magazine / december 2017

Coca-Cola flest de zee

Zo'n 150 miljard kilo plastic flesjes, tasjes en ander zwerfafval drijft al in onze oceanen. Terwijl jij je afval netjes recyclet, produceren bedrijven als Coca-Cola steeds meer nieuw wegwerpplastic. Greenpeace komt samen met jou in actie om de frisdrankgigant op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.

TEKEN DE PETITIE Al meer dan 340.000 mensen laten de walvissen, schildpadden en zeevogels niet langer stikken. Steun ook de oproep aan Coca-Cola. Bedankt!

Laten we eerlijk zijn: plastic maakt ons leven gemakkelijk, hygiënisch en effciënt. Maar het echt grote voordeel is in handen van de industrie. Goedkoop plastic als wegwerpverpakking gebruiken, is lucratief. Kijk maar eens naar de cijfers van Coca-Cola: elke seconde produceert het bedrijf 3.400 nieuwe plastic wegwerpflessen – groot én klein. Dat zijn er ruim 110 miljard per jaar! Mede daardoor worden onze oceanen letterlijk overspoeld door plastic afval. Coca-Cola’s reactie op zijn bijdrage aan deze plasticsoep is gewetenloos: ‘niet ons probleem’.

OPOSSING MET EEN ZEER GEVAARLIJK STAARTJE

Eind 18de eeuw was plastic hét antwoord op de grenzen van de natuur: de voorraad hout, metaal, steen, ivoor en hoorn zou ooit uitgeput raken. Het bedrijfsleven ging daarom op zoek naar een alternatief – dat werd gevonden in de vorm van plastic. Al snel verving plastic het staal in auto’s, hout in meubels, en papier en glas in verpakkingen. Omdat het zo goedkoop was, maakte het producten die voorheen duur waren voor iedereen bereikbaar. Maar enkele decennia later werd duidelijk dat plastic een nare keerzijde had: al in de jaren 60 van de vorige eeuw werden de eerste plastic deeltjes in de oceanen gesignaleerd. Ook bleken veel stoffen die plastics bijvoorbeeld buigzaam of brandwerend maken giftig, hormoonverstorend, kankerverwekkend of dat allemaal tegelijk. Meerdere Greenpeace-onderzoeken toonden aan dat deze stoffen uit producten lekten om in water, voedsel, dieren en onze lichamen te belanden. Onze jarenlange acties hadden onder meer als resultaat dat de EU schadelijke weekmakers verbood in speelgoed voor jonge kinderen. Maar voor het allergrootste probleem, dat plastic nooit helemaal wordt afgebroken in het milieu, bestaat nog altijd geen oplossing.

PLASTIC OP je BORD

DAAROM IS JOUW HULP NODIG

•  Elk jaar belandt 12 miljoen ton plastic afval in onze oceanen. Dat is een vrachtwagen vol per minuut.
•  Elke seconde produceert Coca-Cola 3.400 nieuwe plastic wegwerpflessen – groot én klein. Dat zijn er ruim 110 miljard per jaar.

Anno 2017 heeft de stroom wegwerpplastic die in het milieu belandt alarmerende proporties bereikt. Onze oceanen zijn daar het tastbare bewijs van, met hun drijvende eilanden van plasticsoep die duizenden kilometers groot zijn. Omdat de grotere plastic delen na verloop van tijd uiteenvallen in veel kleinere deeltjes, ontkomt geen dier en mens eraan. Greenpeace-campagneleider Meike Rijksen zet een paar schokkende cijfers op een rij: 90 procent van alle zeevogels heeft stukjes plastic in zijn lijf – onderzoekers vonden bij sommige albatrossen wel 3.000 plastic deeltjes in hun magen. Door plastic wegwerpverpakkingen sterven jaarlijks meer dan 100.000 zeezoogdieren. De kunststoffen zijn naar schatting al terechtgekomen in één op de drie zeeschildpadden, en bij walvis- en dolfjnsoorten is dat meer dan de helft. Maar ook vissen eten de kleine stukjes kunststof: een derde van de vis die is gevangen voor de kust van ZuidwestEngeland bevat sporen van plastic. Eet je vis, dan kan het plasticprobleem dus zomaar op jouw bord belanden.

DE 1,9 MILJARD VAN COCA-COLA

Coca-Cola, de grootste frisdrankfabrikant ter wereld, spuwt dagelijks een gigantische hoeveelheid plastic de wereld in. Meike: ‘Alleen al in Nederland verkoopt de multinational maar liefst 6 miljoen consumpties per dag. Wereldwijd is dat meer dan 1,9 miljard – per dag. Bijna twee derde daarvan is verpakt in wegwerpplastic. Coca-Cola klopt zichzelf op de borst, omdat zijn verpakkingen voor 100 procent recyclebaar zijn. Maar iedere fles die CocaCola wereldwijd produceert, bestaat voor slechts 7 procent uit gerecycled plastic en voor 93 procent uit nieuw plastic. Als je zo’n grote plastic voetafdruk hebt, moet je ook een grote verantwoordelijkheid nemen.’ Maar dat doet het bedrijf niet. Sterker nog: Coca-Cola stelt ons consumenten verantwoordelijk voor zijn plastic troep. Wij moeten meer gaan recyclen, vindt de multinational. Lees verder >>