Noordpoolijs extreem dun

Nieuwsartikel - 17 september, 2011
Een onderzoeksteam van de universiteit van Cambridge bracht gisteren alarmerend nieuws: het Arctische zeeijs is dit jaar extreem dun. De wetenschappers die met Greenpeace en de Arctic Sunrise naar de Noordpool afreisden, onderzochten het ijs met de nieuwste technieken.

Met een 3D-laserscan maakte het Cambridgeteam van ijswetenschapper Till Wagner een exacte digitale kopie van het Arctische ijs. Gecombineerd met luchtfoto's, sneeuwdieptemetingen en GPS-metingen op tien verschillende plaatsen konden de experts dikte, volume en andere eigenschappen van het ijs precies berekenen.

Eerder dit jaar kwam vanuit wetenschappelijke hoek het bericht dat het poolijs er slecht aan toe zou zijn. Voor Greenpeace genoeg reden om een van de beste onderzoeksteams en hun revolutionaire 3D-scantechniek uit te nodigen voor een Arctische expeditie. De onderzoeksresultaten bevestigen de sombere vermoedens: het niveau van de ijsbedekking op de Noordpool is het op één na laagst sinds de start van de satellietmetingen in 1972. Het laagst gemeten niveau van het zeeijs was in 2007.

De smeltende Noordpool is nu een van de meest zichtbare gevolgen van klimaatverandering, veroorzaakt wordt door de verbranding van fossiele brandstoffen. Niet alleen een ramp voor de ijsberen, maar ook voor ons klimaat. Ironisch genoeg zien politici en bedrijven het smeltende ijs als een zakelijke kans in plaats van een waarschuwing: door het smeltende ijs wordt de olie eronder beter toegankelijk. Bedrijven zoals Shell, BP en Cairn staan al paraat om aan de slag te gaan.

Da Vinci's Vitriviusman gemaakt van koper op het ijs van de Noordpool. Samen met de bemanning van de Arctic Sunrise, vraagt de artiest John Quigley hiermee aandacht voor klimaatverandering.

Massaal inzetten op schone energie

Door te kiezen voor schone energie en die slim te gebruiken, kunnen we klimaatverandering stoppen. Onderzoek en praktijk laten zien dat het mogelijk is. Door in te zetten op zon, wind en water kunnen kern- en kolencentrales sluiten. Lees meer >>

Of kom meteen in actie tegen olieboringen in het prachtige Noordpoolgebied: Gevaarlijk en onnodig!

Onderwerpen