Directeur Sylvia Borren kijkt terug op 2012

GP/Leon Varitimos

Voor onze planeet was 2012 een jaar van kansen en bedreigingen. Het klimaat had duidelijk lak aan wat klimaatsceptici – en sommige media – beweren en deed van zich spreken. Overstromingen, droogtes, onbeheersbare bosbranden, orkanen, het wegsmelten van ijs op de Noordpool... Keer op keer blijken onze menselijke berekeningen klimaatverandering te onderschatten.

Liever de samenvatting van het jaarverslag? Download dan hier een PDF (4 pagina's)

Wij vinden het dan ook onverteerbaar dat de Braziliaanse president Dilma Rousseff, ondanks druk van miljoenen burgers wereldwijd, nog altijd niet zorgt voor betere bosbescherming in de Amazone. Ze hielp mee aan een totaal tandeloos resultaat van de VN-duurzaamheidstop Rio+20, gehouden in Rio de Janeiro in juni. Om maar niet te spreken van Shell, dat ondanks handtekeningen van ruim twee miljoen mensen – nog – niet wil stoppen met zijn rampzalige plan om olie te boren in het Noordpoolgebied. Naast het gevaar voor een uniek natuurgebied versnellen de boringen de destructieve cirkel van fossiele energie, CO2-uitstoot en klimaatverandering.

Successen waren er ook in 2012. Mede door het jarenlange werk van Greenpeace – en de ramp in Fukushima in 2011 – zal een aantal landen, waaronder Duitsland, op termijn alle kerncentrales sluiten. In Nederland komt er geen Borssele 2 en groeit de onrust over mogelijke ‘scheurtjes’ in onze veertig jaar oude kerncentrale. Het nieuwe Nederlandse kabinet stelde zich ten doel een inhaalslag te maken: in 2020 zal 16 procent schone energie opgewekt worden in Nederland. Overigens nog weinig in vergelijking met Duitsland en Denemarken, waar met stevige wind al respectievelijk boven de 50 en 90 procent schone energie wordt opgewekt.

Greenpeace Nederland speelde een centrale rol in het wegjagen van Nederlandse visfabrieken, de zogenoemde ‘monsterschepen’ voor de kust van West-Afrika en in Australië. Ook onze druk op Europese visserijministers blijkt te werken: er is een goede kans dat het Europese visserijbeleid ten aanzien van overbevissing strenger wordt. In Diergaarde Blijdorp bouwde Greenpeace met behulp van Stichting Han Bevan een vaste tentoonstelling over het belang van zeereservaten.

Greenpeace ijvert vóór het behoud van oerbossen in Indonesië, vóór duurzame landbouw, tégen gif in onder andere kledingproductie en het lozen ervan in Mexicaanse en Chinese rivieren. Ons werk werpt vruchten af, bedrijven blijken – uiteindelijk – gevoelig voor onze argumenten en acties.
Greenpeace ontwikkelde in samenwerking met een aantal zielsverwante organisaties een handige app voor consumenten, QuestionMark. Hiermee kan een supermarktbezoeker zelf checken hoe dier- of milieu(on)vriendelijk een vlees-, zuivel- of eierproduct is. Begin februari 2013 viel het ‘Droomfonds’ van de Postcode Loterij ons ten deel om de app verder te kunnen uitbreiden. Een waanzinnige kans. Postcode Loterij bedankt! Ook voor de reguliere bijdrage natuurlijk.

De grote wens van Greenpeace is om supporters op allerlei manieren te betrekken bij onze missie: vanuit hun eigen levensstijl, als vrijwilliger, door het steunen van onze acties of door ons geld te schenken. Ik hoor mensen soms verzuchten: “Wat kan ík er dan aan doen?” Zo veel! De aarde heeft ons nodig en, zoals in dit jaarverslag te lezen valt, kunnen wij samen verschil maken!

Daarom bedank ik graag iedereen persoonlijk die zich inzet voor onze aarde: keihard werkende medewerkers, onze vrijwilligers – waaronder onze raad van toezicht –, 150.000 cyberactivisten en de 466.000 Nederlandse supporters die ons werk financieel steunen. Fantastisch! Dank – en zegt het voort,

Sylvia Borren, directeur Greenpeace Nederland

Het managementteam: