Haaien, grote roggen, dolfijnen en vissoorten bij de vleet: een paar generaties geleden was de Noordzee nog een springlevende en rijke zee. In minder dan een gemiddeld mensenleven hebben we haar verschraald, vervuild en zwaar overbevist. De Noordzeenatuur is nog maar 40% van wat het zou moeten zijn.

De 3 grote bedreigingen voor de Noordzee:

1. Te veel vissersschepen

Te veel schepen, te weinig vis. In de afgelopen eeuwen heeft de bodemsleepnetvisserij de hele Noordzee afgevist. De gevolgen zijn immens: de zeebodem is omgeploegd en sommige haaien en roggensoorten zijn al bijna helemaal verdwenen. Ook de blauwvintonijn, die de Noordzee jaarlijks als jachtgebied gebruikte, zie je niet meer. Amper 25 tot 30 jaar geleden vond men in de Noordzee nog geregeld kabeljauw van meer dan 1 meter. De kabeljauw die vissers nu vangen is nog maar zo'n 30 centimeter lang.

2. Zwerfvuil en plastic

In de Noordzee zwerven duizenden kilo’s afval zoals plastic tasjes rond. Onder andere zeevogels en zeehonden verwarren het met voedsel of raken erin verstrikt. Bezorgde Nederlanders organiseren daarom regelmatig opruimacties langs de kust, of vissen plastic uit grachten om aandacht te vragen voor onze plasticverslaving. Gratis plastic tasjes verstrekken wordt per januari 2016 verboden. Wat doe jij nu al om het plastic afval te verminderen?

3. Rondzwervende visnetten: spooknetten

Losgeraakte, gedumpte en verloren visnetten (spooknetten) maken van de Noordzee een bende. Het duurt honderden jaren voordat spooknetten vergaan en al die tijd raken dieren zoals krabben, kreeften en vissen en zelfs zeehonden erin verstrikt, en sterven. Gelukkig zijn er duikers (helden!) zoals Stichting Ghost Fishing die op eigen initiatief spooknetten opruimen.

Onderwerpen