DOE MEE MET DE SUPERMARKT BIO CHECK!

DIT GAAN WE DOEN

Ga op tel-expeditie

Van 24 augustus tot 3 oktober gaan we met vrijwilligers langs bij de 7 grootste supermarkten in heel Nederland. Daar tellen we het aanbod (biologische) groenten, fruit en aardappelen. Doe mee en zorg zo voor meer biologische producten in de schappen!

1 actie = 3x scoren

Met 1 bezoekje aan je supermarkt werk je al mee aan:
  • onderzoek naar het biologische aanbod in Nederland;
  • een openbare scorelijst waarmee je ziet welke super in jouw buurt het beste scoort;
  • extra druk op de supermarkten om hun biologische aanbod te vergroten.
ZO DOE JE MEE

Meedoen is simpel

1. Download de turfkaart en print het uit.
    Of bestel een kaart via biocheck.nl@greenpeace.org.

2. Kies een filiaal in jouw buurt dat nog niet is geteld. In deze lijst zie je welke winkels al gechecked zijn.

3. Turf het aantal soorten aardappelen, groenten en fruit op de versafdeling.

4. Geef na je expeditie op deze pagina het resultaat door. Doe dat zo snel mogelijk, zodat anderen weten dat jouw winkel al geteld is.

5. Extra: deel een foto van je expeditie op social media met #biocheck.
    Heb je de smaak te pakken? Begin weer bij stap 1!
VEELGESTELDE VRAGEN

Bij welke supermarkten kan ik tellen?

We willen het biologisch aanbod checken van deze supermarkten:

Hoe herken ik biologische producten?

Bio producten herken je aan een van deze logo’s. (Ze staan ook op je turfkaart!)

Hoe moet ik tellen?

De instructies vind je op de turfkaart. Is iets onduidelijk? Stel je vraag aan ons social media team via Facebook.

Staat jouw vraag er niet bij?

Klik!

Bio is beter

Biologische landbouw
  • werkt alleen met natuurlijk middelen om plagen en ziekten te bestrijden. Sterkere gewassen en beter samenwerken met de natuur maakt inzet van gif soms zelfs overbodig;
  • werkt met organische mest en compost in plaats van kunstmest. Daardoor wordt de bodem vruchtbaarder, gezonder en beter bestand tegen bijvoorbeeld droogte;
  • werkt zonder genetisch gemanipuleerde gewassen (GMO).

Deze landbouwvorm zorgt voor een gezondere bodem, sterkere planten en minder onnatuurlijke gifstoffen in gewassen, bodem en (drink)water. Bovendien komen er geen GMO-gewassen in het milieu.

>> Het verschil tussen regulier en biologisch, van de akker tot op je bord

Samen voor duurzame landbouw

Het huidige industriële landbouwsysteem zorgt voor steeds grotere problemen. In Nederland gaat het bijvoorbeeld al jaren slecht met vogels en insecten op het platteland. Greenpeace pleit daarom al jaren voor duurzame, ecologische landbouw. Vorig jaar nog deden Albert Heijn en Jumbo serieuze beloften om hun aanbod te verbeteren.

En we zijn niet de enige. Van 2008 tot 2013 organiseerde Milieudefensie jaarlijkse EKO-tellingen. Met de Supermarkt Bio Check kijken we hoe het nu met het biologische aanbod is gesteld. Is er iets veranderd sinds 2013? Houden Albert Heijn en Jumbo zich aan hun beloften? Dankzij jou hebben we straks het antwoord!

>> Lees meer over de voordelen van duurzame landbouw

Meer weten?

Klik op een vraag voor meer informatie.

Wat is de Supermarkt Bio Check?

In de 7 grootste supermarkten van Nederland, samen goed voor 84 procent van het marktaandeel, tellen we met honderden vrijwilligers de hoeveelheid verse groenten, fruit en aardappelen. We tellen zowel de biologische als de niet-biologische. Zo krijgen we een goed beeld van de verhouding bio/niet bio per filiaal.

Wat gaan jullie doen met alle informatie?

Het eindresultaat van de Supermarkt Bio Check is een scorelijst van supermarkten met de meeste bioproducten in de schappen. Hiermee genereren we op een positieve manier media-aandacht. De voorlopers krijgen een pluim en we moedigen de achterblijvers aan om te kiezen voor meer biologische producten in het schap.

Hoe lang duurt het tellen?

Dat hangt af van de grootte van je supermarkt, maar ga uit van een klein half uurtje per winkel.

Mag ik meer dan 1 winkel tellen?

Ja natuurlijk! Graag zelfs! Voer wel zo snel mogelijk de gegevens in die je in een winkel hebt verzameld. Zo voorkom je dat een filiaal twee keer wordt geteld.

Kan ik samen met anderen gaan tellen?

Zeker. Trommel je vrienden op of sluit je aan bij een van onze tel-expedities.

Waarom doen jullie dit onderzoek?

Het doel van de Bio Check is tweeledig:

1. we willen nu de koplopers in het zonnetje zetten en hun ambitie belonen
  2. de achterblijvers bij de les houden en aanmoedigen de stappen te zetten
Bovendien kunnen consumenten met de scorelijst makkelijker kiezen voor een supermarkt met een groot biologisch aanbod.

Waarom moeten er meer biologische producten komen?

De wereldwijde sterfte onder bijen, hommels en andere bestuivende insecten baart wetenschappers al jaren zorgen. Ook in Nederland gaat het slecht met vogels en insecten op het platteland. Het intensieve bestrijdingsmiddelengebruik is een belangrijke oorzaak.

De normen voor waterkwaliteit worden nog steeds overschreden in de helft van de meetpunten in Nederland. Per hectare is de afzet van pesticiden in Nederland het op 1 na hoogst in Europa (alleen in Malta is het hoger). Dit is een toppositie waar Nederland van af moet.

Biologische landbouw werkt alleen met natuurlijk middelen om plagen en ziekten te bestrijden. Sterkere gewassen en beter samenwerken met de natuur maakt inzet van gif soms zelfs overbodig. Deze landbouwvorm zorgt voor een gezondere bodem, sterkere planten en minder onnatuurlijke gifstoffen in gewassen, bodem en (drink)water.

Waarom richt de actie zich op supermarkten?

Supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen bij het vergroten van het aantal biologische producten en het verminderen van het gebruik van pesticiden in de landbouw. Maar hun huidige aanpak werkt niet.

Tot nu toe hebben supermarkten zich vooral beperkt tot een ‘end-of-pipe’ benadering. Ze stellen bijvoorbeeld strenge eisen over de gifresten op het fruit dat de boeren aanleveren. Dat heeft ervoor gezorgd dat telers eerder in het seizoen spuiten, met middelen spuiten die tot minder gifresten leiden of het fruit (beter) zijn gaan wassen voor ze het afleveren. Maar de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen die in het milieu terecht komt is nauwelijks verminderd. Met zeer schadelijke gevolgen voor het oppervlaktewater, de natuur en de biodiversiteit.

Wat moeten supermarkten veranderen?

We vragen supermarkten om:

1. de meest schadelijke bestrijdingsmiddelen zo snel mogelijk uit te faseren;
  2. ecologische landbouw te bevorderen;
  3. boeren te helpen deze nodige switch te gaan maken door ze eerlijker te betalen en door hun ecologische producten te verkopen.

Waarom deze supermarkten?

We gaan tellen bij Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Aldi, Plus, Coop en Dirk van de Broek. Dit zijn de 7 grootste supermarkten: zij hebben gezamenlijk 84% van het Nederlandse marktaandeel (gebaseerd op cijfers 2016). Als zij verbeteren, is dat al enorme winst. En we hopen natuurlijk dat de kleinere supermarkten snel het goede voorbeeld volgen.

Deed Milieudefensie deze tellingen ook niet?

Klopt! Van 2008 tot 2013 organiseerde Milieudefensie jaarlijkse EKO-tellingen. Met de Supermarkt Bio Check kijken we hoe het nu met het biologische aanbod is gesteld. Is er iets veranderd sinds 2013? Houden Albert Heijn en Jumbo zich aan hun beloften? Ook bij Milieudefensie zijn ze benieuwd. Dankzij jou hebben we straks het antwoord!

Is dit een nieuwe campagne?

Greenpeace maakt zich al jaren sterk voor duurzame landbouw. In 2016 startten we de campagne ‘Red de bijen’. Met de hulp van meer dan 100.000 mensen zorgden we ervoor dat de twee marktleiders, Jumbo en Albert Heijn, nieuwe doelen hebben gesteld voor het verduurzamen van hun aanbod. Milieukeur (bij Jumbo en in het geval AH, een vergelijkbare aanpak) wordt de standaard en het biologische aanbod laten ze groeien. Daardoor is vanaf 2020 meer dan de helft van alle Nederlandse supermarktschappen gevuld met groenten en fruit die beter zijn voor de bij.