TIJDLIJN ACTIES NUON EN HEMWEGCENTRALE

2017 - Wat Nuon nog kan verwachten

1e fase: Campagne Nuon / Nuoff gaat van start

Greenpeace lanceert greenpeace.nl/nuon. Op deze site komen telkens nieuwe tactieken om Nuon te bewegen tot sluiting van de Hemweg-kolencentrale. De campagne verenigt klanten van Nuon, milieubewuste Nederlanders en Amsterdammers die zich zorgen maken over het klimaat en hun gezondheid. Na meer dan 20 jaar actievoeren tegen deze vervuilende centrale is ons geduld écht op, deze campagne krijgt binnen Greenpeace de hoogste prioriteit.

2e fase: Het ware gezicht van Nuon

Nuon speelt een gevaarlijk spel. Het wil de Hemweg-centrale wel verkopen, maar voor €50 miljoen, een bedrag dat volgens experts véél te hoog is. Elke dag dat de kolencentrale door rookt, lijden het klimaat en de gezondheid van omwonenden. Op Facebook, Twitter en YouTube: over het hele internet zullen afbeeldingen en filmpjes verschijnen die het ware gezicht van Nuon laten zien.

3e fase: De klantenservice staat met een mond vol tanden

Aan Nuon wordt steeds weer dezelfde vraag gesteld: waarom sluiten jullie de Hemwegcentrale niet? De verwachting is dat Nuon in zijn antwoorden zal pronken met duurzame investeringen. Maar ondertussen rookt de Nuon-kolencentrale rustig door. Ieder jaar zorgt de Hemweg voor 740 astma-aanvallen bij kinderen. Dat moet zo snel mogelijk stoppen.

4e fase: Zou jij voor een kolengigant willen werken?

Niets zo vervelend voor een commercieel bedrijf dan toekomstige medewerkers de duistere feiten onder de neus wrijven, toch? En waar doe je dat beter dan op LinkedIn...

5e fase: Wat vindt Vattenfall hier eigenlijk van?
Vattenfall

Vervuiling houdt zich niet aan landsgrenzen. Online actie gelukkig evenmin. Vattenfall (Zweeds voor ‘waterval’), het moederbedrijf van Nuon, heeft ongetwijfeld een dikke vinger in de pap in de besluitvorming over de Hemweg. Met een Zweeds woordenboek in de hand en Zweedse vrienden op Skype, benaderen we Vattenfall via allerlei onverwachte kanalen. Bara vänta!

6e fase: We trekken alle registers open
Trompet

We halen onze trompetten van zolder en trekken alle registers open zodat elke klant van Nuon het kan horen!

7e fase: ACTIE

Hier kunnen we uiteraard nog niet zoveel over prijsgeven…

8e fase: Heb jij nog een geniaal idee?

Onze campagne houdt pas op als Nuon de Hemweg-centrale sluit. Heb jij nog een idee voor een geniale activiteit of actie, stuur ons dan een privébericht via Facebook of Twitter.

Coalitie ‘Wij willen Hemweg’

Energieleverancier Vandebron, Triodos Bank en Stichting DOEN besluiten om ieder €1 miljoen te bieden voor de Hemweg-centrale in Amsterdam. Gemeente Amsterdam stelt zich onder voorwaarde bereid hetzelfde bedrag bij te dragen. Daarmee is het bedrag dat op tafel ligt bij elkaar €5 miljoen. Greenpeace sluit zich aan bij de campagne door een unieke crowdfunding-actie te ondersteunen, waarmee het bod continu oploopt.

Projectie ‘This changes everything’

De film ‘This changes everything’ wordt geprojecteerd op de Hemweg-centrale. De documentaire is gebaseerd op het gelijknamige boek van journaliste en activiste Naomi Klein. De film portretteert 7 gemeenschappen in de frontlinies van klimaatverandering: van Montana's Powder River Basin via de kust van Zuid India tot aan Peking.

Amsterdam switcht

Met twee fiets-campers vragen vrijwilligers van Greenpeace de aandacht van het winkelend publiek voor onze schone-energiecampagne. Op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord bieden zij klanten van Nuon en Essent de mogelijkheid om ter plekke te switchen naar een schoon energiebedrijf.

Succes: Nuon bouwt niet aan de Eemshaven

De kolencentrale die Nuon aan de Waddenzee wil bouwen is uitgesteld, in elk geval tot 2020. Tot die tijd gaat Nuon geen kolencentrale in gebruik nemen in de Eemshaven. Een prachtig resultaat, voor het klimaat én het Waddengebied, behaald door lokaal en landelijk verzet, van Greenpeace en andere milieuorganisaties.

Actie bij Nieuwjaarsconcert van Nuon

Tien actievoerders van Greenpeace zijn vanavond aanwezig bij het Nieuwjaarsconcert van Nuon in het Concertgebouw in Amsterdam. Gekleed in groene feestkleding wensen zij de gasten - werknemers en zakelijke relaties van Nuon - een groen 2011 zonder kolencentrales.

Tour door Noord-Nederland

Greenpeace is een regionale tour tegen de kolencentrales van Nuon en Essent gestart. Het Greenpeace-zeilschip 'Beluga' arriveert om 11.00 uur in de Eemshaven en zet twee fietscampers aan wal. Een maand lang zal Greenpeace samen met lokale bewoners door Noord Nederland fietsen om te informeren, te discussiëren en in actie te komen tegen de kolencentrales.

Actie: vervuilende plannen zichtbaar gemaakt

Actievoerders van Greenpeace plaatsten op acht locaties aan de Waddenzee bouwborden met daarop de tekst: ‘Aan de Waddenzee bouwen Nuon en Essent twee kolencentrales’. Greenpeace maakt met deze actie de bouw van twee nieuwe vervuilende kolencentrales zichtbaar. De borden staan onder andere op Texel, Terschelling en op de Afsluitdijk.

Demonstratie

Géén nieuwe kolencentrales, dat wilden de honderd demonstranten uit Nederland en Duitsland op 27 maart in de Groningse Eemshaven. De demonstratie was georganiseerd door de Vereniging Zuivere Energie, in samenwerking met onder meer Greenpeace en de Waddenvereniging, en vooral gericht op de centrales van energiebedrijven NUON en RWE/Essent.

Campagne: stop of ik zeg op

Persiflage van reclame-uiting van Nuon (en Essent). 'Terwijl ze zich in hun commercials als groen en duurzaam profileren, willen de energiebedrijven twee vervuilende kolencentrales bouwen aan de rand van de Waddenzee', meldt Greenpeace. Nuon dreigt vervolgens met juridische stappen. Meer dan 55.000 mensen roepen Nuon via de website stopofikzegop.nl op om af te zien van de bouw van deze kolencentrale.

Succes: Milieuvergunning ingetrokken

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat trekt de vergunning terug die was verleend aan NUON voor de lozing van afvalwater. De bouw van de centrale, die mogelijk op kolen gestookt zal worden, kan hierdoor voorlopig niet doorgaan.

Succes: Klacht ingediend bij Reclame Code Commissie

Greenpeace heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen de nieuwste reclamecampagne van Nuon. In televisie- en radiospotjes, op de website en in dagbladadvertenties, suggereert Nuon dat het serieus werk maakt van het verminderen van CO2-uitstoot. Maar Nuon gaat juist een nieuwe vuile kolencentrale bouwen en zorgt daarmee voor méér uitstoot van CO2. De Reclame Code Commissie geeft Greenpeace gelijk.

Kapen van reclamecampagne Nuon

Onder de noemer ‘CO2 OK’ heeft Nuon zijn nieuwste reclamecampagne gelanceerd. Tegelijkertijd heeft het energiebedrijf het plan opgevat om een vervuilende kolencentrale in Nederland neer te zetten. Niet OK dus! Op co2ok.nl vraagt Nuon de bezoeker om ideeën voor de campagne. Nuon, wat dacht je van geen kolencentrale, maar schone energie?

Actie bij aandeelhoudersvergadering

Greenpeace voert actie tegen de plannen van Nuon-topman Ludo van Halderen om een kolencentrale te bouwen in de Groningse Eemshaven. Actievoerders delen bij de aandeelhoudersvergadering van Nuon stukken zeep uit om de aandeelhouders te bewegen Nuon voor schone energie te laten kiezen.

Succes: Nuon stelt bouw kolencentrale uit

Nuon kondigt aan dat het zijn investeringsbesluit voor een nieuwe kolencentrale met twee jaar uitstelt. Het gaat om de beslissing of Nuon wel of niet steenkool zal stoken in de nieuw te bouwen centrale in de Eemshaven.

Actie: Greenpeace stort 20 ton steenkool voor kantoor Nuon

Actievoerders van Greenpeace storten een enorme berg steenkool voor het hoofdkantoor van Nuon in Amsterdam. Greenpeace wil het energiebedrijf daarmee op het hart drukken te kiezen voor schone energie in plaats van kolencentrales.

Actie: Greenpeace verkoopt échte schone kolen

In een heuse groentekraam verkopen marktkooplui van Greenpeace échte schone kolen, zoals bloemkool, bij het provinciehuis in Groningen. Nuon tekent hier met de provincie Groningen een intentieverklaring voor het afvangen van CO2 van de geplande enorme kolencentrale in de Eemshaven.

Rapport legt winsten ten koste van het klimaat bloot

Energiebedrijven plannen vuile kolencentrales en maken steeds hogere winsten ten koste van het klimaat, blijkt uit het rapport Powering Profits: Profits, Investments and Fuel Type Mixes in the Dutch Power Sector door onderzoeksbureau SOMO. Het rapport geeft inzicht in de vuile productie en levering van elektriciteit door Nuon, Essent, Eneco, E.On, Electrabel en RWE. Daarnaast laat het rapport zien dat Nuon, Essent en Eneco, die eigendom zijn van provincies en gemeentes, jaarlijks tientallen miljoenen euro verdienen aan vuile energie.

Actie: Help ons klimaat niet naar de kolen

Op de plek waar in Groningen twee nieuwe kolencentrales zijn gepland, vullen 120 Greenpeace-actievoerders en Groningers zakken met zand om daar vervolgens bij het provinciehuis een dijk mee te bouwen. Met deze actie protesteren Groningers en Greenpeace tegen de bouw van de klimaatvervuilende centrales van Nuon en RWE.

Rapport: Kolencentrales jagen samenleving op kosten

Stroomproducenten als Nuon en Essent zouden met hun nieuwe kolencentrales een kostenpost veroorzaken van minstens €4 miljard per jaar, onthult Greenpeace. De kosten voor klimaatschade, luchtvervuiling en gezondheidszorg worden vrijwel nooit meegerekend, als de prijskaartjes van vieze en schone stroom worden vergeleken.

Klimactie Hemwegcentrale

Actievoerders van Greenpeace klimmen langs de schoorsteen van de Amsterdamse Hemwegcentrale omhoog. Ze vragen aandacht voor de grote klimaatschade die de centrale aanricht.

Projectie 'The Day After Tomorrow' op de Hemweg

Greenpeace projecteert de rampenfilm over klimaatverandering 'The day after tomorrow' op de Hemwegcentrale van energiebedrijf Nuon in Amsterdam. Op het scherm staat de tekst 'Kies voor groene stroom'.

Nuon wordt eigenaar van de Hemweg

Nuon neemt de productiefaciliteiten van het voormalige UNA over van het Amerikaanse nutsbedrijf Reliant Energy. Daarmee wordt Nuon eigenaar van de Hemweg.

Blokkade kolentoevoer van de Hemweg
kolentoevoer

Actievoerders blokkeren de kolentoevoer van de Hemwegcentrale. Ze ketenen zich vast aan de kolentransportband en hangen spandoeken op. Via internet geven meer dan 5.500 mensen Greenpeace de opdracht om "hun" gedeelte van het jaarlijkse kolenverbruik terug te scheppen. De actie vindt plaats tijdens de zesde internationale klimaatconferentie, die dat jaar plaatsvond in Rotterdam.

1996

Windmolen cadeau aan de eigenaar van de Hemweg
windmolen cadeau

Greenpeace verrast de UNA, destijds eigenaar van de Hemwegcentrale, met een windmolen. De UNA eist een schadevergoeding voor het laten verwijderen van de leus "STOP CO2" die actievoerders het jaar ervoor op de schoorsteen hadden geschilderd. De molen zou twintig jaar mee kunnen gaan en in die periode 80.000 gulden winst opleveren. De UNA weigert de windmolen aan te nemen.

1995

Eerste klimaatactie Greenpeace ooit op de Hemweg
eerste actie

De eerste actie van Greenpeace tegen klimaatverandering ooit, is een klimactie op de Hemwegcentrale. Actievoerders beklimmen de schoorsteen van de kolencentrale. In gigantische letters schilderen ze er de leus: STOP CO2 op. Nog nooit eerder is zo'n schoorsteenpijp beklommen. Weinig mensen snapten destijds hoe ernstig klimaatverandering is.