Cookies helpen ons om jou beter over ons werk (en acties) te informeren. Wil je meer informatie?

Successen van Greenpeace in 2012

Bladzijde - 15 juni, 2014
Door de jaren heen hebben de campagnes van Greenpeace voor succesvolle veranderingen gezorgd. Samen met onze donateurs, vrijwilligers en online actievoerders hebben we veel bereikt. Hieronder de successen uit 2011.


Meer kledingmerken stoppen gifdump

Ook M&SZara, Mango, Esprit en Levi's zeggen ‘nee’ tegen giflozingen door textielfabrikanten. Na de beloftes van Puma, H&M en C&A zijn ook deze bekende modemerken tot inkeer gekomen. Helaas blijven de voormalige koplopers Nike en Adidas achter in het uitvoeren van hun beloftes. Greenpeace doet er alles aan om ze weer terug in het spel te krijgen.

134.000 Nederlanders zeggen nee tegen Shell

Wereldwijd protesteerden meer dan 2 miljoen mensen, waarvan ruim 134.000 Nederlanders, tegen de plannen van Shell om naar olie te boren in het Noordpoolgebied. Deze zomer is Shell gelukkig niet aan boren toegekomen, onder andere omdat het bedrijf zijn materieel niet op orde had. Volgend jaar probeert Shell het opnieuw. Maar wat ons betreft komt van uitstel afstel.

Weer volle netten voor Senegalese vissers

Het afgelopen jaar kwamen we in actie tegen het plunderen van de wereldzeeën door Europese supertrawlers, enorme drijvende visfabrieken. Uit Senegal werden de supertrawlers uiteindelijk verjaagd, ten gunste van de visstand en de lokale bevolking.

 

Monsterschip verbannen uit Australische wateren

 Ook werd de Nederlandse supertrawler de Margiris na een aantal van onze acties verbannen uit de Australische wateren. Een verstandig besluit van de Australische minister van Milieu, en een duidelijk signaal naar de Europese ministers die het komende jaar hun visserijbeleid moeten hervormen.

Greenpeace en JBS weer samen tegen ontbossing in de Amazone

Vleesverwerker JBS heeft zich in december opnieuw verbonden aan in 2009 gemaakte afspraken: voor het vee dat het bedrijf koopt zal geen nieuwe ontbossing meer plaatsvinden in de Amazone.In Nederland besloten Sligro en Makro eerder dit jaar geen vlees van JBS meer in de schappen te leggen.

Facebook vindt groen leuk

Dankzij de massale publieksdeelname aan de actie ‘Unfriend Coal’, heeft nu ook Facebook aangekondigd om volledig over te gaan op schone, duurzame energie. Facebook en Greenpeace gaan bovendien samen energieleveranciers aanmoedigen te stoppen met kolen en meer te investeren in duurzame energie. Met gerichte campagnes gaan ze de gebruikers van Facebook helpen hoe je zelf energie kunt besparen en kunt kiezen voor schone energie in je eigen omgeving. Zie ook de Timeline van deze actie.

Oerbosvernietiger APP verliest weer een klant: Nutricia

Nutricia en Danone stoppen met de inkoop van papier bij Asia Pulp & Paper (APP). Dit papierbedrijf is berucht om de grootschalige vernietiging van het regenwoud in Indonesië. Vorig jaar zeiden onder andere Mattel, Lego, Hasbro, Wolters Noordhoff, Unilever, Nestlé, Adidas en ING het bedrijf al vaarwel.

Uitstel tweede kerncentrale

Er komt voorlopig geen tweede kerncentrale in Nederland. Energiebedrijven Delta en RWE zien geen heil meer in deze gevaarlijke en vervuilende manier van energie opwekken. Geen tweede Borssele betekent geen levensgevaarlijke centrale erbij en geen extra berg kernafval. Dat is prachtig nieuws, zeker in het licht van de beslissing van Duitsland en België om alle kerncentrales te sluiten. Kernenergie is geschiedenis en schone energie heeft de toekomst. Minister Maxime Verhagen lijkt de enige die dat nog niet begrijpt.

Geen BASF-gentechaardappel op Nederlandse akkers

De BASF-gentechaardappel Amflora komt niet op de Nederlandse akkers. Het chemiebedrijf heeft besloten gentechgewassen niet meer commercieel te verbouwen in de EU. De belangrijkste reden is het aanhoudende verzet van boeren, aardappelhandelaren, politici en consumenten tegen gentechnologie. Vorig jaar tekenden meer dan 1 miljoen mensen het Europese burgerinitiatief van Greenpeace en online actiegroep Avaaz tegen gentechgewassen.