Geschiedenis van de Sirius

Bladzijde - 21 oktober, 2010
De Sirius is een van oudste en bekendste Greenpeace-actieschepen. Het schip is in 1950 in Nederland gebouwd als een van de zeven loodsboten voor het Nederlandse loodswezen. Al deze boten kregen de naam van een ster, en zo ook de Sirius: de naam van de helderste ster aan de hemel.

De Sirius in actie.

Toen Greenpeace Nederland de Sirius in 1981 van de marine overnam, besloot ze de naam te handhaven. Met behulp van vele vrijwilligers stoomden we de loodsboot in slechts tien weken klaar voor het zware Greenpeace-werk. Vrijwilligers spelen nog steeds een belangrijke rol in de activiteiten van het schip.

Acties

De Sirius heeft meer dan 150 acties gedaan op zeeën, rivieren en in havens in heel Europa. De eerste actie begon op 13 juli 1981, tegen het dumpen van radioactief afval in de Atlantische Oceaan. Het schip was de eerste jaren vooral actief op de Noordzee: in Scandinavië en Frankrijk hield het kernafvaltransporten tegen. Bij Noorwegen voerde de Sirius acties tegen de zeehondenjacht en bij IJsland tegen de walvisjacht.

Vanaf 1986 kwam de Sirius vrijwel elk jaar in actie in het Middellandse Zeegebied, onder andere tegen kernproeven, chemische vervuiling, overbevissing en het gebruik van drijfnetten. Ook protesteerde het schip op de Ierse zee tegen de beruchte opwerkingsfabriek in het Britse Sellafield. De laatste actie van het schip was in november 1999 in Brest (Frankrijk) waar het schip een bedrijfsterrein van Cargill en graantrucks met genetisch gemanipuleerd graan blokkeerde.

Educatieschip

Van 2002 tot juli 2010 deed de Sirius dienst als educatieschip. Het schip werd daarvoor grondig opgeknapt. Groepen kinderen tussen 9 en 15 jaar konden de Sirius bezoeken en leerden van alles over het milieu en het leven aan boord van een schip. En natuurlijk over actievoeren!

Bekijk de interactieve kaart, met alle acties van de Sirius.

Specificaties

Thuishaven: Amsterdam, Nederland