Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Reusachtig actie T-shirt aan hoofdkantoor Nike

Nieuwsartikel - 14 juli, 2011
Greenpeace heeft actie gevoerd bij het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Nike neemt kleding af van producenten die in China meren en rivieren vervuilen. Voor het kantoor hingen vier klimmers van Greenpeace een reusachtig T-shirt van zes bij tien meter op met daarop de leus ‘Champion a toxic free future. Just do it.’ Uit de zoom van het shirt droop gifgroen water.

Start van de actie met reuzen T-shirt op de gevel van Nike.

©GP/Oppenhuizen

'De stoffen die in China in het water belanden, zijn hormoonverstorend en kankerverwekkend. Ze blijven in het milieu en breken niet af’, zegt Pavel Klinckhamers, campagneleider giftige stoffen bij Greenpeace. ‘Mensen in de dorpjes bij de kledingfabrieken halen hun water en vis uit dezelfde rivieren waarin die stoffen worden geloosd. Het kan toch niet zo zijn dat de productie van onze sportschoenen en trainingsjasjes mens en milieu aan de andere kant van de wereld ziek maakt?’

Wereldwijd acties

Wereldwijd vonden de afgelopen dagen acties plaats bij kantoren van Nike en Adidas, twee van de kledingmerken die bijdragen aan ernstige vervuiling van Chinese rivieren, zoals de Jangtsekiang. Onder andere in Oostenrijk, Denemarken, Thailand en ook China lieten actievoerders hun onvrede blijken over het giftigestoffenbeleid van de sportmerken.

Rapport

Greenpeace hing woensdag de vuile was buiten van deze en andere merken met de publicatie van een rapport waarin wordt aangetoond hoe zij zaken doen met bedrijven die zeer giftige chemicaliën, zoals nonylphenol en PFOS, in het water lozen. Greenpeace heeft haar bevindingen al in een eerder stadium met deze merken gedeeld. Nike heeft tot op dit moment geen reactie gegeven en is ook niet ingegaan op de uitnodiging voor een gesprek.

Grootste sportmerk

Nike is het grootste en meest toonaangevende sportmerk ter wereld, een merk dat zich bovendien voordoet als duurzaam en verantwoord. ‘Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee’, stelt Klinckhamers. ‘Nike heeft een uitvoerig beleid voor het uitbannen van gifstoffen in de eindproducten, maar het gebruik van gifstoffen tijdens het productieproces wordt nog nauwelijks aangepakt. Greenpeace daagt Nike uit om ook het productieproces op te schonen en kampioen te worden van een gifvrije toekomst.'

Kom in actie!

Links:

 

Een toekomst zonder gif

Voor de productie van onze kleding, elektronica en cosmetica worden vaak giftige stoffen gebruikt. Stoffen die in de natuur terechtkomen bij de productie en op het moment van afdanken. Maar ook door lozingen van afvalwater door fabrieken die de producten maken. Terwijl er steeds meer schone alternatieven zijn.

Wat ons betreft komen er geen producten op de markt voordat is bewezen dat ze geproduceerd zijn zonder giftige stoffen. Zodat jij in de toekomst alles kunt kopen zonder je zorgen te maken. Lees meer >>

Onderwerpen