Bouwjaar: 2011 Type: Gemotoriseerd zeilschip Thuishaven: Amsterdam, Nederland. Lengte: 58 meter Breedte: 11 meter Diepgang: 5,15 meter Waar ligt ze nu? Kijk naar de onboard webcam Geschiedenis De ‘Rainbow Warrior’ is het vlaggenschip van Greenpeace. Er hebben sinds 1978 drie Rainbow Warriors gevaren en actie gevoerd. Vanaf de eerste actie in 1978 tegen de IJslandse walvisjacht is het een symbool van hoop. Op 10 juli 1985 pleegde de Franse geheime dienst een bomaanslag en bracht zo Rainbow Warrior I tot zinken. Het wrak is nu uitgegroeid tot een levend rif; een passend einde voor een schip dat op een unieke manier het leven in de oceanen beschermde. In 1995 kwam Greenpeace – met succes! – opnieuw in actie tegen de Franse kernproeven in de Stille Oceaan. Dat deden we met hulp van een tot zeilschip omgebouwd vissersschip: de Rainbow Warrior II. Ruim 22 jaar voer het schip naar plekken waar de natuur geweld werd aangedaan. Om de misstanden aan de wereld te laten zien en ter plekke bescherming te bieden. Na al die jaren werd het schip te oud voor deze zware taak. Daarom droegen we het in 2011 over aan de Bengaalse hulporganisatie Friendship. Als drijvend ziekenhuis heeft de Rainbow Warrior II nog steeds een waardevolle taak. Tech specs Sinds die eerste actie in ‘78 vormt de Rainbow Warrior de romp van onze campagnes en komen we in actie precies daar waar dat nodig is. Om dat nog beter te kunnen doen, lieten we een schip bouwen dat duurzamer, sneller, veiliger en slagvaar­diger is dan welk ander schip in onze vloot. De nieuwe tweemaster, ontworpen door het maritieme architectenbureau Dijkstra en Partners is 58 meter lang en 11 meter breed. De masten zijn 54 meter hoog waardoor het schip het grootste deel van de tijd op zijn zeilen kan varen. Dat het schip uiterst milieuvriendelijk is, wil niet zeggen dat het inboet aan slagvaardigheid. Het haalt een snelheid van wel 14 knopen. Webcam 6 hours ago – 12 hours ago – 18 hours ago