Bosbranden

Wereldwijd staan bossen in brand. In de Braziliaanse Amazone, maar ook in Rusland, Australië en Indonesië. De gevolgen voor het klimaat en de natuur zijn gigantisch.  Inheemse volken worden bedreigd en duizenden unieke planten- en diersoorten sterven uit. We kunnen niet langer toekijken en komen in actie.

Megabranden: een wereldwijd probleem

Bossen zijn van levensbelang voor onze planeet; om de strijd aan te kunnen gaan tegen de klimaat- en biodiversiteitscrisis, maar ook om toekomstige infectieziekten zoals Covid-19 te voorkomen. Maar door opwarming van de aarde en ontbossing zullen bosbranden nog vaker voorkomen en intenser worden. Duizenden unieke diersoorten verliezen hun leefgebied. En deze megabranden zorgen voor nog meer opwarming van de aarde. Dat is een wereldwijd probleem, ook voor Nederland.

Wat kan ik doen?

De verwoestende wereldwijde bosbranden kunnen we alleen oplossen door internationaal samen te werken. Greenpeace werkt als internationale organisatie al vele jaren in verschillende regio’s om bosbranden bij de bron aan te pakken. Samen met lokale groepen richten we ons op het tegengaan van ontbossing in de meest kwetsbare regio’s, maar ook op het herstellen van de natuur, het zichtbaar maken van misstanden en het uitoefenen van politieke druk. Door ons te steunen, kunnen we samen de bossen beschermen; voor een gezond klimaat en een veilig leefgebied voor mens en dier.

Roep op tot actie!

Bossen zijn van levensbelang voor onze planeet; zij zijn de natuurlijke beschermers van ons klimaat. Maar door ontbossing en de stijgende temperatuur komen hevige bosbranden nu steeds vaker voor, en warmt de aarde warmt nóg sneller op. Teken en roep op tot actie!