op zonne- en windenergie, de muziektruck rijdt op biogas en platenhoezen zijn gemaakt van 100 procent gerecycled papier. Florian treedt regelmatig op bij klimaatacties, zoals de Peoples Climate March. Met zijn muziek wil hij het publiek herinneren aan de schoonheid van de natuur ‘waarmee we als mens onlosmakelijk verbonden zijn.’ Hij merkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar niet altijd zien hóe. Met zijn Green Machine, een soort fietsinstallatie waarmee het publiek ter plekke stroom kan opwekken voor zijn apparatuur, toont Florian aan dat we als individu niet machteloos zijn: ‘Ik denk dat iedereen die kiest voor niets doen zichzelf enorm onderschat.’ Het nieuwe album van Florian Wolff, ‘When Silence Awakes’, komt binnenkort uit. florianwolff.com