Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Successen van Greenpeace in 2011

Bladzijde - 6 augustus, 2013
Door de jaren heen hebben de campagnes van Greenpeace voor succesvolle veranderingen gezorgd. Samen met onze donateurs, vrijwilligers en online actievoerders hebben we veel bereikt. Hieronder de successen uit 2011.

Grote merken gaan voor gifvrije kledingproductie

Eerst Puma, toen Nike en daarna Adidas. Alle drie de bedrijven kondigden aan om vóór 2020 een einde te maken aan het lozen van giftig afvalwater in onder meer China. Een prachtig resultaat van onze Detox Challenge: drie toonaangevende sportmerken nemen stappen op weg naar een gifvrije toekomst. Ook H&M en C&A hebben aangekondigd geen gif meer te lozen bij het produceren van kleding. Wij gaan door en vragen aan alle grote kledingmerken om te stoppen met onnodig en gevaarlijk gif in hun productie.

Speelgoedfabrikanten gaan voor het behoud van het regenwoud.

Steeds meer bedrijven verbreken hun banden met het papierbedrijf Asia Pulp& Paper (APP), verantwoordelijk voor grootschalige ontbossing in Indonesië. Na maandenlange druk van Greenpeace op de speelgoedsector, kondigt Lego als eerste aan dat zijn verpakkingen niet meer ten koste zullen gaan van het regenwoud. Ook Mattel, de maker van Barbie, en Hasbro, de fabrikant van Transformers, kondigen aan geen papier meer in te kopen bij APP en andere bedrijven die betrokken zijn bij ontbossing.

Zeereservaten! Of toch niet?

In juli beloofde staatssecretaris Henk Bleker in een interview met Uitgesproken Vara 10 tot 15 procent van de Noordzee af te sluiten voor de visserij. Nooit eerder sprak een visserijminister zich uit voor zeereservaten. Maar in november krabbelde de CDA-politicus terug. Hij zei dat hij binnen de officiële natuurgebieden in de Noordzee de schadelijke visserij enige beperkingen opleggen, maar het sluiten van deze gebieden wil hij niet. Gelukkig zit de Tweede Kamer niet stil. Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren kreeg een meerderheid achter haar motie om Bleker in Brussel (waar de komende jaren een nieuw Europese visserijbeleid wordt vastgesteld) aan het werk te zetten. De Kamer vindt dat Nederland zelf zeereservaten moeten kunnen instellen en dat niet we alleen Nederlandse, maar ook buitenlandse vissers uit zo’n beschermd gebied moeten kunnen weren. Greenpeace juicht dit initiatief toe.

Plannen voor kolencentrale Nuon in de ijskast

De kolencentrale die Nuon aan de Waddenzee wil bouwen is uitgesteld, in elk geval tot 2020. Tot die tijd gaat Nuon geen kolencentrale in gebruik nemen in de Eemshaven. Een prachtig resultaat, voor het klimaat én het Waddengebied, behaald door lokaal en landelijk verzet, van Greenpeace en andere milieuorganisaties.

Tonijnfabrikant Princes is om

Princes, bekend van de ingeblikte tonijn, schakelt de komende jaren over naar meer duurzaam gevangen tonijn. Greenpeace voert sinds zomer vorig jaar internationaal campagne om Princes te laten stoppen met schadelijke vangstmethoden waarbij talloze (bedreigde) schildpadden en haaien sterven. Het bedrijf kondigt op 9 maart 2011 aan te gaan stoppen met de meest schadelijke vangstmethoden.

Op weg naar 4,5 miljoen km2 zeereservaat in de Stille Oceaan

Greenpeace is blij met het instellen van een beschermd gebied van 4,5 miljoen km2 in de Stille Oceaan. Een groep van acht eilanden in de Pacific kondigde op 1 januari 2011 de beschermde status van het gebied af.

Indonesische palmoliegigant kondigt stop op ontbossing aan

Multinational Sinar Mas heeft aangekondigd geen bossen meer te kappen voor de aanleg van nieuwe palmolieplantages. Greenpeace voert al jaren campagne tegen de ontbossingspraktijken van Sinar Mas, onder meer met onze Kitkat-campagne.