magazine / maart 2018

De aarde is ook van mij

©Celine Brouwer/Greenpeace

Vrijwilligerswerk levert soms meer op dan je zou verwachten. Zes jaar geleden, tijdens haar eerste actietraining, ontmoette Elkie Both (34) de doorgewinterde vrijwilliger Edwin van Beveren (39). Met alle gevolgen van dien.

Word ook vrijwilliger Ga van denken en dromen naar doen!

‘Een beter milieu begint bij jezelf’, vond Elkie. Daarom meldde ze zich bij Greenpeace: echte actievoerders met stoere schepen. ‘Het voelde als thuiskomen’, vertelt ze. ‘Samen met andere vrijwilligers op Lowlands handtekeningen verzamelen tegen Shells Noordpoolplannen, voorlichtingen geven op scholen, wachtlopen en klussen op de schepen... Het was precies wat ik wilde.’ Tijdens dat werk sloeg de vonk over tussen Elkie en Edwin. ‘Drie-en-een-halve maand geleden zijn we getrouwd’, zegt Edwin lachend. ‘Greenpeace heeft ons leven echt veranderd. We hebben hier niet alleen elkaar gevonden, maar ook veel vrienden gemaakt. Mensen die net als wij voor een betere toekomst vechten en dat graag samen met Greenpeace doen.’