Kom wandelen in de Noordzee!

Links van je zwemt een bruinvis, voor je doemen wuivende anemonen op... In het Oceanium van Blijdorp kun je een virtuele onderwaterwandeling maken over de bodem van de Noordzee. Met de modernste technieken en louter duurzame materialen is hier een prachtig zeereservaat virtueel nagebootst.

Je ziet zeesterren en waterplanten in een kijkdoos, je kunt je verbazen over de virtuele terugkeer van de (verdwenen) blauwvintonijn of griezelen bij de aanblik van een 3D-inktvis. Kinderen kunnen spelletjes doen en zelf een naam verzinnen voor een vis, die prompt rondzwemt op het grote scherm in de expositieruimte. En via e-mail gaat deze vis ook mee naar huis, waar je het ‘naamvisje’ nog eens rustig kunt bewonderen.

Greenpeace en Blijdorp laten je graag de schoonheid beleven van een Noordzeereservaat, een afgeschermd gebied waarin het zeeleven zich rustig kan herstellen. Natuurlijk zie je ook welke gevaren onze zee bedreigen als we geen zeereservaten instellen. Maar wat overheerst is de ongekende pracht en de grote soortenrijkdom. Heb je altijd al eens onder de zeespiegel van de Noordzee willen kijken? Kom dan naar Blijdorp!

Stichting Han Bevan is hoofdsponsor van deze expositie.
Han Bevan beheert de nalatenschap van Han B. van Rijswijk de Jong, die in 2009 overleed. De heer Van Rijswijk de Jong had een groot hart voor de natuur. Daarom bepaalde hij in zijn testament dat zijn erfenis ingezet moest worden om die natuur te beschermen. Stichting Han Bevan besloot dat de zeereservatenexpositie van Greenpeace en Blijdorp heel goed past bij zijn idealen.
Onderwerpen