Levende oceanen

Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ze spelen ook een belangrijke rol in het reguleren van het klimaat. Maar de oceanen verkeren in zwaar weer. Van alle visbestanden is 80 procent overbevist, de diepzee wordt vernietigd en prachtig koraal verbleekt. Gelukkig zijn de oceanen sterk en kunnen ze herstellen. Daar moeten we ze dan wél bij helpen.

Oceanen vormen het leefgebied voor miljoenen bijzondere diersoorten en planten. Daarnaast wordt het klimaat voor een belangrijk deel door onze wereldzeeën gereguleerd. Dat dezelfde oceanen in een jammerlijke staat verkeren, heeft vanzelfsprekend zijn weerslag op een leefbare aarde. Herstel is nog mogelijk, maar dan moet er wel snel wat gebeuren.

Het probleem

Het zeeleven heeft vooral te lijden onder bedreigingen als overbevissing, vervuiling en klimaatverandering. Als we hier niets tegen doen, laten we de oceanen leeg en ongezond achter voor de volgende generaties.

De oplossing

Greenpeace beschermt de oceanen. Een van de manieren waarop we de oceanen weer gezond kunnen maken, is het instellen van zeereservaten.

Wat we nu doen

Greenpeace doet onderzoek, lobbyt en komt in actie om de oceanen te redden. Wilt u weten hoe?

Wat kun jij doen?

Wil jij ons helpen de oceanen en het leven in zee te beschermen?

De laatste updates

Honderden mensen haken samen een koraalrif

Nieuwsartikel | 14 maart, 2017 om 15:32

Ecomare heeft een tijdelijke nieuwe aanwinst: een veelkleurig koraalrif. Geen echt rif, maar een gebreide en gehaakte versie. De Greenpeace Craftivists maakten koraal met de hand na en een ontwerper maakte er vervolgens een kunstwerk van.

Amazonekoralen: Elke duik een verrassing

Nieuwsartikel | 2 februari, 2017 om 17:09

Met elke duik brengt de onderzeeër van de Esperanza nieuwe foto's naar boven. De ene nog verbazingwekkender dan de andere. Het rif blijkt prachtig te zijn!

Allereerste foto's van onbekende onderwaterwereld

Nieuwsartikel | 29 januari, 2017 om 6:00

Greenpeace Brazilië heeft dit weekend de eerste door de mens gemaakte onderwaterfoto's ooit van het Amazonerif gemaakt. De duik werd gemaakt met een kleine onderzeeër. Aan boord van ons schip de Esperanza waren enkele wetenschappers van het team...

Een kunstwerk voor het Amazonerif

Nieuwsartikel | 23 januari, 2017 om 14:00

BP en Total willen naar olie boren bij het Amazonerif. Help mee dit rif te beschermen door mee te werken aan een gezamenlijk kunstwerk.

Bescherm het pas ontdekte Amazonerif tegen BP en Total

Nieuwsartikel | 23 januari, 2017 om 11:59

Bij de monding van de Amazonerivier is een groot koraalrif ontdekt dat barst van het leven. Deze ecologische schatkamer wordt bedreigd door olie-exploratie. Oliereuzen BP en Total willen gaan boren bij het rif.

1 - 5 van 193 resultaten.

Onderwerpen