magazine / december 2017

Rewind // Forward

Wat wilde Greenpeace bereiken en is dat gelukt? Waarvoor komen we binnenkort in actie? Dit keer maken we de balans op voor het nieuwe kabinet, krijgen we onverwachts steun van SpongeBob en onthullen we de meest bijvriendelijke supermarkt.

ESPERANZA IN HET CONGOBEKKEN

In GPM26 schreven we over de opzienbarende ontdekking van een reusachtig veenmoeras in het Congobekken. Hierin ligt evenveel CO2 opgeslagen als de VS in twintig jaar tijd uitstoot. Wetenschappers riepen onmiddellijk op tot bescherming van dit bosgebied. Terecht, want het veen ligt midden in het een-na-grootste regenwoud op aarde dat in hoog tempo ontbost wordt. In de aanloop naar COP23, de klimaattop van de VN, was de Esperanza op expeditie in het Congobekken. We onderzochten het veenmoeras, documenteerden de biodiversiteit en lieten zien hoe belangrijk lokale leefgemeenschappen zijn bij het beheren en beschermen van het bos. Aan boord waren de wetenschappers die het veengebied ontdekten, maar ook journalisten die kunnen helpen dit verhaal hoog op de maatschappelijke en politieke agenda te krijgen. Met deze expeditie wil Greenpeace voorgoed afrekenen met het idee dat ontbossing van het Congobekken een lokaal probleem is. Internationale hout- en palmoliebedrijven maken schaamteloos misbruik van de instabiliteit in deze regio om het bos te plunderen en jagen zo klimaatverandering verder aan. Greenpeace dringt ook bij de VN-klimaattop aan op internationale afspraken om het Congobekken te beschermen.

OVERWINNING VOOR HET AMAZONERIF

Het Braziliaanse ministerie van milieu (IBAMA) heeft de aanvraag van Total – samen met BP – voor een boorvergunning bij het Amazonerif afgewezen. De risicoanalyse van de oliegigant staat vol onduidelijkheden, blijkt uit de reactie van IBAMA. In zijn eigen onderzoek geeft Total toe dat bij een lek de kans 30 procent is dat de olie het rif bereikt. Maar over de gevolgen daarvan voor het zeeleven en voor de natuur en economieën van omringende landen als Suriname, zwijgt het bedrijf in alle talen. IBAMA geeft Total een derde en laatste kans om zijn onderzoek goed te doen. Lukt het Total wederom niet de benodigde informatie te leveren, dan wordt de aanvraag voor de boorvergunning definitief gearchiveerd. Een nieuwe aanvraag is daardoor vrijwel uitgesloten. Gesteund door jou en bijna 1,5 miljoen andere bezorgde burgers, waaronder wetenschapper Sylvia Earle, filmster Leonardo di Caprio, tv-held SpongeBob – en nu dus ook door de uitspraak van IBAMA, roepen wij Total op het enige juiste te doen: geef de boorplannen bij het Amazonerif op en richt je op schone energie.

HOERA, EEN NIEUW KABINET?

Kabinet Rutte III heeft zijn toekomstplannen gesmeed en bezegeld. Maar gaan we daarmee het klimaat redden? Onze experts zetten een aantal belangrijke plussen en minnen op een rij:
- De nieuwe klimaatwet streeft naar 49 procent minder CO2-uitstoot in 2030. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving is een reductie van minstens 60 procent nodig.
+ De bestaande plannen voor meer windenergie blijven overeind.
- Kolencentrales mogen tot 2030 open blijven.
± Er komt een klimaatheffing op vliegtickets, maar pas in 2021.
- Zelf opwekken van zonne-energie wordt minder voordelig.
- De gaskraan in Groningen wordt nauwelijks dichtgedraaid; slecht nieuws voor het klimaat en voor de Groningers.
± De energiebelasting gaat omhoog. Maar Rutte III legt de lasten voor 80 procent bij u, de burger, en voor 20 procent bij bedrijven.
- De subsidieregeling voor zonnepanelen wordt versoberd.
- Er komt € 100 miljoen om huurwoningen te verduurzamen, grofweg € 40 per woning. Net genoeg voor een paar tochtstrippen.
+ Het nieuwe kabinet erkent dat de veehouderij haar CO2-uitstoot moet terugdringen.

Lees ook onze volledige analyse van de kabinetsplannen.

STEUN DE BIJ, KOOP GIFVRIJ

Welke reguliere supermarktketen heeft het grootste hart voor de bijen? Jumbo en Albert Heijn beloofden vóór 2019 in ieder geval aan het Milieukeur te voldoen. Maar hoe ziet de praktijk eruit? Bijna 80 vrijwilligers telden in 273 supermarkten door het hele land hoeveel biologische en niet-biologische aardappels, groente en fruit er in de schappen lagen. Dirk van den Broek blijkt de koploper: hier is 17 procent biologisch. Albert Heijn en Plus volgen met elk 14 procent en Jumbo doet het iets slechter met 12 procent. Helaas zijn er altijd achterblijvers: onze vrijwilligers telden minder dan 10 procent biologische producten bij Aldi, Coop en Lidl. Jaarlijks wordt 11 miljoen kilo landbouwgif over de Nederlandse akkers uitgestort voor producten die je terugvindt in de supermarkten. Zij móeten in actie komen om het milieu, bijen en andere nuttige insecten te beschermen. We roepen de ketens daarom op om per direct de schadelijkste pesticiden in de ban te doen en boeren te steunen als ze ecologisch willen gaan telen.
Bekijk hier alle resultaten van de biocheck.