magazine / december 2017

De aarde is ook van mij

©Greenpeace/Celine Brouwer

Erik Dries (60) is de opa van Sara (6,5 maand). Voor haar heeft hij zich aangesloten bij Grootouders voor het Klimaat.

Tweemaal per maand staat deze almaar groeiende groep bij de Tweede Kamer, waar ze politici oproepen tot meer actie voor het klimaat. Iedereen die het gebouw in- of uitloopt krijgt van de vastberaden opa’s en oma’s hun Klimaatmanifest of een verzoek om steun. Erik: ‘De gevolgen van klimaatverandering zijn een levensgrote bedreiging voor mijn kleindochter Sara en alle andere kleinkinderen. In deze regeerperiode móét de CO2-uitstoot door huishoudens, industrie, vervoer en elektriciteitsvoorziening echt worden teruggedrongen. Met twee miljoen grootouders in Nederland hebben we een stem. Samen kunnen we een duidelijk signaal afgeven aan het nieuwe kabinet, dat onze kleinkinderen recht hebben op een leefbare wereld. Wij zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering ondervindt. Wij zijn de laatste generatie die er nog iets aan kan doen. Daarom roep ik alle grootouders op: doe mee!’ grootoudersvoorhetklimaat.nl