magazine / juni 2017

Rewind // Forward

Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer nemen we onder andere tuincentra opnieuw onder de loep en is er onverwachte steun voor het Amazonerif.

Steun voor het Amazonerif

Begin dit jaar hielp Greenpeace wetenschappers het pas ontdekte Amazonerif in kaart te brengen. De unieke filmbeelden en de resultaten van de expeditie deelden we met de Braziliaanse overheid en met onze supporters wereldwijd. Je gaf massaal gehoor aan onze actie-oproep: meer dan 1,1 miljoen bezorgde mensen (tot dusver) riepen BP en Total op hun boorplannen te staken en in Nederland ontvingen we honderden steunbetuigingen in de vorm van gehaakte en gebreide koraalcreaties.
Ook in Brazilië is deining ontstaan: de openbare aanklager van de staat van Amapa overweegt juridische stappen om het Braziliaanse ministerie van milieu ertoe te dwingen de boorvergunningen op te schorten tot er meer bekend is over het rif en de mogelijke risico’s in geval van een olielek.
Inmiddels heeft ook Total Nederland gereageerd. Managing director Benoit Ortegat verzekert u en ons ervan dat hun ‘activiteiten’ geen effect zullen hebben op het rif. Met onze zorgen over een olieramp maakt Total ook korte metten: ‘De olieindustrie is goed voorbereid en heeft lering getrokken uit de ramp in de Golf van Mexico in 2010.’ Geloof jij het?

WIJ WILLEN HEMWEG

De cijfers liegen er niet om: driekwart van de Nederlanders wil dat onze kolencentrales sluiten. Terecht, want dit is een belangrijke stap in de beperking van onze CO2-uitstoot. De Hemwegcentrale van Nuon in Amsterdam bijvoorbeeld, stoot jaarlijks 4 miljoen ton CO2 uit. Ook produceren kolencentrales veel fijnstof, stikstofdioxide, zwaveldioxide en kwik. Deze stoffen zijn zeer schadelijk voor de natuur en veroorzaken gezondheidsklachten bij mensen.
In het Energieakkoord van 2013 staat dat vijf centrales dicht moeten. Toch weigert de overheid concrete stappen te zetten. Daarom startte energieleverancier Vandebron een spraakmakend initiatief: zelf een kolencentrale kopen! Greenpeace, Triodos Bank, Stichting DOEN, Hete Kolen en ook de gemeente Amsterdam sloten zich al snel aan.
Dankzij een unieke crowdfundingactie kan iedereen meebieden en zo het bod verhogen. Op het moment van schrijven naderen we de € 5,1 miljoen en hebben tienduizenden mensen hun steun betuigd voor de sluiting van de Hemwegcentrale.
Natuurlijk kun je ook in actie komen: dat kost je maar 1, 5 of 10 minuten en kan Nuon nét dat extra zetje geven om deze centrale zo snel mogelijk te sluiten. Lees meer over de gezondheidsrisico’s van kolencentrales.

LICHTPUNTJES VOOR DE BIJEN

Drie jaar geleden publiceerde Greenpeace een onderzoek dat veel stof deed opwaaien. Tuincentra bleken massaal giftige planten te verkopen, boordevol bestrijdingsmiddelen die zeer schadelijk zijn voor bijen. Samen met tienduizenden Nederlanders kwamen we in actie en de tuinsector beloofde beterschap. Zij zou de negen voor bijen schadelijkste stoffen stapsgewijs uitbannen.
Hoe staat het nu met de verkoop van gifplanten in tuincentra? Dit voorjaar deden we hetzelfde onderzoek nog eens over. De uitkomsten zijn tegelijkertijd schokkend en een beetje hoopgevend. We kochten 84 plantjes bij Intratuin, GroenRijk, Welkoop/Boerenbond en Life & Garden. Het slechte nieuws: in 81 plantjes zat gif. En we troffen veel meer illegale pesticiden aan dan drie jaar geleden, maar liefst 58 keer (in 2014 nog 14 keer). Maar het onderzoek biedt ook lichtpuntjes. We vonden 17 procent minder stoffen die zeer giftig zijn voor bijen. En van de negen bestrijdingsmiddelen die volgens Greenpeace als eerste moeten verdwijnen, was het aantal zelfs gehalveerd. Intratuin komt als beste uit de bus, op afstand gevolgd door Welkoop. De resultaten  laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor de tuinbranche. Maar ook dat het zin heeft om in actie te komen voor de bijen!

LAATSTE GROTE AUSTRALISCHE TONIJNMERK LOKVLOTVRIJ

Spoedoverleg in Australië. Na een stortvloed van 18.000 e-mails van bezorgde burgers wil supermarktketen Woolworths eind april snel om tafel met tonijninblikker Greenseas. Uit de laatste tonijnwijzer van Greenpeace Australië blijkt namelijk dat Greenseas, eigendom van Heinz/Kraft, nog steeds tonijn inkoopt die gevangen is met lokvlotten. Dit leidt tot grote publieke verontwaardiging. Duizenden mensen roepen Woolworths op om Greenseas uit de schappen te weren, tenzij het tonijnmerk deze schadelijke vismethode afzweert.
Het spoedoverleg tussen de supermarktketen en de tonijninblikker levert direct resultaat op: Greenseas belooft eindelijk lokvlotvrij te gaan. ‘Zeven jaar nadat we onze campagne startten om de Australische markt voor ingeblikte tonijn op te schonen, doen alle grote merken het beter’, reageert Greenpeace-campagneleider Andrew Kelly verheugd. ‘De snelheid waarmee Greenseas om ging, laat de gezamenlijke kracht zien van Australische consumenten en Greenpeace-supporters.’
De lokvlotmethode bedreigt de tonijnstanden en veroorzaakt onnodig veel bijvangst en vervuiling. In Nederland is nog niet alle tonijn lokvlotvrij. Een merkwijzer en tips voor een smakelijke vervanging vind je hier.