magazine / maart 2018

kort

Milieunieuws en -tips in een flits

Minecraft beschermt Bialowieza

Greenpeace heeft de dreigende kap van het Poolse oerbos Bialowieza op een ongebruikelijke manier onder de aandacht gebracht. Op basis van satellietfoto’s bouwden we in de game Minecraft met meer dan 50 miljard bouwsteentjes een exacte kopie van het woud. Minecraft  is een soort virtuele Lego en heeft wereldwijd 100 miljoen geregistreerde jonge gebruikers.  Ons digitale bos droeg vele steentjes bij aan de aandacht voor Bialowieza. Maar milieuwinst  is ook dat gamende jongeren voor het eerst kennismaakten met het werk van Greenpeace. Nu bouwen ze nog in Minecraft, maar over een paar jaar bepalen zij hoe de wereld er in het echt uit moet zien.

Win het handboek voor bijenfans

Liefde voor de natuur ontstaat bij veel kinderen via het vergrootglas. Voor hen is het prachtig geïllustreerde ‘Handboek voor bijenfans’ een must. Gerard Sonnemans en Jasper de Ruiter nemen deze kleine krachtpatser goed onder de loep en beschrijven het in alle geuren en kleuren. Wist je bijvoorbeeld dat er vrijgezellen, profiteurs en supersociale bijen zijn? En dat de een knaagt of graaft, terwijl de ander metselt of behangt? GPM mag namens Uitgeverij Menuet drie exemplaren weggeven. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is voor 15 april te mailen naar redactie@greenpeace.nl wie je met dit boek blij wilt maken. Alleen de winnaars ontvangen bericht.

Haal alles uit je gift

Steun je ons werk met minimaal € 4 per maand, laat dan de voordelen van periodiek schenken niet aan jou en Greenpeace voorbijgaan. Met periodiek schenken leg je snel en gemakkelijk je donatie voor 5 jaar vast en maak je deze daarmee volledig fiscaal aftrekbaar.  Zo krijgt je een mooi bedrag terug. Óf je kunt je gift aan Greenpeace verhogen zonder dat het je meer kost, zoals donateur Renée Blankenstein deed. Ook komt je gift voor de volle 100 procent ten goede aan de bescherming van bedreigde natuurgebieden zoals Antarctica. Regel het direct online of bel onze collega's op 0800 422 33 44.

Jackpot voor het bos

In Rusland gaat elk jaar zo’n 40 miljoen hectare natuur in vlammen op, met een enorme CO2-uitstoot als gevolg. Dappere Greenpeace-brandweerteams gaan al jaren met  mobiele blusapparaten de branden te lijf. Onze experts trainden honderden vrijwilligers, boswachters en brandweerlieden, maar het blijft vechten tegen de bierkaai. Dankzij  € 2,4 miljoen van de Nationale Postcode Loterij kan Greenpeace Rusland de natuurbranden nu structureel bestrijden. Tijdens het Goed Geld Gala in februari maakte de Postcode Loterij ook bekend dat Greenpeace Nederland opnieuw € 2.250.000 krijgt voor haar werk. Enorm bedankt, deelnemers aan de Postcode Loterij!