magazine / maart 2018

In actie bij Schiermonnikoog

©Joris van Gennip/Greenpeace

16 FEBRUARI, SCHIERMONNIKOOG

Hangend aan het boorplatform van het Britse Hansa Hydrocarbons protesteerden onze actievoerders tegen gasboringen in de kwetsbare zee-natuur bij Schiermonnikoog.
TEKEN DE PETITIE Stop gasboringen in de Waddenzee

Eerdere plannen voor gasboringen bij ‘Schier’ gingen niet door, na hevige weerstand van eilanders, lokaal bestuur en milieu-organisaties. En toen, terwijl Groningen beefde en Nederland zich klaarmaakte voor een gasloze toekomst, kwam daar plotsklaps de aankondiging voor de proefboring. Vier Greenpeace-klimmers brachten in hangende tentjes de nacht op het platform door om de proefboringen naar aardgas te verhinderen. De actie werd na twee dagen door de politie beëindigd maar ons gewonnen geven doen we niet. ‘Als we niets doen worden er binnenkort miljarden kubieke meters aardgas  opgepompt’, zegt campagneleider Faiza Oulahsen, vanaf het Greenpeace-zeilschip Beluga II. ‘Deze actie is over, maar de strijd tegen nieuwe fossiele projecten gaat onverminderd door.'