Jouw successen

Met protestacties, onderzoek, petities, demonstraties en onderhandelingen zorgen Greenpeace-actievoerders al sinds 1971 voor een gezondere planeet. Onafhankelijk, vreedzaam en onverschrokken.

Samen met jou boeken we wereldwijd overwinningen, dit zijn de belangrijkste:

Doelen :

Regio :

• 4,3 miljoen mobieltjes gered van de afvalberg   -  Maart 2017

Samsung belooft publiekelijk de miljoenen teruggeroepen Galaxy Note 7-telefoons te repareren of de materialen recyclen. Mensen uit de hele wereld riepen het bedrijf op om de energie-intensieve en vaak schaarse onderdelen niet zomaar weg te gooien. Hun demonstraties, persoonlijke e-mails aan de directie en handtekeningen resulteerden in dit mooie succes.

• 4,3 miljoen mobieltjes gered van de afvalberg

• Europees Hof: milieu-informatie glyfosaat moet openbaar  -  November 2016

Overheden mogen informatie over de milieu-effecten van bestrijdingsmiddelen niet langer geheim houden. Dat bepaalt het Europees Hof in een rechtszaak aangespannen door Greenpeace en het Pesticide Action Network. Op verzoek van fabrikant Bayer weigerde de Europese Commissie ons inzage in documenten over onkruidgif glyfosaat. Het Hof besluit dat het openbaarheidsbelang zwaarder weegt.

• Europees Hof: milieu-informatie glyfosaat moet openbaar
  • Sojamoratorium beschermt Amazone  -  Mei 2016

Oprukkende sojaplantages: ze vormden de grootste bedreiging voor de Amazone in Brazilië. Daarom voerden we sinds 2006 intensief actie bij Nederlandse afnemers zodat zij geen soja meer zouden kopen van plantages waarvoor ontbost is. Met succes, want er kwam een vrijwillige afspraak tussen bedrijven, overheid en ngo’s. Deze afspraak is nu niet met het gebruikelijke jaar verlengd, maar tot zolang als het nodig is.

• Sojamoratorium beschermt Amazone

2015 Kijk naar onze eindejaarsvideo ▶

2014 Kijk naar onze eindejaarsvideo ▶

2013 Kijk naar onze eindejaarsvideo ▶

2012 Kijk naar onze eindejaarsvideo ▶

• Facebook vindt groen leuk

Dankzij de massale publieksdeelname aan de actie ‘Unfriend Coal’, heeft nu ook Facebook aangekondigd om volledig over te gaan op schone, duurzame energie. Facebook en Greenpeace gaan bovendien samen energieleveranciers aanmoedigen te stoppen met kolen en meer te investeren in duurzame energie. Met gerichte campagnes gaan ze de gebruikers van Facebook helpen hoe je zelf energie kunt besparen en kunt kiezen voor schone energie in je eigen omgeving. Zie ook de Timeline van deze actie.

• Facebook vindt groen leuk
  • Uitstel tweede kerncentrale  -  Januari 2012

Er komt voorlopig geen tweede kerncentrale in Nederland. Energiebedrijven Delta en RWE zien geen heil meer in deze gevaarlijke en vervuilende manier van energie opwekken. Geen tweede Borssele betekent geen levensgevaarlijke centrale erbij en geen extra berg kernafval. Dat is prachtig nieuws, zeker in het licht van de beslissing van Duitsland en België om alle kerncentrales te sluiten. Kernenergie is geschiedenis en schone energie heeft de toekomst. Minister Maxime Verhagen lijkt de enige die dat nog niet begrijpt.

• Uitstel tweede kerncentrale

• Grote merken gaan voor gifvrije kledingproductie  -  Augustus 2011

Eerst Puma, toen Nike en daarna Adidas. Alle drie de bedrijven kondigden aan om vóór 2020 een einde te maken aan het lozen van giftig afvalwater in onder meer China. Een prachtig resultaat van onze Detox Challenge: drie toonaangevende sportmerken nemen stappen op weg naar een gifvrije toekomst. Ook H&M en C&A hebben aangekondigd geen gif meer te lozen bij het produceren van kleding. Wij gaan door en vragen aan alle grote kledingmerken om te stoppen met onnodig en gevaarlijk gif in hun productie.

• Grote merken gaan voor gifvrije kledingproductie
  • Zeereservaten! Of toch niet?  -  Juli 2011

In juli beloofde staatssecretaris Henk Bleker in een interview met Uitgesproken Vara 10 tot 15 procent van de Noordzee af te sluiten voor de visserij. Nooit eerder sprak een visserijminister zich uit voor zeereservaten. Maar in november krabbelde de CDA-politicus terug. Hij zei dat hij binnen de officiële natuurgebieden in de Noordzee de schadelijke visserij enige beperkingen opleggen, maar het sluiten van deze gebieden wil hij niet. Gelukkig zit de Tweede Kamer niet stil. Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren kreeg een meerderheid achter haar motie om Bleker in Brussel (waar de komende jaren een nieuw Europese visserijbeleid wordt vastgesteld) aan het werk te zetten. De Kamer vindt dat Nederland zelf zeereservaten moeten kunnen instellen en dat niet we alleen Nederlandse, maar ook buitenlandse vissers uit zo’n beschermd gebied moeten kunnen weren. Greenpeace juicht dit initiatief toe.

• Zeereservaten! Of toch niet?
  • Tonijnfabrikant Princes is om  -  Maart 2011

Princes, bekend van de ingeblikte tonijn, schakelt de komende jaren over naar meer duurzaam gevangen tonijn. Greenpeace voert sinds zomer vorig jaar internationaal campagne om Princes te laten stoppen met schadelijke vangstmethoden waarbij talloze (bedreigde) schildpadden en haaien sterven. Het bedrijf kondigt op 9 maart 2011 aan te gaan stoppen met de meest schadelijke vangstmethoden.

• Tonijnfabrikant Princes is om

2010 Kijk naar onze eindejaarsvideo ▶

• Vergunningen kolencentrales op losse schroeven  -  December 2010

Greenpeace begon drie jaar geleden rechtszaken tegen de milieuvergunningen van E.ON, Electrabel en RWE/Essent. De verleende vergunningen voor de kolencentrales van E.ON, Electrabel en RWE/Essent staan inmiddels op losse schroeven. De Advocaat-Generaal van het Europese Hof van Justitie vindt dat de milieuvergunningen voor drie Nederlandse kolencentrales onterecht zijn verleend. Hiermee is het afblazen van de bouw van deze kolencentrales een stap dichterbij. Voorjaar 2011 doet het Europees Hof definitief uitspraak in deze zaak. Als het Europese Hof de visie van de Advocaat-Generaal deelt, zullen de verleende vergunningen voor de kolencentrales worden ingetrokken.

• Vergunningen kolencentrales op losse schroeven
  • Burger King verbreekt contract met Sinar Mas  -  September 2010

Burger King staat sinds september op de lijst van bedrijven die alle contracten met de Sinar Mas groep hebben verbroken. Nestlé, Unilever, Kraft, Xerox, H&M, Carrefour en Gucci gingen de hamburgergigant voor. De onthullende rapporten van Greenpeace waren in eerste instantie niet voldoende voor Burger King. Tot Sinar Mas via een eigen, onafhankelijk onderzoek zijn onschuld wilde bewijzen. Het resultaat bevestigde juist de bevindingen van Greenpeace: Sinar Mas maakt zich inderdaad schuldig aan vernietiging van het Indonesische oerbos. Dat was de druppel waardoor Burger King besloot een eerlijke leverancier te zoeken voor zijn 176 restaurants waaraan Sinar Mas leverde. Intussen probeert Sinar Mas iedereen te overtuigen van zijn goede bedoelingen en plannen. Tevergeefs, want het zijn vooralsnog woorden en geen daden.

• Burger King verbreekt contract met Sinar Mas
  • Rechter keurt stenenactie goed  -  Maart 2010

Greenpeace krijgt gelijk van de hoogste milieurechtbank in Zweden. In de zomer van 2009 bakenden we met grote natuurstenen zeereservaten af in twee 'Natura 2000'-gebieden. Dat zijn gebieden die volgens Europese afspraken beschermd moeten worden. Maar in deze zeestraat tussen Zweden en Denemarken (Kattegat) heeft de destructieve sleepnetvisserij vrij spel. De Zweedse rechtbank oordeelt nu dat de Greenpeace-actie een natuurbeschermingsmaatregel is en dus volstrekt legitiem.

• Rechter keurt stenenactie goed
  • Elektronicaproducenten pleiten voor gifverbod

De aangescherpte criteria in de Greenpeace-elektronicaranglijst werpen hun vruchten af. HP en Acer pleiten openlijk voor uitbreiding van een Europees verbod op gif in elektronica (RoHS), met de ergste stoffen pvc en broomhoudende vlamvertragers. Elektronicabedrijven kunnen hiermee extra punten verdienen in de groene ranglijst. HP heeft publiekelijk bekendgemaakt dat het voor zo'n uitbreiding van RoHS is. Acer ging nog een stapje verder en stuurde Europarlementariërs een brief met de vraag zich sterk te maken voor de toevoeging van pvc en broomhoudende vlamvertragers aan RoHS. Greenpeace wil dat ook andere producenten zich hiervoor publiekelijk hardmaken.

• Elektronicaproducenten pleiten voor gifverbod
  • Een break voor de oerbossen  -  Mei 2010

De KitKat-campagne van Greenpeace is een daverend succes: Nestlé besluit wereldwijd geen grondstoffen meer te accepteren waarvoor oerbos is verwoest. Honderdduizenden consumenten protesteren via e-mails en sociale netwerken tegen Nestlé’s gebruik van foute palmolie. Ons filmpje ‘Have a break?’ wordt 1,5 miljoen keer bekeken. Binnen twee maanden gooit Nestlé zijn beleid drastisch om. Pure winst voor de bossen, het klimaat en voor het thuis van bedreigde diersoorten als de orang-oetan.

• Een break voor de oerbossen
  • Greenpeace stopt dumping kernafval  -  Mei 2010

Onder druk van Greenpeace stopt de Franse nucleaire gigant Areva met het dumpen van kernafval in Rusland. Areva heeft gedurende tientallen jaren tienduizenden tonnen Frans én Nederlands afval naar Siberië gestuurd. Daar ligt het radioactieve materiaal opgeslagen in de open lucht, in transportcontainers die daarvoor ongeschikt zijn. De stap van Areva maakt opnieuw pijnlijk duidelijk dat er geen oplossing is voor een van de grootste bezwaren tegen kernenergie: het kernafval.

• Greenpeace stopt dumping kernafval
  • Nederlandse rol in walvishandel onthuld  -  April 2010

In de Rotterdamse haven houdt Greenpeace een lading walvisvlees tegen die onderweg is van IJsland naar Japan. De reder haalt de containers van boord en wekenlang weigeren ook andere rederijen de 'besmette' lading te vervoeren. Ook de politieke gevolgen zijn groot: álle partijen vragen de regering de doorvoer van walvisvlees via Nederlandse havens te stoppen. De minister van LNV roept de IJslandse ambassadeur op het matje en in de EU staat de export van walvisproducten weer hoog op de politieke agenda.

• Nederlandse rol in walvishandel onthuld

• Apple gaat gifvrij  -  October 2009

Als eerste fabrikant van elektronica gaat Apple volledig gifvrije apparaten produceren. Dat is het resultaat van een jarenlange campagne door Greenpeace tegen het gebruik van de hardnekkige gifstoffen pvc en broom. Op dit moment wordt de Europese gifstoffenwet voor elektronica herzien. De productie van Apple laat zien dat het mogelijk is om veilige elektronica te produceren zonder het gebruik van gif.

• Apple gaat gifvrij
  • Zeereservaat écht beschermd door stenen  -  Augustus 2009

Na jarenlange schade door vissen met sleepnetten zien we in het Noordzeegebied waar Greenpeace vorig jaar stenen plaatste tekenen van herstel. Greenpeace kwam dit jaar opnieuw in actie voor zeereservaten in de Europese zeeën, nu in het Zweedse Kattegat. De overheid erkent daar dat het plaatsen van stenen een effectieve maatregel voor natuurbescherming is, maar neemt zelf geen stappen. Doordat Greenpeace hier natuurstenen neerlegde, is weer een stukje papieren natuurgebied symbolisch beschermd.

• Zeereservaat écht beschermd door stenen
  • Opzet dump giftig afval aangetoond  -  September 2009

Nieuw onderzoek van Greenpeace toont dubbel en dwars de opzet aan van internationaal oliehandelsbedrijf Trafigura bij de illegale dump van giftig afval in Ivoorkust. Door die gifdump, in 2006, werden tienduizenden mensen ziek en kwamen volgens de Ivoriaanse overheid vijftien mensen om. Greenpeace dringt nu bij het Gerechtshof in Den Haag aan op verdere vervolging van het bedrijf en zijn directeur in Nederland voor deze afvaldump.

• Opzet dump giftig afval aangetoond
  • Deel Amazone beter beschermd  -  Juli 2009

Mede dankzij Greenpeace wordt een deel van de Amazone beter beschermd. De grootste slachterijen van Zuid-Amerika nemen geen vee meer af uit ontboste gebieden in de Amazone. Greenpeace maakte inzichtelijk hoeveel regenwoud wordt gekapt om plaats te maken voor veeteelt. De afnemers van leer - grote merken als Nike, Timberland en Gucci - en vlees van dit vee zetten de slachterijen met succes onder druk.

• Deel Amazone beter beschermd
  • Diverse gentechvergunningen ingetrokken  -  Juni 2009

De BASF-gentechaardappel Amflora komt niet op de Nederlandse akkers. Het chemiebedrijf heeft besloten gentechgewassen niet meer commercieel te verbouwen in de EU. De belangrijkste reden is het aanhoudende verzet van boeren, aardappelhandelaren, politici en consumenten tegen gentechnologie. Vorig jaar tekenden meer dan 1 miljoen mensen het Europese burgerinitiatief van Greenpeace en online actiegroep Avaaz tegen gentechgewassen.

• Diverse gentechvergunningen ingetrokken
  • Unilever zegt palmoliecontract op  -  December 2009

Unilever zegt met onmiddellijke ingang het contract op met Sinar Mas, de grootste palmolieproducent van Indonesië. Unilever is 's werelds grootste afnemer van palmolie. De stap van de multinational volgt nadat Greenpeace met nieuw fotografisch bewijsmateriaal heeft aangetoond dat Sinar Mas illegaal regenwoud kapt. In 2008 toonde Greenpeace al aan dat Sinar Mas leefgebieden van de bedreigde orang-oetan met de grond gelijk maakt. Onafhankelijk onderzoek in opdracht van Unilever bevestigde dit.

• Unilever zegt palmoliecontract op

• Gif uit electronica  -  September 2008

Na jaren campagne voeren door Greenpeace is de iPod van Apple sinds 2008 helemaal gifvrij en de iPhone bijna gifvrij geworden, en is Nokia de eerste elektronicaproducent wereldwijd met in alle 124 landen inzamelpunten voor afgedankte mobieltjes.

• Gif uit electronica
  • Strafproces in het gifschandaal van Trafigura van start

Dankzij volhardend campagnevoeren en het verzamelen van bewijsmateriaal door Greenpeace ging afgelopen zomer de strafzaak vanwege het dumpen van giftig afval in Ivoorkust van start in Amsterdam. Afgelopen maand vond een onderzoek door een VN-inspecteur plaats om het aandeel van de Nederlandse overheid nader te bekijken. Greenpeace verstrekte de onderzoeker aanvullende informatie. In januari gaat de strafzaak verder.

• Strafproces in het gifschandaal van Trafigura van start

• C1000 overstag  -  December 2007

Opnieuw een supermarkt die beterschap belooft onder druk van de Greenpeace-campagne ‘Maak schoon schap’. Eén dag nadat actievoerders een 16 meter lange visgraat ophangen aan de gevel van het C1000-hoofdkantoor, zegt de supermarkt toe in januari een duurzaam visbeleid te publiceren. Andere supers verwijderen al foute vis uit hun winkels, maar die van C1000 liggen nog vol met soorten als Noordzee-kabeljauw, zeewolf en geelvin tonijn. Ook brancheorganisatie CBL heeft het probleem erkend. Ze heeft een plan opgesteld waarmee supermarkten in de toekomst alleen nog duurzame vis moeten verkopen.

• C1000 overstag
  • Geen steun voor OLAM  -  Mei 2007

Houtkapbedrijf OLAM krijgt geen geld meer van de private tak van de Wereldbank. Onder druk van Greenpeace heeft de private tak van de Wereldbank, de International Finance Corporation (IFC), zich terug getrokken uit het dubieuze houtkapbedrijf OLAM. OLAM kwam in mei 2007 in opspraak, toen uit Greenpeace-onderzoek bleek dat de multinational betrokken is bij illegale houtkap in Congo. Zo heeft OLAM ondanks een moratorium houtkapconcessies in handen gekregen voor zo’n 300.000 ha. bos. Het IFC had een aandeel van 7.5 miljoen dollar in OLAM.

• Geen steun voor OLAM
  • Iers verbod op gloeilamp  -  December 2007

Ierland doet wat minister Cramer naliet: het land verbiedt de gloeilamp. De Ierse overheid had het beloofd én kwam haar belofte na. Met ingang van 2009 zijn de energieverspillende gloeilampen in dit land verboden lichtbronnen. Greenpeace maakt zich al lang sterk voor een massale overstap op spaarlampen, onder meer met de campagne ‘1 miljoen spaarlampen’ in 2006. Ierland is het eerste Europese land dat zo’n verbod aankondigt. Milieuminister Cramer deed dat ook, maar zag daar eind oktober toch maar weer vanaf: de markt zou het zelf wel voor elkaar krijgen. Cramer wacht op Europese regelgeving, die de gloeilampen pas in 2019 wil verbieden.

• Iers verbod op gloeilamp
  • Greenpeace-foto in Newsweek  -  December 2007

De kracht van Greenpeace-beelden blijkt opnieuw in een reportage over klimaatverandering. Deze prachtige foto die Daniel Beltra voor Greenpeace maakte, staat groot in het toonaangevende tijdschrift Newsweek. Beltra fotografeerde de enorme bosbranden die het regenwoud van de Amazone verwoesten. Het beeld is geplaatst bij een artikel over bosbranden en de opwarming van de aarde, voorafgaand aan de klimaatconferentie op Bali.

• Greenpeace-foto in Newsweek
  • Braziliaanse invloeden  -  December 2007

Greenpeace-campagneleider Paulo Adario is een van de invloedrijkste Brazilianen, volgens het blad Epoca. Paulo Adario, campagneleider bossen van het eerste uur bij Greenpeace Brazilië, is uitgeroepen tot een van de 100 invloedrijkste Brazilianen. Adario maakt zich al jaren sterk voor de bescherming van het Amazonewoud. De top 100 is samengesteld door een van de belangrijkste Braziliaanse bladen, Epoca/Globo.

• Braziliaanse invloeden
  • Australië tekent Kyoto  -  December 2007

Op Bali blijven de VS als over als enige rijke, industriële dwarsligger. De VN-klimaatconferentie op Bali start met een staande ovatie voor de Australische delegatie. Australië heeft eindelijk ook het Kyoto Protocol ondertekend. Er was een regeringswisseling voor nodig, maar nu verplicht het land zich om ook zijn uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daarmee verliezen de Verenigde Staten hun bondgenoot en blijven ze over als enige rijke industrieland dat weigert dit verdrag te ondertekenen.

• Australië tekent Kyoto
  • Argentijnse bossen beschermd  -  November 2007

Het Argentijnse parlement heeft een moratorium afgekondigd op de houtkap in Argentijnse bossen. Volgens de nieuwe boswet mag een jaar lang niet worden gekapt in de bossen van Argentinië. In de tussentijd moet de overheid met een plan voor (duurzaam) bosbeheer komen. Ook gaat ze onderzoeken wat de gevolgen zijn van de kap, voor het milieu en voor de bewoners van de regenwouden. Nu verdwijnt het Argentijnse bos in een tempo van 40 voetbalvelden per uur! De boswet was onder meer het resultaat van 1,5 miljoen handtekeningen die Greenpeace samen met andere milieuorganisaties binnenhaalde via een grootschalige cyberactie.

• Argentijnse bossen beschermd
  • Resultaten van de Great Whale Trail  -  November 2007

De eerste resultaten van de Great Whale Trail zijn van grote wetenschappelijke waarde. In de Great Whale Trail werken Greenpeace en wetenschappers samen aan een uniek onderzoek naar bultruggen in het zuiden van de Stille Oceaan. De wetenschappers hebben 20 bultruggen van bijzondere populaties voorzien van een satellietzendertje. Hoewel de zendertjes nu niet meer uitzenden, is al veel meer informatie verzameld over de bultrugpopulaties dan de Japanse ‘wetenschappelijke’ walvisjacht ooit zal opleveren. En dat was precies de bedoeling van Greenpeace: aantonen dat het doden van walvissen voor onderzoeksdoeleinden volslagen onzin is.

• Resultaten van de Great Whale Trail
  • Flevoland tegen kolencentrales  -  November 2007

De provincie Flevoland is tegen de bouw van kolencentrales in Nederland. De Provinciale Staten van Flevoland wijzen de plannen af van vijf energiebedrijven, om nieuwe kolencentrales te bouwen in Nederland. Een meerderheid wil dat het provinciebestuur zich op de aandeelhoudersvergaderingen van energiebedrijven Nuon en Essent uitspreekt tegen de investeringen in kolencentrales. Nuon wil een kolencentrale bouwen in de Groningse Eemshaven. En Essent heeft plannen voor zo’n centrale in Geertruidenberg, Brabant. Greenpeace heeft afdoende aangetoond, net als netbeheerder Tennet, dat Nederland helemaal geen kolencentrales nodig heeft. De centrales zullen een gigantische CO2-uitstoot opleveren.

• Flevoland tegen kolencentrales
Successen van Greenpeace in 2006 en eerder